موضوع: "آنچه یک وبلاگ نویس باید بداند"

6 راه حل برای ایجاد زمان‌های سیاه و سفید و افزایش بهره‌وری

تا حالا شده احساس کنید خیلی خسته هستید اما هرچه فکر می‌کنید ببینید کار زیادی انجام نداده‌اید؟

برمی‌گردید و به روزی که گذرانده‌اید نگاه می‌کنید؛ می‌بینید در طول روز زمان‌های منقطع و شاید حتی کوتاهی مشغول کار بوده‌اید و میان کارهایتان زمان‌های زیادی را استراحت کرده‌اید. اما وقتی به ذخیره‌ی ته کشیده‌ی انرژیتان فکر می‌کنید انگار از صبح تا حالا کوه کنده‌اید و دیگر هیچ توش و توانی ته جانتان باقی نمانده. لابد برایتان سوال می‌شود که چه اتفاقی افتاد؟ آن همه نشاط و انرژی سر صبح دود شد و به کجا رفت و خرج چه کاری شد که بازخورد و نتیجه‌ای از آن به چشم نمی‌آید؟

احتمالا شما همه‌ی توان و انرژی خود را در باتلاق زمان‌های خاکستری صرف کرده‌اید.
یکی از اصول مهم برای رسیدن به بهره‌وری بالا و استفاده از حداکثر ظرفیت روحی و جسمی برای ما این است که بتوانیم این توان را در خودمان به وجود آوریم که زمان‌های سیاه و سفیدمان را به طور کامل از یکدیگر جدا کنیم و با کمرنگ کردن مرزهای کار و استراحت از اوقاتمان زمان خاکستری نسازیم.

1. وقتی مشغول کار هستید، فقط کار کنید. صدای گوشی خود را ببندید تا صدای اعلام‌ پیام‌ها و تماس‌های تلفنی تمرکز شما را از روی کارتان منحرف نکند.

2. اگر در خانه مشغول کار هستید از اعضای خانواده بخواهید در آن دقایقی که مشغول کار هستید با شما گفتگو نکنند و از شما چیزی نخواهند.

3. اگر بچه‌ی کوچکی دارید که صبر کردن برای شما در بازه‌های زمانی بلند مدت برایش سخت است، زمان‌های سیاه خود را به بازه‌های کوچک نیم ساعته تقسیم کنید.

4. روبه‌روی تلوزیون مشغول کار نشوید.

5. اگر با لپ‌تاب کار می‌کنید هم‌زمان با کارتان وب‌گردی نکنید.

6. و در نهایت وقتی مشغول استراحت می‌شوید برای خود یک زمان کاملا سفید خلق کنید:

ذهنتان را از گره‌ آخری که در پروژه‌ی کاریتان افتاده خالی کنید.

پیام‌ها و تماس‌های کاری را چک نکنید.

برای ادامه‌ی کار، برنامه‌ریزی ذهنی نکنید.

 

در این صورت خواهید دید که چقدر سطح بهره‌وریتان بالا می‌رود و چطور از اوقات استراحتتان لذت می‌برید و با یک انرژی فوق‌العاده به کار برمی‌گردید.

اصطحکاک یا اصطکاک؟ مسئله این است.

 

 

وقتی درسطح وب می‌چرخیم یا حتی با دوستانمان صحبت می‌کنیم کلمه‌ی «اصطحکاک» زیاد به گوشمان می‌خورد. گاهی‌وقت‌ها گوینده اگر بخواهد شدت درگیری را نشان دهد بیشتر بر حرف «ح» تاکید می‌کند.

خوب است بدانیم املاء درست این کلمه «اصطکاک» است و در ساختار خود «ح» ندارد. هرچند که شدت عمل بالا باشد یا ما بخواهیم تاکید بسیار زیادی بر آن داشته باشیم.

