۴۰ نکته کلیدی در وبلاگ نویسی و تولید محتوا

40 نکته کلیدی در وبلاگ نویسی و تولید محتوا

۱- نوشتن یک مسیر بی انتها می باشد. یک نویسنده هیچ گاه به حد نهایی اعتلا و کمال نخواهد رسید و همواره باید برای رشد بیشتر محتوای با کیفیت تری را تولید کند . نویسندگی یک تمرین همیشگی است که در آن نویسنده با نوشتن بیشتر مهارت های خود را تقویت خواهد کرد . نویسندگی همانند یک عشق اساطیری قدیمی است که در وجود معشوق رسوب خواهد کرد و هیچ گاه از بین نخواهد رفت و با ایجاد شرایط ،این عشق مجدد به نقطه غلیان و جوشش خواهد رسید . به همین دلیل آغاز نویسندگی همواره کار سختی به نظر می رسد ، اما با شروع آن ، نویسنده به آرامش خواهد رسید . پس هیچ گاه از نوشتن نترسید ، اساس وبلاگ نویسی و تولید محتوا نویسندگی است و ابزار اصلی که شما در اختیار دارید متن خواهد بود . همواره سعی کنید متن را به خوبی در کنار ویدئو ، صوت و تصویر بکار گیرید و به موضوعات بی روح ، جان و هویت ببخشید.

۲- در وبلاگ نویسی و تولید محتوا همواره به نظرات مخاطبان خود توجه کنید . اگر برای شما کامنتی گذاشته می شوید به معنای این است که محتوای شما مورد توجه قرار گرفته است . سعی کنید با احترام به تمامی کامنت های مخاطبان خود پاسخ بدهید . توجه داشته باشید که انتقادات و پیشنهادات می تواند راهگشای شما در تولید محتواهای آینده باشد .

۳- یکی از راه های افزایش مهارت های شما در نویسندگی و تولید محتوا این می باشد که پست های دیگران را با دقت تحلیل کنید و حتی نظرات خود را در قالب کامنت در زیر آن پست ها درج کنید . این کار علیرغم نشان دادن مهارت ها و توانایی های شما به دیگران ، باعث خلق ایده های جدید در نوشتن برای شما خواهد شد .

۴- پیام های خصوصی که از سوی افراد مختلف برای شما ارسال می شود نشانه بسیار خوبی برای شما می باشد . سعی کنید از این فضای تعاملی بیشترین استفاده را ببرید و ارتباطات خود را تقویت و گسترش دهید .

۵- اصل کلیدی و مهم در وبلاگ نویسی و نویسندگی ، “فروتنی” می باشد . اگر پیشنهادی به کسی می دهید سعی کنید پیشنهاداتان قابل اجرا باشد و اگر از کسی انتقاد می کنید ، سعی کنید نقدی عادلانه و بدون غرض را ارائه دهید (سعی کنید در هر شرایطی منتقد خوب باشید ؛ نه منتقد بد )

۶- اگر می خواهید در نوشتن حرفه ای شوید یک راه آسان و کم هزینه برای آن وبلاگ نویسی است . وبلاگ نویسی به شما کمک می کند تا حرفه ای تر شوید ، زیرا که بدین وسیله می توانید اشکالات خود را به سادگی بیابید و توسط افراد زیادی دیده شوید .

۷- در وبلاگ نویسی و محتواسازی همواره به دنبال موضوعات جدید باشید . اگر موضوعات قدیمی که قبلا توسط افراد دیگری مورد بررسی قرار گرفته اند را هم انتخاب می کنید ، سعی کنید زاویه دید خود را نسبت به آن موضوع عوض کنید تا بتوانید تمامی جنبه های مهم در یک موضوع را واکاوی نمایید و نظر مخاطب را جلب نمایید .

۸- تیتر ، تیتر و بازهم تیتر . تیتر های شما ۹۰ درصد اثربخشی محتوای شما را تشکیل می دهند . یک تیتر خوب می تواند راز پیروزی شما بر سایر نوشته ها (وبلاگ ها) باشد . سعی کنید همواره تیترهای خود را از طریق سیستم های آمارگیری رصد کنید و به مرور زمان تیترهای خود را بهبود بخشید .

