خطرات و تبعات استفاده از پلاگین‌های (ابزارهای جانبی) در وبلاگ

ابزارهای وبلاگ 

برخی وبلاگ نویسان تمایل دارند از ابزارهای جانبی بمنظور زیباسازی و تنوع در وبلاگ خود استفاده کنند و عده ای هم ممکن است بدون توجه به آثار منفی این کار برای وبلاگ، اقدام به درج هرگونه ابزار جانبی در وبلاگ خود می کنند. در انتخاب و بکارگیری ابزارها باید دقت و توجه کافی داشت.

ابتدا هدف خود را از درج یک ابزار مشخص کنید. برخی از این ابزارک ها جنبه کاربردی و مهمی ندارند. مثل ابزارک ساعت و تقویم و … مخاطب شما برای دیدن ساعت و ابزارهای جانبی شما به وبلاگتان نیامده است. اما انتخاب و بکارگیری پلاگین های نامناسب و استفاده بی رویه از آن ها، تبعات و امتیازات منفی خواهد داشت. پیشنهاد می کنیم اگر قراردادن یک ابزار جانبی، ضرورتی ندارد، از آن صرف نظر کنید. به دلایل زیر:

1- روی مطالب بیشتر تمرکز کنید: وبلاگ نویسان باتجربه بیشتر روی محتوای وبلاگ که هدف اصلی آن است، تمرکز دارند تا جنبه های ظاهری و ابزاری اش. چرا که مخاطب به خاطر مطلب به وبلاگ مراجعه می کند نه بخاطر ابزارها آن. از طرفی وجود این ابزارها ممکن است خوانایی مطالب شما را کاهش و تحت تأثیر قرار دهد. به همین دلیل وبلاگ های حرفه ای، دارای ظاهری بسیار ساده هستند.

2- کلافه شدن و نارضایتی مخاطب: قرار نیست شما صرفاً برای خودتان این ابزارها را قرار دهید. درست است که وبلاگ متعلق به شماست ومدیریت آن را بعهده دارید، اما نباید آن چیزی که فقط مورد پسند و نظر خودتان است را اعمال کنید. چقدر اطمینان دارید که مخاطب شما از مشاهده یک ابزار یا شنیدن یک موسیقی هنگام باز شدن وبلاگ رضایت دارد؟! یا از دیدن ستاره ها و جلوه های ظاهری دیگر کلافه نشود؟! چه بسا با دیدن همین ابزارک های اضافه، پنجره وبلاگ را همان ابتدا ببندد و تمام تلاش و زحمتیکه برای جذب بازدیدکننده بکار بستید، از بین برود.

3- ابزارهای جانبی و شلوغ شدن صفحات، خوانایی مطالب را کم می کند. علاوه بر این باعث کاهش تمرکز و تمایل مخاطب به خواندن مطالب می شود.

شاخصی داریم به اسم Bounce Rate که میزان خروج کاربران را بعد از اولین مراجعه نشان می دهد و برحسب درصد است. مثلا اگر Bounce Rate وبلاگ 30% باشد به این معناست که 30 درصد مراجعه کنندگان پس از مشاهده اولین مطلب، از وبلاگ شما خارج شده اند. که یکی از دلایل می تواند همین استفاده بی رویه و نامناسب از ابزارها باشد.

4- غیرفعال شدن امکانات اصلی وبلاگ: استفاده از برخی ابزارها باعث لطمه زدن به امکانات پایه و اصلی وبلاگ شما می شود. تداخل کدهای این ابزارها ممکن است نظردهی به مطالب را غیرفعال کند. بارها وبلاگ نویسان گزارش داده اند که مخاطبان قادر به نظردهی برای مطالبشان نیستند که پس از بررسی ها مشخص شد تداخل کد ابزارها با کدهای اصلی وبلاگ، علت این مشکل بود.

5- کند شدن و کاهش سرعت باز شدن وبلاگ: استفاده از ابزارهای زیباسازی موجب سنگین شدن حجم صفحه و در نتیجه افزایش زمان بارگذاری صفحه می شود. این موضوع نیز از دو جهت مشکل ساز است: یکی از لحاظ کاربر مراجعه کننده که با دیدن کند بودن صفحه، از ادامه حضور در وبلاگ منصرف می شود و دیگری از لحاظ موتور جستجو؛ که صفحات حجیم و کند را از اولویت نتایج خود خارج می کنند.

6- نمایش نامناسب وبلاگ در گوشی و تبلت: اکثر کاربران از موبایل و تبلت استفاده می کنند و معمولاً نمایش ابزارهای جانبی در موبایل مناسب نیست. پس بهتر است آن را حذف و غیرفعال کنید.

7- کدهای مخرب: برخی از این ابزارهای جانبی، در واقع ممکن است کدهای مخرب و آلوده ای باشند که در ظاهر ابزارک وبلاگ قرار گرفته اند و شما به راحتی بدون آگاهی، این کدهای مخرب را در وبلاگ خود قرار می دهید.

8- افت رتبه در گوگل و موتورهای جستجو: معضل بزرگ دیگری که برخی از ابزارهای جانبی برای وبلاگ شما ایجاد خواهند کرد (در راستای مورد قبل)  mobile friendly نبودن وبلاگ از نظر موتورهای جستجو می شود.یعنی این ابزارها باتجه به عدم نمایش مناسب در گوشی های هوشمند، موجب می شود وبلاگ شما از حالت سازگاری با موبایل خارج گردد و رتبه و امتیاز وبلاگ شما را در موتورهای جستجو کاهش می دهد!

