آشنایی با اصطلاحات وبلاگ نویسی

   پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) :
مَن عملَ على غیر علمٍ کان ما یُفسِدُ أکثرَ ممّا یُصلِحُ؛
هر که بى علم عمل کند بیش از آنچه اصلاح می کند، افساد خواهد کرد. (میزن الحکمه/ج8)

مقدمه:

یکی از رموز موفقیت و لازمه ورودبه هر کاری آن است که  پیش از ورود اصطلاحات ختصاصی آن فعالیت و دانش را بشناسیم. وبلاگ نویسی هم از این قانون استثناء نبوده و چه بسا عدم آشنایی علاوه بر طولانی شدن زمان موفقیت، مانع رسیدن به اهداف مورد نظر باشد. در ذیل اصطلاحاتی که غالبا کاربران از آن سوال نموده و یا در بازدید از وبلاگ ها، عدم آشنایی با آن مشکلاتی را برای مدیر وبلاگ ایجاد نموده است توضیح می دهیم.  لازم به ذکر است برخی از اصطلاحات مفاهیمی عمومی و برخی مختص سامانه کوثر بلاگ است.

SEO

انجام تمام فرآیندهایی که باعث می شود سایت و یا وبلاگ شما نتایج بهتری را در گوگل و سایر موتورهای جستجو کسب کند.

 RSS       

آر.اس.اس فايلي با فرمت xml است كه آخرين عناوين سايت‌هاي خبري، وبلاگ‌ها وسايت‌هايي از اين دست را شامل مي‌شود. با به روز شدن سايت، فايل آر.اس.اس به طور خودكار به روز مي‌شود و به اين ترتيب تازه‌ترين عناوين خبري، چكيده‌اي از هر گزارش يا خبر را مي‌بينيم كه در كنار آن پيوندي وجود دارد. با rss مي‌توان به راحتي و بدون نياز به مشاهده روزانه سايت‌هاي مورد علاقه، از محتوا و به روز رساني‌هاي آنها مطلع شد. وظيفه اصلي آر.اس.اس قابل دستيابي كردن اطلاعات و صرفه‌جويي است. بسياري از وبلاگ‌ها، مجلات و سايت‌هاي خبري در كنار بسياري از امكانات، محتويات تازه خود را به صورت آر.اس.اس عرضه مي‌كنند. در کوثر بلاگ نیز عرضه اطلاعات به صورت آر. اس اس وجود دارد.

 بروزرسانی 

در مورد وبلاگ یعنی قراردادن مطلب جدید به تاریخ روز، در وبلاگ.

هنگام ویرایش یک مطلب قدیمی، گزینه ای در تنظیمات وجود دارد که اگر آن را انتخاب کنید، تاریخ انتشار مطلب به تاریخ همان روز جاری تغییر داده می شود.

 لینک 

لینک یا پیوند همان آدرسی اینترنتی است که با انتخاب آن (کلیک کردن) ، شما را به پنجره (صفحه) جدیدی هدایت می کند.

 تبادل لینک 

قرار دادن آدرس وبلاگ و یا سایت مورد علاقه در لیست پیوندهای نوار کناری ( تبادل لینک زمانی کامل انجام می شود که لینک کردن دو وبلاگ به صورت متقابل انجام شود. یعنی شما وبلاگی را در وبلاگ خود لینک نمایید و متقابلا وبلاگ لینک شده نیز وبلاگ شما را در وبلاگ خود، لینک نماید.)

