آیا وبلاگ نویسی یا بلاگینگ دیگر مرده است؟

آیا وبلاگ نویسی مرده است؟

اگر عمر بلاگ نویسی به سر آمده باشد، شما قطعاً متوجه این موضوع خواهید شد.

چندین سال پیش، زمان پایان عمر بلاگ نویسی پیش بینی شده بود؛ اما در پی تکامل تاکتیک های تولید محتوا و جذب مخاطب افزایش توقع و انتظار کاربران از محتواهای آنلاین، بیش از پیش بر ارزش و اهمیت این پلتفرم افزوده شد.

تا زمانی که مردم به دنبال پاسخ برای پرسش های پیچیده ی خود میگردند، بلاگ ها همچنان به حیات خود ادامه خواهند داد.

به این پرسش ها خوب فکر کنید: زمانی که به دنبال یک پاسخ فوری برای یک پرسش هستید، آیا به سراغ کتاب های خاک گرفته ی دایره المعارف میروید؟ یا پرسش خود را روی یک قطعه پوست گوساله ی کرم خورده مینویسید و آن را با کبوتر نامه رسان به مخاطبتان میرسانید؟

یا شاید به سراغ موتورهای جستجو می روید؟!

اگر شما هم در زمره‌ی اکثریت مردم قرار بگیرید، به منظور یافتن پاسخ های فوری برای پرسش های خود به سراغ موتور جستجوی گوگل میروید. در حقیقت، این سایت روزانه بیش از 3.5 میلیارد درخواست جستجو دریافت میکند؛ به عبارتی بیش از 40.000 درخواست جستجو در ثانیه!

زمانی که از سایت گوگل سؤال میپرسید، یکی از سه اتفاق زیر روی می دهد:

   1- صفحه ی نتایج موتور جستجو، مستقیماً به پرسش شما پاسخ می دهد.

   2- موتور جستجو، چندهزار صفحه ی وب را که احتمالاً پاسخ شما در آنها وجود دارد، به شما نمایش می دهد.

   3- با خطا روبرو میشوید.

زمانیکه پاسخ پرسش خود را در فضای آنلاین جستجو میکنید، احتمال دارد که پاسخ شما در یک صفحه ی وب نفهته باشد. متون و مطالب مندرج در بلاگ های باکیفیت، پاسخ پرسش های شما را درباره ی موضوعات و سوژه های تخصصی خود میدهند.

آیا وبلاگ نویسی مرده

حال، چنین نتیجه گرفتیم که بلاگ ها هنوز زنده اند! اما هنوز کارکرد و کارایی دارند؟

 

با فرض بر اینکه همین الآن در حال خواندن یک بلاگ باشید، باید صراحتاً نتیجه بگیریم که بلاگ ها هنوز هم کارایی دارند. مطمئناً، شما برای یادگیری دستورالعمل رانندگی به یک بلاگ مراجعه نمیکنید؛ اما زمانیکه به دنبال دستور تهیه‌ی یک غذا، اطلاعات مربوط به یک کسب و کار یا یک برنامه برای سفر خود میگردید، بلاگ ها به عنوان منابع اصلی اطلاعات پیش روی شما خواهند بود.

 

اگر مالک یک شرکت یا یک بازاریاب هستید، بلاگ‌ها کاربردهای بسیار جدی تر و مهم تری برای شما خواهند داشت. بلاگ ها، بهینه سازی موتور جستجوی درون سایت را ارتقا میدهند؛ بر اعتبار مطالب و محتویات می افزایند؛ و در جذب مخاطب نیز کارآمد هستند.

 

هدف از ساخت و مدیریت یک بلاگ چیست؟

 بلاگ نویسی، به عنوان یک پلتفرم، هنوز عمرش به پایان نرسیده است؛ اما ارزش و اهمیت پست های بلاگ ها، روز به روز کمتر و کمتر میشود.  اکثر بلاگ ها به نوجوان هایی تعلق دارند که به دنبال یک فضای دیجیتال برای تخلیه ی هیجان ها و احساسات متلاطم و ناپایدار خود میگردند. دیگر بلاگ های مطرود یا رو به انحطاط نیز به کسب و کارهایی تعلق دارند که به اشتباه تصور کرده اند که مشتریانشان برای خواندن تبلیغات طولانی، فضای مجازی را جستجو میکنند.