مثال:

تصویر زیر، وضعیت نمایش یکی از وبلاگ ها در موبایل است. کادر سبز رنگ مربوط به یکی از ابزارهای جانبی این وبلاگ است که بخش بزرگی صفحه را اشغال کرده و حتی به درستی هم نمایش داده نمی شود.

 Page-is-not-mobile-friendly-1

 

در نتیجه موتور جستجوی گوگل، این وبلاگ را به دلیل استفاده از ابزارهای ناسازگار، در لیست وبلاگ های نامناسب موبایلی قرار داده و از نمایش آن به جستجوگران موبایلی خودداری می کند.

Page-is-not-mobile-friendly

 

در پایان این مطلب از شما می خواهیم اجزای وبلاگ خود را بررسی کنید و ابزارهای اضافی که ممکن است تبعات مذکور را برای وبلاگ شما به دنبال داشته باشد، حذف یا غیرفعال کنید.

  • 5 stars
    نظر از: **ساریه**
    1399/03/28 @ 05:36:59 ب.ظ

    **ساریه** [عضو] 

    سلام قسمت پلاگین من تغییر کرده میشه بررسی کنید ممنون

  • نظر از: محمدی
    1399/03/26 @ 04:55:39 ب.ظ

    محمدی [عضو] 

    سلام ممنونم از زحماتتون اگر امکان داره نحوه بارگذاری در کتاب بوک را آموزش دهید. متشکرم

  • 5 stars
    پاسخ از: kiani
    1399/03/31 @ 06:09:45 ب.ظ

    [عضو] 

    با سلام و احترام
    دو لینک زیر را ملاحظه بفرمائید:
    https://support.kowsarblog.ir/چطور-فایلم-را-جهت-دانلود
    https://support.kowsarblog.ir/آموزش-قراردادن-فایل-برای-دانلود-در-وبلاگ

  • 5 stars
    پاسخ از: kiani
    1399/03/31 @ 06:08:42 ب.ظ

    [عضو] 

    با سلام و احترام
    شما دو وبلاگ دارید. کدام وبلاگتان مشکل دارد و دقیقا چه مشکلی است؟

  • 5 stars
    مهتاب
    نظر از: مهتاب
    1399/03/25 @ 12:44:11 ق.ظ

    مهتاب [عضو] 

    سلام علیکم
    ممنون از راهنمایی و آموزش‌های دلسوزانه و کاربردی شما
    من‌ الله توفیق

  • 5 stars
    نظر از: اندیشه ی پرواز
    1399/03/21 @ 01:12:33 ب.ظ

    اندیشه ی پرواز [عضو] 

    ممنون از راهنماييتون…
    لطفا يك راهنمايي هم در خصوص آشنايي با ابزارهاي وبلاگ ضميمه ي مطلب خوبتان كنيد
    با تشكر

  • پاسخ از: kiani
    1399/03/21 @ 02:20:15 ب.ظ

    [عضو] 

    با سلام و تشکر
    چند مطلب آموزشی در مورد ابزارها داریم. بعنوان نمونه:
    https://support.kowsarblog.ir/پلاگین-ابزار-جدید-اوقات-شرعی-برای-وبلاگ-ها
    https://support.kowsarblog.ir/پلاگین-های-کوثر-بلاگ

  • 5 stars
    نظر از: یا کاشف الکروب
    1398/08/08 @ 07:11:08 ب.ظ

    یا کاشف الکروب [عضو] 

    با سلام و احترام تشکر از راهنمایی های شما. بله سلایق متفاوت است پس بهترین روش همان سادگی و بدون شلوغی و ابزارهای اضافی است. التماس دعا.

  • نظر از: گل نرگس
    1398/08/07 @ 11:33:16 ب.ظ

    گل نرگس [عضو] 

    سلام
    درست است مواردي را كه اشاره كرديد براي من هم اتفاق افتاده بود
    اللهم صل علي محمد وال محمد
    https://zamhareer.kowsarblog.ir/

  • 5 stars
    نظر از: طوباي محبت
    1398/08/06 @ 05:21:29 ب.ظ

    طوباي محبت [عضو] 

    متشکرم بابت راهنمایی خوبتون.

  • 5 stars
    ...
    نظر از: ...
    1398/08/02 @ 08:51:05 ب.ظ

    ... [عضو] 

    سلام
    گوگل با ابزارهای وبلاگ مشکل ارث و میراث داره احیانا؟:)
    در مورد پخش اهنگ، تجربه خودم میگه :با توجه به نظرات مخاطبانم،اغلب دوس داشتند و بیشتر باعث رغبت به ورود به وبلاگ میشد.

  • 5 stars
    پاسخ از: kiani
    1398/08/03 @ 05:26:06 ب.ظ

    [عضو] 

    سلام
    قطعاً کاربرانی که وبلاگ را بسته و از آن خارج شدند، نظری ارسال نکرده اند! در هر صورت نظرات و سلایق کاربران متفاوت است.
    در اینجا ما کلیّت قضیه را تشریح کردیم.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.