 

لینک درون متنی

لینک کردن بخشی از مطلب به یک نشانی اینترنتی. کاربردهای مختلفی دارد از جمله برای نوشتن منبع، لینک کردن به سایت دیگر برای دادن اطلاعات بیشتر، قراردادن لینک دانلود یک فایل و …

موضوعات وبلاگ 

موضوع وبلاگ یک یا چند عنوان تقریبا کلی است که شما قصد دارید در طول وبلاگ نویسی خودمطالبی با محتوایی پیرامون آن و زیر موضووعات آن، ارائه نمایید. دقت کنید موضوع به هیچ وجه با عنوان مطلب برابر نمی باشد. پیشنهاد می شود قبل از شروع وبلاگ نویسی بر اساس علاقه، تخصص ، نیاز مخاطب و هدف از وبلاگ نویسی موضوع یا موضوعاتی را برای وبلاگ خود تعریف نمایید. روش درست آن است که روی یک موضوع برای نوشتن در وبلاگ تمرکز داشته و در انتخاب این موضوع تا حد ممکن علایق مشترک بین خود و خواننده را در نظر بگیرید.

نامک آدرس (slug)

نام های کوتاه شده برای یک نشانی اینترنتی. از طریق نامک (نشانی کوتاه شده)، برای نوشتن آدرس یک مطلب، نیاز نیست از آدرس طولانی استفاده کنید و در واقع نامک، آدرس طولانی و بلند را به یک آدرس کوتاه و بامفهوم تبدیل می کند. مثال:

آدرس مطلب:http://support.kowsarblog.ir/?p=215701&more=1&c=1&tb=1&pb=1

آدرس کوتاه شده از طریق نامک: http://support.kowsarblog.ir/amozesh

برچسب عنوان (title)

عبارتی که با بازکردن یک مطلب در قسمت نوار آدرس نمایش داده می شود. (به صورت پیش فرض، عنوان مطلب می باشد)


کلید واژه های مطلب (Keywords)

 کلمات کلیدی یک مطلب که مایل هستید با جستجوی آن یا با وارد کردن آن در موتورهای جستجو، آن مطلب نمایش داده شود. که بهتر است از عبارات مهم و پر کاربرد یک مطلب انتخاب شوند. بهتر است کوتاه و حداکثر 6-5 واژه. استفاده از عبارات سوالی و یا کلمات مشابه و به زبان های دیگر بلامانع است.

در صفحه ارسال مطلب، در کادر سمت چپ، می توانید کلیدواژه های خود را وارد نمائید.

برچسب مطلب 

کلمات کلیدی یک متن که مطالب در موضوعات مختلف را به یکدیگر مرتبط می سازد. جزیی تر از موضوع  و مرتبط با محتوا. چیزی شبیه هشتک گزاری که البته هشتک در شبکه های اجتماعی بیشتر استفاده می شود و در وبلاگ ها کاربرد ندارد (در 4 مورد اخیر به تصویر ذیل رجوع فرمایید)

 

کلمات کلیدی وبلاگ

کلمات کلیدی کل وبلاگ که نشان دهنده جهت فعالیت کاربردر آن وبلاگ است. (موضوع کلی محتوای وبلاگ) - برای تعریف کردن کلمات کلیدی کل وبلاگ، به قسمت تنظیات / پیشرفته مراجعه کنید.

توضیحات تصویر

عبارت و یا کلماتی که هنگام درج یک تصویر در کادر مربوطه وارد می شود. در صورت عدم نمایش تصویر، این توضیحات نمایش داده خواهد شد. همچنین موتورهای جستجو، از این توضیحات نیز برای یافتن تصاویر استفاده می کنند.

 

 مطلب تولیدی 

دست نوشته یا تالیف خود مدیر وبلاگ، استفاده از سایر منابع  غیر اینترنتی مثل کتاب و … ، پیاده سازی سخنرانی ها و تبدیل صوت به متن، گردآوری و تجمیع اطلاعات از منابع اینترنتی و غیر اینترنتی  به گونه ای که مشابه مطلب در سایر سایت ها ی اینترنتی وجود نداشته باشد از جمله روش های تولید محتواست.

 نشریات الکترونیکی 

 طبق قانون مطبوعات، رسانه ای به صورت مستمر در محیط سایبری است که انواع خبر، تحلیل،  مصاحبه و  گزارش  در قالب نوشتار، صدا و تصویر منتشر می شود. منظور از نشریات الکترونیکی در سامانه،  نسخه الکترونیکی ماهنامه و یا گاهنامه های مدارس سراسر کشور است که به صورت نشریات الکترونیکی آنلاین و در قالب وبلاگ نویسی  منتشر می گردد.