اصطکاک یا اصطحکاک

چگونه بر چالش های پیش رو در وبلاگ نویسی غلبه کنیم؟

غلبه بر چالش های وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسی بخش مهم و با اهمیت بازاریابی محتوا است. این روزها بازاریابی اینترنتی در کشورمان رو به توسعه است و احساس نیاز به وبلاگ نویس در کشور بیشتر می شود در صورتی که برخی  تصور می کنند که وبلاگ نویسی کاره بیهوده و غیر ضروریست. ریشه این تفکر شاید در این است که تا نامی از وبلاگ نویس به گوش میرسد افراد یاد سرویس دهندگان وبلاگ های رایگان می افتند که برخی در آن ها محتویات بی اساس و یا نا مطلوب پر شده اند می افتند. نداشتن سایت و دانش حرفه کافی و قرار دادن وبلاگ بجای سایت در اذهان تداعی می شود. اما هدف اصلی از ایجاد وبلاگ تولید محتواست. مقالات، اخبار، مطالب همگی نوعی از تولید محتوا محسوب می شوند که باید مربوط به حوزه فعالیت ما باشند.

1. نمی دانم چگونه باید وبلاگ خود را طراحی کنم.

در زمینه ی انتخاب قالب به نکات زیر توجه کنید:

از قالب های پیچیده و شلوغ استفاده نکنید چرا که مطلب شما به چشم کاربر نخواهد آمد و زود خسته می شود.
لینک مطالبی که در وبلاگ خود به روز رسانی کرده اید در شبکه های اجتماعی اشتراگ گذاری کنید.
مطالب را دسته بندی کنید تا کاربر به راحتی به مطالب مورد نظر خود برسد. برای این کار می توانید از برچسب گذاری یا موضوع بندی مطالب استفاده کنید.

2. چه کسی وقت وبلاگ نویسی دارد؟

اکثر افراد از نداشتن وقت کافی که برای وبلاگ نویسی اختصاص دهند ندارند و از این موضوع شکایت می کنند. راه حل های ساده و مختلفی  وجود دارد. وبلاگ خود را گروهی کنید. از اتلاف وقت در شبکه های اجتماعی و رسانه های آنلاین دیگر جلوگیری کنید. برای وبلاگ خود محدودیت زمانی در روز مشخص کنید و اینطور نباشد که هروقت حوصله کردید و دلتان خواست وبلاگ نویسی کنید. ربای نوشتن مطالب خود باید موضوع مورد نظرتان را از قبل در نظر بگیرید و از اینکه ناگهانی شروع به نوشتن کنید ، بپرهیزید. کافیست روز قبل چند دقیقه ای را برای پیدا کردن موضوع مطالب خود در نظر بگیرید و به این فکر کنید که فردا قصد دارید در مورد چه موضوعی بنویسید.

چه کسی وقت وبلاگ نویسی دارد؟

3.چیزی برای نوشتن وجود ندارد.

نداشتن موضوع مناسب از دیگر چالش های وبلاگ نویسی است. برای اینکه موضوع مناسب خود را پیدا کنید کافیست سری به رسانه های اجتماعی  و یا حتی به وبلاگ های پرطرفدار بزنید و در زمینه موضوعات روز مطلب بنویسید. این سیاست باعث افزایش مخاطب شما می شود.

4. من نویسنده نیستم.

برای وبلاگ نویسی نیازی نیست از ارایه های زیبای ادبیات استفاده کنید چرا اغلب مطالب علمی و یا خبری است و تنها نیاز به یک زبان ساده و گویا است. برای این کار کافیست هر آنچه که می گویید را به صورت کتابی بنویسید و از کوتاه بودن متن هراسی نداشته باشید چرا که هدف ارسال پیام به مخاطب است.

من نویسنده نیستم 

 

5.هیچ کس وبلاگ مرا نمی خواند.