۹- ایده ، ایده و بازهم ایده . نوشتن همواره از ایده شروع می شود . سعی کنید فاصله نوشتن تا ایده خیلی زیاد نباشد !!! اگر یک ایده خوب در ذهن تان شکل گرفته ، هرگز معطلش نکنید و سریع آن را بر روی کاغذ یادداشت کرده و آن را پر و بال دهید تا آن ایده فرصتی برای پرواز و رشد پیدا کند . بدانید که همواره خیلی زود دیر خواهد شد و غبار فراموشی بر روی ایده ها خواهد نشست . حتی اگر شما فرصتی برای نوشتن کامل متن خود را ندارید ، سعی کنید کلید واژه ها و هایلایت ها را یادداشت کنید تا ذهن فراموشکار ما نتواند آن ها را به زباله دان از یادرفته ها بیندازد .

۱۰- شما باید برای هر پست وبلاگی از فاز ایده تا نوشتن در حدود ۴۵ دقیقه وقت بگذارید . اگر از این زمان وقت بیشتری را مجبور هستید صرف کنید نشان دهنده عدم تسلط شما به آن حوزه محتوا می باشد و نیاز به تکمیل دانش تان احساس می شود . اگر هم از ۴۵ دقیقه وقت کمتری می گذارید خطر سطحی نگری شما را تهدید خواهد کرد ، پس بهتر است با تامل بیشتری محتوای خود را خلق کنید .

۱۱- اگر حس می کنید یک پست آنچنان جذاب و قوی نیست ، عجله ای در انتشار آن ننمایید و سعی کنید آن را به عنوان پیش نویس ذخیره کنید و بعد از گذشت چند روز مجدد آن را بررسی کرده و به ویرایش و بازنویسی آن اقدام کنید و در صورت ایجاد حس خوب در شما به انتشار آن اقدام کنید .

۱۲- کار ، کار و تفریح !!! سعی کنید برخی از پست های خود را تخصصی و طولانی بنویسید اما گاهی هم محتوای کوتاه تولید کنید . برخی اوقات به ذهن خود تنفس دهید و برای ذهن خود همواره در کنار کار ، تفریح را هم قرار دهید . محتواهای کوتاه می تواند تفریح مناسبی برای ذهن خلاق یک نویسنده باشد که در آن با کوتاه گویی ، عمق یک مطلب را مختصر و ساده به ذهن مخاطب خود انتقال دهد .

۱۳- ارتباطات در فضای دیجیتال به شدت گسترش یافته است ، بدانید که مخاطبان شما هیچ رودرواسی برای بیان نظرات خود ندارند . بنابراین شما باید تحمل خود را در چنین فضایی بالا ببرید و همواره سعی کنید در تولید محتوا به صورت مدیریت شده عمل نمایید و حاشیه را از خود و محتواهایتان دور کنید . امروزه ما شاهد یورش های مجازی (توهین ، افترا ، ناسزا ، تحریک سایر مخاطبین و …) به صفحات شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها هستیم ، در چنین مواقعی متانت و صبر شما می تواند بهترین ابزار مقابله با چنین مواردی باشد .

۱۴- از قضاوت شدن هرگز نترسید . قضاوت های که از شما و محتوایتان می شود را به خوبی زیرنظر بگیرید چرا که احتمالا در این قضاوت ها تعداد زیادی از نقاط قوت شما و البته تعداد محدودی هم از ضعف های شما نهفته است . سعی کنید غیرمغرضانه ضعف های خود را بپذیرید و آن ها را تقویت کنید و نقاط قوت خود را پررنگ تر از قبل نمایید .

۱۵- در ۶ ماه اولی که وبلاگ نویسی را شروع می کنید حتما روزی یک پست را منتشر کنید . این کار باعث حرفه ای تر شدن شما می شود زیرا که شما مجبور خواهید شد هر روز یک ایده را برای نوشتن بیابید و این ایده ها باعث خلاقیت ذهن شما خواهد شد . هرگز محتوایی را کپی نکنید و سعی کنید به محتواها اجازه بدهید تا از درون شما بجوشند . البته ممکن است شما بعد از ۶ ماه هر چند روز یک پست را منتشر کنید ، زیاد نگران این موضوع نباشید و سعی کنید تمرکز خود را از کمیّت به سمت کیفیت ببرید .

۱۶- همواره عملکرد محتوای خود را زیر نظر بگیرید و آمار و داده های مربوط به محتوای خود را رصد کنید . وبلاگ نویسی مانند یک قلب می باشد که هر چه منظم تر کار کند شانس حیات بیشتر خواهد شد . هیچ گاه تولید محتوا را متوقف نکنید همانگونه که قلب شما تا پایان حیات شما متوقف نخواهد شد . آمار محتوای شما مانند نبض شما می باشد که عملکرد قلب (محتوا/وبلاگ) شما را نشان خواهد داد . مطمئن باشید که اگر تولید محتوا را نگهدارید ، شما توسط رقبا متوقف خواهید شد و کنار گذاشته خواهید شد . در نتیجه همیشه نظم ، نظم و باز هم نظم در تولید محتوا مد نظرتان باشد .

