ظرافت هاي وبلاگ نويسي ديني!

مقدمه

کوثربلاگ بزرگترین اجتماع دینی بانوان طلبه با هدف وبلاگ‌نویسی و ارائه محتواهای دینی در فضای مجازی است.  هدف از وبلاگ نويسي اين جمع ارائه دین پاک محمدی و اسلامی از طریق اینترنت يا همان تبليغ مجازي دين است.  در اين همدلي ارزشمند  نياز به رعايت ظرافت هايي است كه برخي از آنها در ادامه مطلب خواهد آمد. با ما همراه باشيد.

 مفاهيم ذهني خود را مرور و در صورت نياز اصلاح كنيد!

براي اينكه شما وبلاگ نويس موفقي در اين عرصه باشيد نياز است مفهوم صحيحي از واژه هاي كليدي ورايج  داشته و از  آسيب عرف زدگي در مفاهيم به شدت دور باشيد. به اين سوال  تا به حال فكر كرده ايد؟

قرار است با ابزار ي به نام وبلاگ، مبلغ مجازي دين باشيم. محتواي ديني چه محتوايي است؟

پاسخ دقيق به اين سوال نيازمند اين است كه بدانيم تعريف دين چيست و اسلام چگونه ديني مي باشد؟

اگر ما بخواهیم دین را تعریف کنیم، باید ببینیم دینداران و کسی که دین را نازل کرده چگونه آن را تعریف کرده‏ اند؟ اگر ما بیاییم از پیش خود تعریفی از دین ارائه دهیم و بر اساس آن تعریف خود ساخته بگوییم مسایل سیاسی و اجتماعی و … از حوزه دین خارج است، مسائل سیاسی و اجتماعی با دینی ارتباط ندارد که ما تعریف کرده ‏ایم، نه دینی که خدا فرستاده است.

برای شناخت دین خدا و ارائه تعریف از آن ما نباید به سلیقه‏ خود مراجعه کنیم، بلکه برای شناخت دامنه، رسالت و خواست آن دین باید منابع و محتوای آن را بررسی کنیم. پس اگر کسی بخواهد درباره اسلام مسلمانان صحبت کند، باید از اسلامی سخن بگوید که قرآن و پیامبر و ائمه علیهم السلام تبیین کرده  ‏اند و بر اساس این اسلام که ریشه درکتاب و سنت دارد به تعریف و بیان قلمرو آن بپردازد.  اگر دین چیزی است که در قرآن آمده، شامل مسائل اجتماعی و سیاسی می‏شود و راجع به قوانین مدنی، قوانین جزایی، قوانین بین المللی و راجع به عبادات و اخلاق فردی سخن گفته است و برای زندگی خانوادگی، ازدواج، تربیت فرزند و برای معاملات و تجارت دستور العمل دارد.

وبلاگ نویسی دینی

در اینکه اسلام، از نظر پیروان آن، دینی جامع و کامل است،جای گفتگو نیست. قدر مسلم این است که دین، نسبت به آنچه در قلمرو آن باشد، ساکت نیست و از این حیث، جامع و کامل است. اماآیا سیاست، امامت و رهبری امت، به دین مربوط است یا نه؟ آیا امور دنیوی بشر در قلمرو دین است یا نه؟ و آیا دین در این امور، سکوت کرده یا خیر؟! آیادین، اخروی است یا دنیوی؟ و یا هم دنیوی و هم اخروی است؟
جامعیت دین به این است که هم به دنیای مردم نظر داشته باشد و هم به آخرت آنان. آن هم نه به گونه ای که میان دنیا و آخرت، دیواری به ضخامت دیوارچین قرار دهد و برای هر یک، بدون ارتباط به یکدیگری برنامه ریزی کند. دین از بشر نمی پذیرد که آخرت خود را به دنیا بفروشد و دنیا را هدف نهائی قرار داده، آخرت را فدای دنیا کند. دین، سعادت دنیا و آخرت مردم رامی خواهد. دنیای منهای آخرت در نظر دین،متاع غرور و کالای فریب است.از نظر دین، دنیا محل عبور و آخرت محل استقرار است. 

اگر تفسير شما از محتواي ديني منطبق بر اين عبارت هاست  بنابراين سليقه نبايد در محتوا دخيل باشد  بلكه سليقه در روش و شيوه ارائه محتواست. اما متاسفانه  کم نیست مواردی که بالعكس عمل مي شود.  گذشته از آن جامعیت نشانه ضرورت انتخاب موضوعی واحد برای ادامه  راه و کسب مهارت و تخصص در موضوع مورد علاقه است.

ظرافت را متناسب با نوع محتوا  رعایت نمایید!

معارف دین اسلام به طور کلی به سه بخش تقسیم می گردد:

1) اصول اساسی و اعتقادی اسلام 2) اخلاق (اختیار صفات پسندیده و آراسته شدن به خوی های ستوده و نیکو) 3)  دستورات دینی و احکام فقهی

اگر مطلب شما از معارف دسته اول است

دقت نمایید با باور مخاطب روبرو هستید و باورها زیربنای عمل. مطالبی از قبیل، کرامت ها، خواب ها، ویژگی های عالمان و بزرگان، شهدا، شبهات، اذکار و تاریخ انبیاء و اولیا و برخی احادیث… از این قبیلند. مهمترین مسئله در این زمینه منبع موثق است. اگر باور نادرستی را ترویج دهید و یا باور صحیحی را بشکنید  جبران بسیار مشکل است.

