موضوع: "آنچه یک وبلاگ نویس باید بداند"

چگونه یک آدرس مناسب برای سایت (وبلاگ) خود انتخاب کنیم؟

همه کاربران اینترنت می دانند ابداع يک نام براي وب سايت، وبلاگ يا نام کاربري سخت تر از چيزي است که تصور مي رود زيرا اين نام بايد به گونه اي انتخاب شود که به ياد سپردني بوده و کاربر سال آينده از آن متنفر نباشد.

ديگر هيچ نام خوبي براي سايت (وبلاگ) موجود نيست!

اين جمله را بارها از زبان ديگران شنيده‌ايم و بيشتر به اين معناست كه تمام نام‌هاي مناسب قبلا اشغال شده‌اند. البته منظور از نام‌هاي مناسب، نام‌هاي كوتاه، شيك و گویا است. اما اگر كمي خلاق باشيم همواره مي‌توانيم نامي را كه مناسب سايتمان باشد انتخاب کنیم.

انتخاب آدرس سایت یا وبلاگ

قبل از اینکه شما بخواهید نام دامین مناسبی را برای سایت (وبلاگ) خود انتخاب کنید خواندن نکات ذیل بسیار ضروری و مهم می باشد.

ادامه »

ادعای "مرگ وبلاگ‌ها" تا چه اندازه ای درست است؟!

اینکه شروع به کار وبلاگ نویسی در کشور ما بسیار خوب بود و برای اولین بار شاهد بودیم مردم آزادانه در مباحث اجتماعی و سیاسی مشارکت می کردند و نظرشان بی واسطه منتشر می شد امری غیرقابل انکار است، اما آیا این روند همچنان ادامه دارد یا وبلاگ نویسی در ایران مرده است!

 

گروه فرهنگ و جامعه گرداب؛ “سال وبلاگ نویسی” در ایران بسیار خوب آغاز شد. فضای وبلاگ نویسی تحت تاثیر جامعه ای از جوانان تحصیلکرده قرار داشت که حرفهای آنها برای خواننده فارسی زبان نو بود. در این فضا، علاوه بر وبلاگ نویسان داخلی، گروهی از وبلاگ نویسان نیز در خارج از کشور حضور داشتند و توانستند بخشی از آنچه در آنجا اتفاق می افتد را به خواننده فارسی زبان داخل کشور منتقل کنند، یا عده ای دیگر که به زبان انگلیسی آشنایی داشته و توانستند خلاصه ای فارسی از محتوای انگلیسی منتشر شده در فضای مجازی را در وبلاگ خود منتشر کنند. گروهی از زنان تحصیلکرده از روزمرگی ها و آنچه در ذهن داشتند یا در جامعه تجربه می کردند نوشتند و در این میان تعداد قابل توجهی خبرنگار نیز وبلاگ نویسی را تجربه کردند و توانستند کانالی غیررسمی اما جذاب برای اخبار و مسائل اجتماعی و سیاسی باشند.

وبلاگ نویسی در کوثربلاگ

ادامه »

آیا وبلاگ نویسی یا بلاگینگ دیگر مرده است؟

آیا وبلاگ نویسی مرده است؟

اگر عمر بلاگ نویسی به سر آمده باشد، شما قطعاً متوجه این موضوع خواهید شد.

چندین سال پیش، زمان پایان عمر بلاگ نویسی پیش بینی شده بود؛ اما در پی تکامل تاکتیک های تولید محتوا و جذب مخاطب افزایش توقع و انتظار کاربران از محتواهای آنلاین، بیش از پیش بر ارزش و اهمیت این پلتفرم افزوده شد.

تا زمانی که مردم به دنبال پاسخ برای پرسش های پیچیده ی خود میگردند، بلاگ ها همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد.

به این پرسش ها خوب فکر کنید: زمانی که به دنبال یک پاسخ فوری برای یک پرسش هستید، آیا به سراغ کتاب های خاک گرفته ی دایره المعارف میروید؟ یا پرسش خود را روی یک قطعه پوست گوساله ی کرم خورده مینویسید و آن را با کبوتر نامه رسان به مخاطبتان میرسانید؟

یا شاید به سراغ موتورهای جستجو می روید؟!