۱۷- کسانی که به وبلاگ شما توجه می کنند به احتمال خیلی زیاد از دوستداران و علاقمندان شما می باشند . پس سعی کنید لیستی از ایمیل بازدیدکنندگان وبلاگ خود را جمع آوری کنید . این لیست ایمیل می تواند در آینده نه چندان دور در بازاریابی های شغلی و ایمیل مارکتینگ برای شما بسیار ارزشمند باشد . شما می توانید از طریق هدایای محتوایی ، به جمع آوری ایمیل بازدیدکنندگان وبلاگتان بپردازید . هر ایمیلی که ثبت می شود شما را به کسب درآمد از وبلاگتان نزدیک می کند (هر ۱۰ ایمیل واقعی ثبت شده برابر با درآمدی در حدود یک دلار برای شما خواهد بود ) .

۱۸- صبر ، صبر و باز هم صبر . بدانید که تنها راه موفقیت در وبلاگ نویسی این است که صبر زیادی داشته باشید و برای موفقیت زیاد عجله نکنید . رشد ارگانیک (طبیعی) می تواند تاثیر زیادی در موفقیت های درازمدت شما داشته باشد . در صورت صبور بودن ، شما شاهد یک رشد انفجاری خواهید بود .

۱۹- سعی کنید دانش خود را در زمینه وبلاگ نویسی کامل کنید و به صورت مستمر آن را ارتقاء دهید . هر چند که باید بدانید که یک قانون و اصل فراگیر برای موفقیت در وبلاگ نویسی وجود ندارد و هر کسی می تواند یک شیوه منحصر بفرد برای وبلاگ نویسی خود داشته باشد . پس سعی کنید همواره وبلاگ های مشابه را مطالعه کنید و از منابع انگلیسی قوی برای تکمیل دانش خود در زمینه وبلاگ نویسی بهره ببرید .

۲۰- سعی کنید محتوای خود را مختصر و مفید بنویسید چرا که اکثر مخاطبان شما حوصله و زمان لازم برای خواندن محتواهای طولانی را ندارند (محتواهای بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کلمه مناسب می باشند).

۲۱- هرگز انتظارهای بسیار بزرگ را از وبلاگ نویسی نداشته باشید . هر چند که در صورت داشتن برنامه می توانید از وبلاگ خودتان درآمد داشته باشید ، اما بدانید که وبلاگ نویسی (حتی نویسندگی) یک عشق است و وبلاگ نویس برای این عشق هر کاری می کند و پول نباید آنچنان اهمیتی برای وی داشته باشد .

۲۲- در صورتی که نتوانستید بازدید مناسبی را جذب کنید ، حتما به بررسی تیتر خود بپردازید چرا که تیتر به عنوان شاهراه ورود مخاطب محسوب می شود و تیتر ضعیف می تواند انگیزه ورود را از مخاطبان شما بگیرد . هم چنین به ساعات انتشار محتواهای خودتان نیز دقت کنید و سعی کنید دلایل عدم موفقیت خود را بیابید و آن ها را برطرف کنید .

۲۳- ممکن است شما در همه ایام حوصله نوشتن نداشته باشید . خیلی اوقات به علت دغدغه های کاری و اجتماعی ممکن است وقت لازم را پیدا نکنید و یا حتی ایده های شما رنگ و بویی جذاب نداشته باشند . در چنین مواقعی این جمله را به خاطر بیاورید که :” این هم بگذرد” و سعی کنید در چنین مواقعی کمتر بنویسید .(نوشتن حس و حال می خواهد و بدون داشتن این حس ، نوشته ها در جان و دل مخاطب نخواهد نشست ) .

۲۴- نوشتن یک زمان مخصوص نمی خواهد . اگر شما نیم ساعت در روز را هم صرف نوشتن کنید برای شما موفقیت خوبی را به همراه خواهد آورد . شما می توانید از زمان های مرده ای که در مترو ، تاکسی و یا اتوبوس هستید برای نوشتن بهره ببرید . برای وبلاگ نویسی زیاد خود را درگیر گرامر نکنید و سعی کنید به مرور زمان ، گرامر و نگارش خود را تقویت کنید .

