بایدها و نبایدهای لازم در تولید محتوا در فضای مجازی!

پیشگفتار:

به عنوان مقدمه بحث به نکات ذیل که از سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی طلاب و روحانیون در سال 1388 انتخاب شده است، دقت فرمایید:


le="text-align: justify;">اهمیت بحث:

… همه‌ى اين مناسبت ها براى ما كه كمربسته‌ى تبليغ دين و ابلاغ حقيقت به دلها و ذهنها هستيم، مناسبتهاى مهم و درس‌آموزى است…

ملاک تبلیغ در مناسبت ها:

پس اين مناسبت ها و اين اصل مسئله‌ى تبليغ، ناظر است به عمل، همراه با بصيرت و يقين. بايد بصيرت باشد. يقين، يعنى همان ايمان قلبى متعهدانه، وجود داشته باشد و بر پايه‌ى اين بصيرت و يقين، حركت انجام بگيرد. اگر بصيرت بود، يقين بود، اما كارى انجام نگرفت، اين مطلوب نيست؛ تبليغ نشده است. اگر چيزى تبليغ شد، اما بدون بصيرت و بدون يقين - هر كدام از اينها كم باشد - يك پايه خراب است و مطلوب به دست نخواهد آمد… اين يقين همان چيزى است كه «ءامن الرّسول بما انزل اليه من ربّه و المؤمنون كلّ ءامن باللَّه و ملائكته و كتبه و رسله»؛ يعنى اولْ‌كسى كه به پيام، اعتقاد و ايمان عميق پيدا ميكند، خودِ پيام‌آور است. اگر اين نبود، كار دنباله پيدا نخواهد كرد، نفوذ نخواهد كرد. آن ايمان هم بايد با بصيرت همراه باشد؛ همچنانى كه حالا درباره‌ى بصيرت مطالبى گفته شده است و روشن است. اين، ميشود عمل صالح. يعنى «انّ الّذين ءامنوا و عملوا الصّالحات»، واقعاً عمل صالح و مصداق اتمّ عمل صالح، همين تبليغ است كه انجام بايد بگيرد. پس در باب تبليغ، بايد فكر كرد، بايد كار كرد.

جایگاه تبلیغ:

… ببينيد امروز تبليغ در دنيا خيلى نقش پيدا كرده است و هميشه همين جور بوده است… . پس تبليغ مهم است و امروز ابزار اساسى است.

ویژگی های تبلیغ:

«… مي خواهيم عرض بكنيم تبليغ بايد جريان ساز باشد، تبليغ بايد گفتمان ساز باشد، تبليغ بايد فضا ايجاد كند؛ گفتمان ايجاد كند. گفتمان يعنى يك مفهوم و يك معرفت همه‌گير بشود در برهه‌اى از زمان در يك جامعه. آنوقت، اين ميشود گفتمان جامعه. اين، با كارهاى جدا جداى برنامه‌ريزى نشده، حاصل نخواهد شد؛ اين كار احتياج دارد به برنامه‌ريزى و كارِ فعال و مثل دميدن پيوسته‌ى در وسيله‌ى فشارى است كه ميتواند آب يا مايه‌ى حيات يا هوا را به نقاط مختلفى كه مورد نظر است، برساند. بايد دائم با اين دم دميد، تا اين اشتعال هميشه باقى بماند. اين كار هيچ نبايد متوقف بشود و به برنامه‌ريزى احتياج دارد…»

کارکردهای تبلیغ

«… اين گفتمان سازى براى چيست؟ براى اين است كه انديشه‌ى دينى، معرفت دينى در مخاطبان، در مردم، رشد پيدا كند. انديشه‌ى دينى كه رشد پيدا كرد، وقتى همراه با احساس مسئوليت باشد و تعهد باشد، عمل به وجود مى‌آورد و همان چيزى ميشود كه پيغمبران دنبال آن بودند. فرهنگ صحيح، معرفت صحيح، در مواردى بيدارباش، در مواردى هشدار؛ اينها كاركردهاى تبليغ است؛ آثار و نتائجى است كه بر تبليغ مترتب ميشود… »


ملاک انتشار مطلب در مناسبت ها:

الف) ویژگی های ناظر به محتوا

❀ دیدگاه خود نسبت به وبلاگ نویسی و تبلیغ در فضای مجازی را اصلاح و یا تغییر دهید. رویکرد باید آشنایی هر چه بیشتر جوانان با معارف و مناقب دین اسلام و ائمه علیهم السلام در فضای مجازی باشد.