 

به عبارت دیگر، بلاگ های بی فایده و بی کیفیت محکوم به نابودی هستند؛ و بلاگ های ارزشمند و خوش ساخت به حیات خود ادامه خواهند داد.

 

بلاگ های مرتبط با کسب و کار، زمانی کارایی خود را از دست میدهند که دیگر قادر به جذب مخاطب و خواننده نباشند. مدیران بلاگ های ناموفق، یک اصل و حقیقت مهم را همیشه فراموش میکنند: هیچکس برای خواندن تبلیغات، محیط آنلاین را جستجو نمیکند. خوانندگان و مخاطبان وبلاگ ها، تبلیغات را به عنوان یک جزء جدایی ناپذیر از زندگی پذیرفته اند؛ اما هیچکس حقیقتاً مایل و مشتاق به تماشا یا خواندن تبلیغات یک شرکت نیست. اگر یک وبلاگ صرفاً به تبلیغات طولانی و تعریف و تمجید از یک برند اختصاص داشته باشد، قطعاً مخاطب آن را نادیده میگیرد و به سراغ یک بلاگ دیگر می رود.

 

 مخاطبان و خوانندگان فضای مجازی، به جهت یادگیری به سراغ یک بلاگ میروند. آن ها به دنبال کسب دانش هستند و طبیعتاً، توقع دارند که پاسخ پرسش های خود را از بلاگ ها پیدا کنند.

 

 اگر یک بلاگ، پیش از طرح هرگونه درخواست (تبلیغاتی) از خواننده، پاسخ پرسش او را در اختیارش قرار دهد، قطعاً تبدیل به یک بلاگ موفق خواهد شد. حتی اگر مخاطب یا خواننده ی بلاگ، درخواست تبلیغاتی بلاگ را نپذیرد، آن بلاگ پیشنهادات بهتری از برند را پیش روی مخاطب قرار خواهد داد. در طول زمان، خواننده هایی که از محتواهای بلاگ یک برند استفاده ی مؤثر کرده اند، برای چندمین بار به بلاگ مذبور باز خواهند گشت. مخاطبان و خوانندگان بلاگ، به زمان کافی برای کسب آشنایی با یک برند احتیاج دارند و پس از آنکه با برند آشنا شدند، تبدیل به یک مشتری یا خریدار میشوند.

 

به مثال زیر توجه کنید:

 

فرض کنید شما قصد دارید طریقه “تایپ” را یاد بگیرید. شما عبارت “آموزش تایپ” را در گوگل جستجو میکنید و آن سایت نیز یک میلیون نتیجه به شما نشان میدهد. شما نخستین صفحه ی پیشنهادی را باز میکنید. در آن سایت، آموزش گام به گام “تایپ ده انگشتی” ارائه شده است. در انتهای این مطلب، یک تبلیغ برای خرید کیبورد مناسب درج شده است. شما زمانی به این لینک تبلیغاتی میرسید که از قبل، اطلاعات موردنیاز خود را دریافت کرده اید. شما میتوانید سایت را به کل ببندید؛ یا روی لینک کلیک کنید و اطلاعات بیشتری درباره ی تایپ بخوانید.

 

اما اگر به محض ورود به سایت، با تبلیغ فروش کیبورد مواجه میشدید، احتمالاً به سرعت آن سایت را ترک میکردید. به همین دلیل، یکی از قوانین اساسی و مهم در بلاگ نویسی، آن است که مخاطب و نیاز او را در اولویت قرار دهید.

  • 5 stars
    نظر از: ریحانه علی عسکری
    1397/11/23 @ 12:05:33 ب.ظ

     

    چه عالی
    ممنونم

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.