نام تصویر

اسم فایل که با پسوندهای مجاز مثل (jpg , bmp , gif) باشد.

 

وبلاگ مدارس

 وبلاگی که  صاحب امتیاز آن مدرسه و یا یکی از معاونت های مدرسه بوده و در گروه مدارس ثبت می شود بدین ترتیب نام و آدرس وبلاگ به نام مدرسه مربوطه باشد. وبلاگ هایی که توسط  طلاب، با نام و آدرس مدرسه ایجاد می شود حتی اگر به درخواست خود مدرسه بوده، جزء وبلاگ مدارس محسوب نمی شود. محتوای وبلاگ مدارس بازتابی از مدرسه علمیه خواهران باشد. 

رتبه وبلاگ

امتیاز وبلاگ ها بر اساس معیار های (میزان بازدیدکننده، تعداد مطالب، تعداد نظرات دریافتی، آراء مطلب، تعداد روزهای حضور در سامانه ) به صورت سیستمی در پایان هر روز محاسبه و بر اساس آن رتبه وبلاگ بدست می آید. کاربران کوثر بلاگ از میزکار وبلاگ می توانند رتبه وبلاگ خود را در مدرسه و کشور ملاحظه کنند.

 

 

وبلاگ گروهی

وبلاگی که بیش از یک نفر به میزکار آن دسترسی داشته و در مدیریت آن سهیم باشد وبلاگ گروهی محسوب می شود. لازم به ذکر است در یک وبلاگ گروهی هر نویسنده، باید یک نام کاربری و رمز اختصاصی داشته باشد. یک وبلاگ نویس می تواند همان ابتدا یا بعد از گذشت زمان، وبلاگ خود گروهی کند. برای این کار نام افرادی که تمایل دارد در وبلاگش بعنوان نویسنده همکاری کند را به مسئولین سامانه کوثر بلاگ اعلام نموده تا مجوز دسترسی برای افراد مورد نظر، لحاظ گردد.

قالب وبلاگ

  پوسته اي كه برای نمایش پست ها و مطالب، باكس ها، تصوير سربرگ، ابزارها و … استفاده می شود.

اجزای وبلاگ

ابزارهایی که برای قسمت های مختلف وبلاگ از جمله منو، نوار کناری و هدر وبلاگ طراحی و آماده شده اند.

ویژگی های وبلاگ

تنظیماتی مربوط به مطالب، نظرات و صفحه خانگی وبلاگ. 

نمایه کاربر

صفحه شخصی کاربر که از طریق آن مشخصاتی چون نام و نام خانوادگی، نام مستعار، شماره همراه، و ایمیل  شما در آن ثبت شده است و تنها برای خود شما قابل مشاهده است. کاربران دیگر صرفاً قادر به مشاهده اطلاعات عمومی، مثل وبلاگ و لیست مطالب و نظرات ارسالی شما در سامانه خواهند بود.

تصویر نمایه

تصویری که به عنوان نمایه انتخاب می شود در تمام تبادلات و تعاملات شما در سایر وبلاگ های سامانه، به صورت تصویری کوچک، کنار نام کاربری شما نمایش داده می شود.

مقدمات وبلاگ

مطالبی که به صورت مقدمه برای وبلاگ تعریف شده اند. ویژگی  مقدمه، این است که بدون در نظر گرفتن تاریخ مطلب، به عنوان اولین پست وبلاگ در همه صفحات یا همه موضوعات (باتوجه به تنظیمات) به طور ثابت، نمایش داده می شود.

تهیه شده در سامانه کوثر بلاگ

  • 5 stars
    نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
    1395/12/24 @ 12:41:38 ق.ظ

    مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 

    سلام علیکم
    ضمن عرض تشککر بابت پاسخگویی جامع شما ، فکر کنم متوجه منظورم در زمینه لینک نشدید ، البته می دانم امنیت کوثر بلاگ بالا و تامین شده است ، منظورم رد این ادعا بود که با پاسخ شما برایم شفاف شد .