۲۵- این نکته را به خاطر داشته باشید که وبلاگ نویسی با نویسندگی و مقاله آکادمیک نوشتن تفاوت دارد . پس سعی کنید همواره در وبلاگ هایتان مفهوم را به مخاطب برسانید و به ایجاد یک درک مشترک با خواننده وبلاگ تان برسید و خود را چندان درگیر ظواهر کار نکنید .

۲۶- در وبلاگ هایتان زیاد از واژه های سنگین استفاده نکنید . کلمات روشنفکرانه بر خلاف ظاهر زیبایشان ، ارتباطات را ضعیف می کنند ، پس ثلیث و روان بنویسید .

۲۷- در تولید محتوا و انتقال مخاطب از شبکه های اجتماعی ، به ساختارهای شبکه های اجتماعی اهمیت بدهید (لینکدین:جدی و علمی تر ، اینستاگرام : ملایم و تفریحی تر).

۲۸- عکس خوب در وبلاگ نویسی ، شاه کلید جذب و نگهداری مخاطب است . در محتواهایتان از عکس های مرتبط استفاده ببرید .

۲۹- خواندن ، خواندن و بازهم خواندن !!! پست های دیگران را بسیار بخوانید !!! چرا که اشتباهات وبلاگ نویسان دیگر و نقاط قوت آن ها باعث تقویت دیدگاه شما در نویسندگی می شود و به مرور زمان شما را به یک بلاگر حرفه ای تبدیل خواهد کرد .

۳۰- سعی کنید از وبلاگ های عمومی به فراخور موضوعات وبلاگ نویسی تان استفاده کنید . هم چنین سعی کنید با سایر بلاگرها که در حوزه های مرتبط با موضوعات شما فعالیت می کنند ، ارتباط برقرار کنید و از آن ها حمایت کنید . این باعث توسعه در روابط و حتی شبکه سازی می شود .

۳۱- بدانید و آگاه باشید که توانمندی در نوشتن با توانمندی در پول در آوردن تفاوت های اساسی دارند . پس سعی کنید این دو مبحث را از یکدیگر جدا کنید و تصمیم بگیرید که هدف شما از نوشتن ، عشق به نوشتن است و یا شما عاشق پول در آوردن هستید .

۳۲- شما همواره حق کپی رایت را رعایت کنید ، اما هیچ گاه جلوی انتشار و کپی شدن محتوای خود را نگیرید . در واقع کپی شدن محتوای خود را خمس انتشار محتوایتان در نظر بگیرید . از کسانی که محتوای شما را با نام خودتان فوروارد می کنند و موجب نشر بیشتر آن می شوند تشکر کنید .

۳۳- بلاگ یک دغدغه یا سردرد است ، پس صرفا وبلاگ نویسی را به هدف پول انجام ندهید ما وبلاگ نویسان “می نویسیم که بنویسیم” !!! چرا که نوشتن برای وبلاگ نویسان مانند یک قرص ژلوفن است که وبلاگ نویس را آرام خواهد کرد .

۳۴- همواره سعی کنید در وبلاگ نویسی عدالت را رعایت کنید ، بی دلیل یک موضوع را بزرگ نمایی نکنید و مراقب باشید که دچار غرض ورزی نشوید چرا که مخاطبان شما متوجه این غرض ورزی خواهند شد و نتایج معکوسی را برای خود شما به همراه خواهد آورد . مخاطبان شما به مرور زمان و به سختی به شما اعتماد می کنند ، یک وبلاگ نویس می تواند ، این اعتماد را با انتشار یک محتوای فاسد و بی موقع به موجی از انتقاد ، بی اعتمادی و حتی بلاک شدن تبدیل کند . پس لطفا بسیار مراقب باشید !!!

۳۵- وبلاگ نویسی یک داستان طولانی است . مخاطب به مرور زمان و با هر پست یک پازل از شخصیت شما را خواهد ساخت . سعی کنید بهترین قطعات از این پازل را برای برند شخصیتی خود در اختیار مخاطب قرار دهید .

۳۶- کیفیت ، بسیار مهم تر از کمیت است . سعی کنید محتواهای که تولید می کنید جذابیت داشته باشند . زیاد تولید کردن نمی تواند نقطه موفقیت شما باشد بلکه این کیفیت است که شما را از رقبایتان تمییز می دهد .