اگر شما هم در زمره‌ی اکثریت مردم قرار بگیرید، به منظور یافتن پاسخ های فوری برای پرسش های خود به سراغ موتور جستجوی گوگل میروید. در حقیقت، این سایت روزانه بیش از 3.5 میلیارد درخواست جستجو دریافت میکند؛ به عبارتی بیش از 40.000 درخواست جستجو در ثانیه!

زمانی که از سایت گوگل سؤال میپرسید، یکی از سه اتفاق زیر روی می دهد:

   1- صفحه ی نتایج موتور جستجو، مستقیماً به پرسش شما پاسخ می دهد.

   2- موتور جستجو، چندهزار صفحه ی وب را که احتمالاً پاسخ شما در آنها وجود دارد، به شما نمایش می دهد.

   3- با خطا روبرو میشوید.

زمانیکه پاسخ پرسش خود را در فضای آنلاین جستجو میکنید، احتمال دارد که پاسخ شما در یک صفحه ی وب نفهته باشد. متون و مطالب مندرج در بلاگ های باکیفیت، پاسخ پرسش های شما را درباره ی موضوعات و سوژه های تخصصی خود میدهند.

ادامه »

تولید محتوا؛ یک محتوای خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

تولید محتوا

محتوا در دنیای وب، به اطلاعاتی گفته می‌شود که به مخاطب ارائه شده و مخاطب مفهومی را از آن درک می‌کند. تمامی سایت‌های موجود در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و … چه کوچک باشند و چه بزرگ، محتوا دارند. معمولاً وب‌سایت‌های کوچک فردی را به عنوان نویسنده در اختیار می‌گیرند تا مطالب مورد نیاز آن سایت را بر اساس نوع خدمات و محصولاتی که عرضه می‌کند، تهیه کرده و در سایت خود منتشر کنند. در عین حال سایت‌های بزرگتر ممکن است به یک کارشناس تولید محتوا نیاز پیدا کنند تا بر پروسه‌ی تهیه و تولید محتوا و انتشار آن بر روی وب‌سایت نظارت داشته باشد. عده‌ای هم تصمیم می‌گیرند فرایند تولید محتوا را برون‌سپاری کنند.

در سال‌های اخیر و با افزایش چشمگیر میزان اهمیت محتوای دیجیتال وجود راهبردی برای مدیریت محتوا برای تمامی سایت‌ها بیشتر از گذشته مورد نیاز است. محتوای دیجیتال به اشکال مختلف از جمله متن، کتاب الکترونیک، فایل صوتی، تصویری، اینفوگرافی و غیره ارائه می‌شود.

ادامه »

ویژگی یک محتوای خوب

ساده نویسی در وبلاگ

تهیه محتوا را می توان نوعی انتقال دانش به شمار آورد، محتوا نقش مهمی را در پیشرفت و موفقیت وبلاگ شما ایفا می کند و تأثیر بسیار زیادی در جذب بازدید کنندگان بیشتر دارد. به این ترتیب تهیه محتوای خوب و جذاب یکی از ارکان اصلی برای افزایش بازدید و ارتقای رتبه سایت محسوب می شود.

ادامه »

3 ویژگی ظاهری یک پست وبلاگی

ویژگی های یک پست وبلاگی

پرهیز از پارگراف های بلند

در وبلاگ نویسی بهتر است از نوشتن پاراگراف های بلند و طولانی پرهیز کنید. سعی کنید متن را به قطعات کوچک تر تقسیم و برای هر بخش یک عنوان مجزا قرار دهید. حتی می توانید به جای درج کردن پشت سرهم، اطلاعات خود را به صورت لیست، جدول یا نمودار نشان دهید. پاراگراف بندی مناسب و فضای سفید در نوشته های وبلاگ به خواننده اجازه می‌دهد تا در متن شما تنفس کند.

ادامه »