  • 5 stars
    نظر از: السلام علیک یا امیرالمومنین
    1395/12/21 @ 02:30:43 ق.ظ

    السلام علیک یا امیرالمومنین [عضو] 

    سلام علیکم.
    خدا قوت. خیلی عالی وکاربردی بود.
    سپاس فراوان

  • 5 stars
    نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
    1395/12/20 @ 11:59:26 ب.ظ

    مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 

    با عرض سلام و احترام
    ضمن عرض تشکر بابت درج این پست کاربردی ، دو سوال داشتم ؛ اول در مورد نامک امکان دارد بیشتر توضیح بفرمایید ؟
    دوم ؛ اینکه می گویند در بحث امنیت لینک مطلب را داخل متن قرار ندهید چون ممکن است باعث سواستفاده و لینک نمودن آن به صفحه ای دیگر شود ، آیا امکان دارد ؟ با توجه به اینکه تفییرات تنها توسط مدیر وبلاگ انجام میشود ؟
    موفق باشید .

    پاسخ:
    با سلام و عرض ادب متقابل
    در ایجاد مطلب جدید می توانید از سمت چپ و ویژگی های پیشرفته نامک آدرسی برای مطلب خود درج فرمایید. در این صورت برا ی معرفی لینک مطلب در محل مورد نظر لازم نیست کل اعداد و … وارد شود همینکه بعد از آدرس وبلاگ و علامت اسلش این نامک را تایپ فرمایید، مخاطب با کلیک به مطلب مد نظر هدایت می شود. که مرتبط بودن و سهولت از فواید این کار است.

    درج لینک غالبا مثبت تلقی می شود. غالبا هیچ سیستمی آموزش و ابزاری که امنیت کاربر خود را تهدید می کند معرفی و تشویق به استفاده ندارد. امنیت کاربر از دغدغه های اصلی کوثر بلاگ است.
    موفق باشید.

  • 5 stars
    نظر از: افسر جوان...نوری
    1395/12/18 @ 06:54:46 ب.ظ

    افسر جوان...نوری [عضو] 

    با عرض ادب و احترام
    ممنون از اطلاعاتتون
    پایدار باشید

  • 5 stars
    نظر از: . . . ماریا . . .
    1395/04/11 @ 04:09:24 ب.ظ

    . . . ماریا . . . [عضو] 

    سلام

    خیلی هم خوب :)

  • 2 stars
    نظر از: سربند
    1395/04/07 @ 12:08:46 ق.ظ

    سربند [عضو] 

    سلام وعرض تسلیت شهادت مولی امیرالمونین.
    خوب بود ولی بعضی قسمت ها کلی بود برایم نامفهوم بود.
    با کمال تشکر از زحمات شما. موفق باشید

  • حضرت زینب سلام الله علیها میناب [عضو] 

    سلام علیکم .استاداز زحمات بی دریغ شما ممنونم.ان شالله ذیل عنایات امیر المومنین روز به روز بر توفیقات شما در تمام عرصه افزوده شود.عالی بود استفاده کردیم

  • نظر از: حُسنِ حَسَن
    1395/04/01 @ 12:19:50 ق.ظ

    حُسنِ حَسَن [عضو] 

    با سلام و تشکر از آموزشها و زحمات شما عزیزان
    به امید خدا شاهد موفقیت روز افزون سامانه کوثربلاگ باشیم.

  • 5 stars
    نظر از: مدرس
    1395/03/30 @ 06:50:37 ب.ظ

    مدرس [عضو] 

    سلام
    خدا قوت
    زیر سایه اقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف عاقبت بخیر باشید
    التماس دعای ویژه در شب های قدر

  • 5 stars
    ...
    نظر از: ...
    1395/03/30 @ 12:49:56 ب.ظ

    ... [عضو] 

    سلام خوب بود ،استفاده کردیم ولی من قسمتrss راخیلی متوجه نشدم

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.