موضوع: "آنچه یک وبلاگ نویس باید بداند"

ادعای "مرگ وبلاگ‌ها" تا چه اندازه ای درست است؟!

اینکه شروع به کار وبلاگ نویسی در کشور ما بسیار خوب بود و برای اولین بار شاهد بودیم مردم آزادانه در مباحث اجتماعی و سیاسی مشارکت می کردند و نظرشان بی واسطه منتشر می شد امری غیرقابل انکار است، اما آیا این روند همچنان ادامه دارد یا وبلاگ نویسی در ایران مرده است!

 

گروه فرهنگ و جامعه گرداب؛ “سال وبلاگ نویسی” در ایران بسیار خوب آغاز شد. فضای وبلاگ نویسی تحت تاثیر جامعه ای از جوانان تحصیلکرده قرار داشت که حرفهای آنها برای خواننده فارسی زبان نو بود. در این فضا، علاوه بر وبلاگ نویسان داخلی، گروهی از وبلاگ نویسان نیز در خارج از کشور حضور داشتند و توانستند بخشی از آنچه در آنجا اتفاق می افتد را به خواننده فارسی زبان داخل کشور منتقل کنند، یا عده ای دیگر که به زبان انگلیسی آشنایی داشته و توانستند خلاصه ای فارسی از محتوای انگلیسی منتشر شده در فضای مجازی را در وبلاگ خود منتشر کنند. گروهی از زنان تحصیلکرده از روزمرگی ها و آنچه در ذهن داشتند یا در جامعه تجربه می کردند نوشتند و در این میان تعداد قابل توجهی خبرنگار نیز وبلاگ نویسی را تجربه کردند و توانستند کانالی غیررسمی اما جذاب برای اخبار و مسائل اجتماعی و سیاسی باشند.

وبلاگ نویسی در کوثربلاگ

ادامه »

آیا وبلاگ نویسی یا بلاگینگ دیگر مرده است؟

آیا وبلاگ نویسی مرده است؟

اگر عمر بلاگ نویسی به سر آمده باشد، شما قطعاً متوجه این موضوع خواهید شد.

چندین سال پیش، زمان پایان عمر بلاگ نویسی پیش بینی شده بود؛ اما در پی تکامل تاکتیک های تولید محتوا و جذب مخاطب افزایش توقع و انتظار کاربران از محتواهای آنلاین، بیش از پیش بر ارزش و اهمیت این پلتفرم افزوده شد.

تا زمانی که مردم به دنبال پاسخ برای پرسش های پیچیده ی خود میگردند، بلاگ ها همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد.

به این پرسش ها خوب فکر کنید: زمانی که به دنبال یک پاسخ فوری برای یک پرسش هستید، آیا به سراغ کتاب های خاک گرفته ی دایره المعارف میروید؟ یا پرسش خود را روی یک قطعه پوست گوساله ی کرم خورده مینویسید و آن را با کبوتر نامه رسان به مخاطبتان میرسانید؟

یا شاید به سراغ موتورهای جستجو می روید؟!

اگر شما هم در زمره‌ی اکثریت مردم قرار بگیرید، به منظور یافتن پاسخ های فوری برای پرسش های خود به سراغ موتور جستجوی گوگل میروید. در حقیقت، این سایت روزانه بیش از 3.5 میلیارد درخواست جستجو دریافت میکند؛ به عبارتی بیش از 40.000 درخواست جستجو در ثانیه!

زمانی که از سایت گوگل سؤال میپرسید، یکی از سه اتفاق زیر روی می دهد:

   1- صفحه ی نتایج موتور جستجو، مستقیماً به پرسش شما پاسخ می دهد.

   2- موتور جستجو، چندهزار صفحه ی وب را که احتمالاً پاسخ شما در آنها وجود دارد، به شما نمایش می دهد.

   3- با خطا روبرو میشوید.

زمانیکه پاسخ پرسش خود را در فضای آنلاین جستجو میکنید، احتمال دارد که پاسخ شما در یک صفحه ی وب نفهته باشد. متون و مطالب مندرج در بلاگ های باکیفیت، پاسخ پرسش های شما را درباره ی موضوعات و سوژه های تخصصی خود میدهند.

ادامه »

تولید محتوا؛ یک محتوای خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

تولید محتوا

محتوا در دنیای وب، به اطلاعاتی گفته می‌شود که به مخاطب ارائه شده و مخاطب مفهومی را از آن درک می‌کند. تمامی سایت‌های موجود در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و … چه کوچک باشند و چه بزرگ، محتوا دارند. معمولاً وب‌سایت‌های کوچک فردی را به عنوان نویسنده در اختیار می‌گیرند تا مطالب مورد نیاز آن سایت را بر اساس نوع خدمات و محصولاتی که عرضه می‌کند، تهیه کرده و در سایت خود منتشر کنند. در عین حال سایت‌های بزرگتر ممکن است به یک کارشناس تولید محتوا نیاز پیدا کنند تا بر پروسه‌ی تهیه و تولید محتوا و انتشار آن بر روی وب‌سایت نظارت داشته باشد. عده‌ای هم تصمیم می‌گیرند فرایند تولید محتوا را برون‌سپاری کنند.