در شبهات قانون این است که شبهه مطرح نمی شود مگر زمانی که بسیار فراگیر شده باشد و سپس شبهه کوتاه بیان و دقیق و مفصل و با استدلال قوی و مستند پاسخ داده می شود.

در مورد خواب ها، خواب حجت نیست و تاکید بیش از حد در این مسئله نداشته باشید و هر خوابی را از هر منبعی نقل نفرمایید.

در ویژگی های عالمان و کرامت ها دقت نمایید کوچکترین مطلب نادرست تهمت محسوب می شود پس به منبع دقت فرمایید.

در مورد شهدا مطالب غیر مستند و برداشت های شخصی، کرامت و عظمت آنها را کمرنگ می کند و این مسئله کوچکی نیست.

در مورد اذکار آیا می دانید برخی اذکار خصوصی است و تعداد مشخصی در شبانه روز دارد؟ آیا می دانید دستور العمل برخی اذکار و … از طرف برخی عالمان  برای همان شخص  بیان شده و مخاطب به مرور با نتیجه نگرفتن ها باور خود را از دست می دهد؟  داستان انبیاء را از چه منبعی نقل نموده اید؟ آیا می دانید هر حقیقت و حدیثی مناسب عموم نیست؟ برخی احادیث بدون شرح  به دلیل مفهوم نبودن  برای افراد معمولی باور شکن است.

آیا می دانید جای هر تصویر و مطلبی در وبلاگ دینی نیست؟ کمیت به چه قیمت؟ برای بسیاری از افراد تفکیک دین از دیندار کار ساده ای نیست و عدم دقت  در ارائه  معارف دین یعنی شکستن باورها نسبت به دین نه دیندار؟

وبلاگ نویسی دینی

اگر مطلب شما از معارف دسته سوم است

* ابتدایی ترین مسئله ای از احکام که شاید دوران راهنمایی و یا قبل از آن یاد گرفته ایم این بود:
راه به دست آوردن فتوی مرجع تقلید خود
1- شنیدن از خود مجتهد
2- شنیدن از دو یا یک نفر عادل
3- شنیدن از یک نفر مورد اطمینان
4- دیدن در رساله مجتهد در صورتی که رساله وی مصون از اشتباه باشد(رساله آموزشی احکام عبادات مقام معظم رهبری ص 12/لازم است به رساله توضیح المسائل مرجع تقلید خود رجوع نمایید )
نکته:
در تصدی نقل فتوای مجتهد و بیان حکم شرعی، اجازه داشتن از مجتهد شرط نیست ولی کسی که دچار خطا و اشتباه می شود جایز نیست (= حرام است) متصدی این کار شود و اگر در موردی اشتباه کرد چنانچه متوجه اشتباه خود شد بر او واجب است شنونده را از آن اشتباه آگاه نماید. به هر حال بر مستمع جایز نیست تا اطمینان به صحت گفتار گوینده پیدا نکرده به نقل او عمل کند.

بنابراین  انتشار احکام با تصاویر حاصل از سرچ اینترنتی، بدون ذکر منبع، و یا وبلاگ های نه چندان معتبر و اقتباس از مرجعی جز مرجع اصلی برای طلاب، کمتر جای تبرئه شدن دارد. اگر متقابلا مخاطب نیز دقت لازم را اتخاذ ننموده و به اعتبار انتساب سامانه به طلاب به این مسائل عمل نمود جبران کار ممکنی به نظر نمی رسد.

اگر مطلب شما از احادیث و سخنان بزرگان است: 

در برخی از وبلاگ ها با احادیثی روبرو بوده ایم که با صرف ساعت ها زمان برای بررسی صحّت منبع از کتابخانه و منابع اصلی، نرم افزار جامع الاحادیث  و …، آن حدیث جز در یک سایت یافت نشده است. طلاب در درج احادیث لازم است به منابع اولیه رجوع و درج متن عربی نیز ضروری است چرا که  ترجمه  معمولا  به طور کامل منطبق بر متن عربی نیست. وقتی شما حدیثی را از سایت و … مشاهده نمودید منبع درج شده را با استفاده از نرم افزارهای مربوطه و یا کتابخانه های مجازی حتما کنترل نمایید. این کار کمتر از 5 دقیقه زمان لازم دارد. در مورد سخنان بزرگان و مقام معظم رهبری هم درج منبع ضروری است. حتما شما هم از نسبت داده شدن برخی جملات به شما ناراحت می شوید. دیده شده حتی اشعار به غیر صاحب آن نسبت داده شده است و …

اصرار ما بر درج منبع  موثق علاوه بر اعتبار و وثاقت وبلاگ شما، افزودن بر ارزش کار شماست.

آنچه گفتیم هرگز به منزله ترک وبلاگ نویسی  به دلیل احتیاط نیست. فراموش نکنید خداوند ناظر و شاهد همه اعمال است و اعمال مثبت ما هم از دید خدای ارحم الراحمین پوشیده نیست و  تبلیغ دین به روش صحیح و ظرافت لازم  در دستگاه خداوندی کار کوچکی نیست.

تهیه شده در سامانه کوثر بلاگ

  • نظر از: رحیمی
    1395/01/05 @ 09:10:25 ق.ظ

    رحیمی [عضو] 

    با سلام و عرض ارادت
    نوروز و ظهور
    امام صادق علیه السلام: النیروز… وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي يَظْهَرُ فِيهِ قَائِمُنَا أَهْلَ الْبَيْت . (وسائل الشيعة، ج‏8، ص 173)
    نوروز…وآن روزی است که قائم ما اهل بیت در آن روز ظهور خواهد کرد.
    یا علی علیه السلام

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.