۳۷- در همه موارد نظر ندهید ، سعی کنید در حوزه های تخصصی تان وبلاگ نویسی کنید . هم چنین در وبلاگتان مرتب غُر نزنید . آدمی وقتی غُر می زند چیز مطلوبی برای مخاطب نیست و باعث ریزش مخاطبان می شود چرا که مخاطب دغدغه های خاص خود را دارد و حوصله ندارد مرتب به مشکلات شما هم توجه کند .

۳۸- در معضلات و مشکلات اجتماعی مختلفی که در جامعه به وقوع می پیوندد پارازیت ندهید و سعی کنید به صورت منطقی راهکار بدهید و پیشنهادهای سازنده ارائه دهید . عوارض پارازیت های که از وبلاگ شما ساطع می شود به خود شما باز خواهد گشت و اعتبار شما را خدشه دار خواهد کرد .(توجه داشته باشید که این موضوع با اطلاع رسانی رخدادهای اجتماعی تفاوت دارد ).

۳۹- نه رشد تعداد مخاطب شما را خوشحال کند و نه ریزش مخاطبانتان . همیشه توجه داشته باشید که ماندگاری افراد بسیار مهم تر است . ۱۰ مخاطب وفادار و پیگیر ارزش بیشتری از ۱۰۰۰ مخاطب رهگذری دارد . از ابزارهای بازدید تقلبی استفاده نکنید چرا که باعث ایجاد توهم و خودبزرگ بینی در شما می شود . بین رسانه های مختلف خود (شبکه های اجتماعی مختلف ، پیام رسان ها و بلاگ ها) ار تباط برقرار کنید و مخاطبان هر رسانه را به سوی سایر رسانه هایتان انتقال دهید (در اصطلاح ظرف به ظرف کنید)

۴۰- و در نهایت کتاب و مجله زیاد مطالعه کنید ، وبلاگ ها و وب سایت های مرجع را زیاد بازدید کنید و تا می توانید محتواهای ارزشمند بنویسید ، بنویسید و بازهم بنویسید !!!

منبع: moaveni.ir

  • 5 stars
    مدرسه علمیه راه زینب س
    نظر از: مدرسه علمیه راه زینب س
    1398/09/06 @ 10:25:08 ق.ظ

    مدرسه علمیه راه زینب س [عضو] 

    سلام ممنونم من عکس گرفتم بعدا مطالعه قطعا مفید خواهد بود ممنون

  • 5 stars
    نظر از: انوار جعفريه
    1398/08/27 @ 10:07:51 ق.ظ

    انوار جعفريه [عضو] 

    با تشكر از شما
    مطالب بسيار جالب و كاربردي مي باشد

  • 5 stars
    نظر از: ریحانه علی عسکری
    1398/08/21 @ 11:53:26 ق.ظ

     

    سلام
    ممنون

  • 5 stars
    نظر از: گلپونه
    1398/08/17 @ 04:19:37 ب.ظ

    گلپونه [عضو] 

    خیلی عالی

  • 5 stars
    نظر از: طوباي محبت
    1398/08/08 @ 09:15:24 ب.ظ

    طوباي محبت [عضو] 

    بسیار عالی
    ممنون از شما

  • 5 stars
    نظر از: یا کاشف الکروب
    1398/08/06 @ 05:34:00 ب.ظ

    یا کاشف الکروب [عضو] 

    با سلام و احترام و وقت به خیر تشکر از راهنمایی شما. ان شاء الله بتوانیم مدنظر قرار دهیم. موفق باشید التماس دعا.

  • 5 stars
    نظر از: خادم شهدا
    1398/08/06 @ 04:48:23 ب.ظ

    خادم شهدا [عضو] 

    سلام
    خیلی جامع و کامل و مفید بود
    ممنون از زحمات شما
    https://blog-shahidebrahimhadi.kowsarblog.ir

  • نظر از: یاس کبود
    1398/03/28 @ 06:26:12 ب.ظ

    یاس کبود [عضو] 

    ممنون از راهنمایی خوبتون

  • 5 stars
    نظر از: نردبانی تا بهشت
    1398/03/19 @ 09:38:19 ق.ظ

    نردبانی تا بهشت [عضو] 

    عرض ادب و احترام
    نکات کلیدی رو برا وبلاگ‌نویسی بیان فرمودید واقعا استفاده کردم ممنونم

  • 5 stars
    نظر از: ریحانة الحسین(س)
    1398/03/11 @ 09:43:45 ق.ظ

    ریحانة الحسین(س) [عضو] 

    ممنون از نکات کاربردی که اشاره کردین

  • نظر از: طرال
    1398/03/08 @ 11:09:09 ق.ظ

    طرال [عضو] 

    عالی بود ممنون

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.