برخی از این شکایت دارند با وجود صرف وقت و هزینه و ایجاد مطالب مفید در بلاگ خود باز هم تعداد بازدید کمی را داشته است نکاتی برای افزایش بازدید بلاگتان به شما ارائه می دهیم:

لینک مطالب وبلاگ خود را در شبکه ها و رسانه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.
از بهینه سازی استفاده کنید! برای این منظور چند کلید واژه مرتبط قرار دهید. 
برای موتورهای جستجو، وبلاگ هایی که بطور پیوسته و مداوم بروزرسانی می شوند اهمیت فراوانی دارند.

پیشنهاد می کنیم تکنیک های افزایش بازدید را مطالعه کنید.

خطرات و تبعات استفاده از پلاگین‌های (ابزارهای جانبی) در وبلاگ

ابزارهای وبلاگ 

برخی وبلاگ نویسان تمایل دارند از ابزارهای جانبی بمنظور زیباسازی و تنوع در وبلاگ خود استفاده کنند و عده ای هم ممکن است بدون توجه به آثار منفی این کار برای وبلاگ، اقدام به درج هرگونه ابزار جانبی در وبلاگ خود می کنند. در انتخاب و بکارگیری ابزارها باید دقت و توجه کافی داشت.

ابتدا هدف خود را از درج یک ابزار مشخص کنید. برخی از این ابزارک ها جنبه کاربردی و مهمی ندارند. مثل ابزارک ساعت و تقویم و … مخاطب شما برای دیدن ساعت و ابزارهای جانبی شما به وبلاگتان نیامده است. اما انتخاب و بکارگیری پلاگین های نامناسب و استفاده بی رویه از آن ها، تبعات و امتیازات منفی خواهد داشت. پیشنهاد می کنیم اگر قراردادن یک ابزار جانبی، ضرورتی ندارد، از آن صرف نظر کنید. به دلایل زیر:

ادامه »

بهترین موضوعات برای تولید محتوا - بخش دوم

بهترین موضوعات برای تولید محتوا

داشتن ایده خوب محتوایی و تولید و انتشار آن در طولانی‌مدت همیشه دغدغه خیلی از مدیران محتوا و تولیدکنندگان محتوا بوده و هست. در بخش دوم، به سراغ پنج ایده خوب برای تولید محتوا می‌رویم.

بخش اول بهترین موضوعات برای تولید محتوا را از اینجا بخوانید.

رویدادها هر صنعت

در هر صنعتی که باشید همیشه رویدادهایی در آن برگزار می‌شود که احتمالاً برای اهالی آن صنعت مهم هستند. سمینارها، کنفرانس ها، همایش‌ها و…. جز مهم‌ترین رویدادهای هر صنعت هستند. یکی از کاربردی‌ترین موضوعات برای تولید محتوا یادآوری و ارائه اطلاعات مفید درباره آن‌هاست و این امکان را به اهالی آن صنعت می‌دهد بتوانند به‌خوبی پیگیر اطلاعات قبل، حین و پس از یک رویداد باشند. از این طریق می‌توانید مطمئن باشید مخاطبانی را جذب کرده‌اید که مرتبط و نزدیک به حیطه کاری شما هستند.

ادامه »

بهترین موضوعات برای تولید محتوا - بخش اول

یکی از مشکلات موجود برای هر تیم بازاریابی محتوایی، یافتن بهترین موضوعات برای تولید محتوا است. به این سوال پاسخ دهید. چگونه ایده‌های محتوایی از در و دیوار بریزد؟

بهترین موضوعات برای تولید محتوا

برای پیدا کردن ایده و موضوعات جدید برای تولید محتوا همیشه باید گوش‌های تیزی داشته باشید که بتوانید موارد مهمی را پیدا و روی آن کار کنید، اما برای اینکه به این نقطه از مهارت برسید باید به‌ اندازه کافی درگیر کسب‌وکار شده باشید تا آن موقع که از درودیوار محتوای ناب بیرون بریزد.

در این چند نوشته متوالی، موضوعاتی برای تولید محتوا به شما ارائه خواهم داد. برای شروع کار می‌توانید از این‌ها الهام بگیرید اما نباید خود را به این موضوعات محدود کنید.

تولید محتوا

ادامه »