در سال‌های اخیر و با افزایش چشمگیر میزان اهمیت محتوای دیجیتال وجود راهبردی برای مدیریت محتوا برای تمامی سایت‌ها بیشتر از گذشته مورد نیاز است. محتوای دیجیتال به اشکال مختلف از جمله متن، کتاب الکترونیک، فایل صوتی، تصویری، اینفوگرافی و غیره ارائه می‌شود.

ادامه »

ویژگی یک محتوای خوب

ساده نویسی در وبلاگ

تهیه محتوا را می توان نوعی انتقال دانش به شمار آورد، محتوا نقش مهمی را در پیشرفت و موفقیت وبلاگ شما ایفا می کند و تأثیر بسیار زیادی در جذب بازدید کنندگان بیشتر دارد. به این ترتیب تهیه محتوای خوب و جذاب یکی از ارکان اصلی برای افزایش بازدید و ارتقای رتبه سایت محسوب می شود.

ادامه »

3 ویژگی ظاهری یک پست وبلاگی

ویژگی های یک پست وبلاگی

پرهیز از پارگراف های بلند

در وبلاگ نویسی بهتر است از نوشتن پاراگراف های بلند و طولانی پرهیز کنید. سعی کنید متن را به قطعات کوچک تر تقسیم و برای هر بخش یک عنوان مجزا قرار دهید. حتی می توانید به جای درج کردن پشت سرهم، اطلاعات خود را به صورت لیست، جدول یا نمودار نشان دهید. پاراگراف بندی مناسب و فضای سفید در نوشته های وبلاگ به خواننده اجازه می‌دهد تا در متن شما تنفس کند.

ادامه »

چرا از وبلاگ ها و سایت ها کپی پیست نکنیم؟

 کپی پیست نکنیم

محتوا مهمترین رکن هر سایت و وبلاگی است. این محتوا شامل متن، تصاویر، کلیپ های صوتی ویدیویی و … باشد که می تواند در موضوعات متعدد و به روش های مختلف تهیه و در وبلاگ عرضه شود.

تولید محتوای یونیک و منحصر به فرد کار شاید برای عده ای که تا بحال تجربه آن را نداشته اند، کار دشواری به نظر آید. به همین جهت بخاطر سهولت استفاده از مطالب آماده و منتشر شده در سایت ها و شبکه های اجتماعی، برخی از مدیران وبلاگ ها به کپی از این مطالب روی می آورند و آن ها را عیناً، در وبلاگ خود منتشر می کنند و به این ترتیب صفحات وبلاگ خود را با محتوای کپی و تکراری، پر می کنند. اما اینکه مطالب کپی شده چه تأثیری در جذب مخاطب و استفاده از وبلاگ دارد، در این نوشته به آن می پردازیم:

 

1- انصراف کاربر از مطالعه مطالب کلیشه ای و تکراری

استفاده از مطالب کلیشه ای و تکراری، بازدیدکننده را خسته می‎کند و از خواندن ادامه مطالب باز می‎دارد. در واقع مطالب کپی، انگیزه ای برای خواندن در مخاطب شما ایجاد نمی کند چرا که ممکن است در منابع دیگر به آن مراجعه کرده باشد.

 

2- از بین رفتن اعتبار وبلاگ و اعتماد کاربرهای هدف

کاربر‌های هدفی که به دنبال موضوع خاص می‌گردند، حتما چندین سایت را برای یافتن آن موضوع جستجو می‌کنند و با دیدن نتایج یکسان و کپی شده دیگر به وبلاگ شما تمایل نخواهند داشت که در نتیجه باعث بی اعتبار شدن وبلاگ می شود.

 

3- نداشتن وجه تمایز و برتری

زمانیکه شما هیچ محتوای جدید و متفاوتی برای عرضه نداشته باشید و مطالب سایت های دیگر را عیناً کپی کنید، عملاً وجه تمایزی از نظر محتوا با وبلاگ ها و سایت های دیگر نخواهید داشت.

مطالب باید با موضوع و عنوان صفحه کاملاً منطبق باشند و بر اساس درخواست خواننده تهیه شوند بطوری که مانع از ترک بازدیدکنندگان گردند. باید در نوشته‌ها‎ با خوانندگان ارتباط برقرار نمود و بصورت ماشینی عمل نکرد. ‎

 

4. افت سئو و کاهش رتبه وبلاگ در موتورهای جستجو

تاکید اصلی گوگل بر محتواست (Content Is The King) و منظور آن محتوای تولیدی و یونیک است. انتشار محتوای کپی، رتبه وبلاگ را در نتایج جستجو کمتر می کند چون گوگل صفحات مشابه را در نتایج جستجو کنار هم قرار نمی دهد.

 

همه آسیب های فوق، یک پیامد دارند: از دست دادن بازدیدکننده و کاهش مراجعات به وبلاگ شما

اگر شما هم جزو آن دسته از وبلاگ هایی هستید که بازدیدکننده های کمی دارید یا میخواهید تعداد آن ها را افزایش دهید، بهترین توصیه به شما، انتشار مطالب غیرتکراری و تولیدی با عناوین روز است.

اگر باتوجه به این مسائل، همچنان به استفاده از مطالب کپی پافشاری می کنید، تغییر و نوشتن عنوان (تیتر) متفاوت و انتخاب کلیدواژه های مناسب را لااقل فراموش نکنید.

 
دانلود تقویم 98