مطالبی که پیرامون یک موضوع یا مناسبت ارائه خواهید کرد، حتماً تولیدی باشد. (منظور از تولیدی این است که ترجیحاً تألیف خود وبلاگ نویس باشد یا در غیراین صورت از منابع مختلف گردآوری شده باشد و صرفاً کپی برداری از یک مطلب تکراری انجام نشود)

مطلب جامعیت داشته باشد (پیرامون هر موضوع انتخابی حتماً اطلاعات کامل و جامعی ارائه کنید)

در هر موضوع، باید ابتدا بررسی نموده و شیوه مناسب و تأثیرگذار را انتخاب و در قالب مناسب پیام را به خواننده منتقل کنید. از قالب های مختلف مثل داستان های کوتاه، شعر، جلمات قصار، تصاویر، سخنرانی شخصیت های برجسته پیرامون موضوع و …. استفاده نمایید و توجه داشته باشید که هر نوع محتوا مخاطبین و طرفداران خود را دارد.

به طور کلی نحوه شروع در هر مطلب یا حتی هر کاری، بسیار مهم و تعیین کننده است. در پاراگراف های ابتدایی متن خود از تکنیک های جذب و ترغیب مخاطب برای مطالعه ادامه مطلب استفاده نمایید.

از فرصت ایجاد شده با ابتکار و نو آوری، در جهت بحث از یک مشکل دینی اجتماع ، در قالب زبان مردم، سخن بگویید (همراه مردم بودن نه تافته جدا بافته و جبهه متفاوت)

هدفمندی و تمرکز بر یک هدف اصلی را همیشه محور فعالیت خود قرار دهید و از پراکنده گویی بپرهیزید.

❀ مطالب به زبان امروز و به دور از هرگونه تکلف و پیچیدگی منتشر شود.

در انتخاب عنوان مطلب دقت نمایید. بازدیدکننده ابتدا عنوان مطلب را مشاهده می کند و در صورت داشتن عنوان مناسب به مطالعه مطلب ترغیب می شود. عنوان مناسب نیز معیارهای خود را دارد که در فرصت دیگری در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

❀ اعتبار مطلب خود را با رعایت شیوه ارجاع حفظ نمایید.


الف) ویژگی های ظاهری و فنی

مطالب مناسبتی چند روز قبل در وبلاگ بارگذاری شود تا فرصت برای شناسایی و معرفی آن به موتورهای جستجو وجود داشته باشد.

در صفحه ارسال مطلب، سربرگ “ویژه” را انتخاب کنید. سپس مقابل کادر “dir"، کلمات کلیدی مناسب وارد نمائید. (برای جدا کردن و وارد نمودن کلمات جدید از کاما انگلیسی , استفاده کنید).

❀ از آنجایی که بیشتر مواقع مراجعات به پایگاه های اینترنتی و خصوصاً وبلاگ ها، از طریق موتورهای جستجو صورت می گیرد کلیدواژه ها، عامل مهمی در نحوه نمایش نتایج است. نزدیک کردن کلمات کلیدی انتخابی به کلماتی که در فضای جامعه و محیط بیرونی بیشتر مورد استفاده و توجه است (نه فقط یک گروه خاص مثل طلاب یا دختران دانشجو یا مثلا رجال سیاسی) تکنیک موثری است.

جهت تکمیل و تفهیم بهتر مطلب، از تصاویر، صوت، فیلم، فایل سند یا هرگونه داده دیگر استفاده نمایید.

زیبایی ظاهری مطلب (رنگ و قلم مناسب، چینش متن، محل قرارگیری تصویر و … ) را در سطح بالا رعایت نمایید تا بازدیدکننده از مطالعه مطلبی که برای آن زحمت کشیده اید، منصرف نشود!

با سایر وبلاگ نویسان تعامل داشته باشید.

ارائه شده توسط تیم فعالان کوثربلاگ

  • حضرت زینب میناب
    نظر از: حضرت زینب میناب
    1394/11/14 @ 09:28:04 ق.ظ

    حضرت زینب میناب [بازدید کننده]

    باسلام وخداقوت استفاه کردیم.ممنون

  • نظر از: مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم
    1394/11/12 @ 01:48:45 ب.ظ

    مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم [عضو] 

    با سلام
    متشکرم

  • معاونت فرهنگی موسسه آموزش عالی الزهرا(س)
    نظر از: معاونت فرهنگی موسسه آموزش عالی الزهرا(س)
    1394/11/03 @ 01:44:03 ب.ظ

    معاونت فرهنگی موسسه آموزش عالی الزهرا(س) [عضو] 

    با عرض سلام ، ادب و احترام و عرض خدا قوت و تشکر فراوان از شما بزرگواران ! از مطالب بسیار پرمحتوای شما بهره بردیم.ممنون از تلاشتون

  • نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
    1394/10/30 @ 10:43:45 ق.ظ

    مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 

    با عرض سلام و ادب
    بسیار متشکریم موفق و پیروز باشید انشاالله.

  • نظر از: الزهرا واوان
    1394/10/29 @ 12:54:13 ق.ظ

    الزهرا واوان [عضو] 

    سلام ممنون از مطالب آموزندتون.
    میلاد امام حسن عسگری علیه السلام بر همه مسلمین جهان مبارکباد.

  • نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر
    1394/10/28 @ 08:30:13 ب.ظ

    مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

    سلام
    تشکر از شما

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.