چگونه موثرتر کامنت بگذاریم؟
کامنت گذاشتن در اینترنت. این کاری است که بسیاری از ما با آن خوب آشنا هستیم. پس از فراگیر شدن امکان کامنت یا نظر گذاشتن زیرمطالب در سایتهای پربیننده حالا کمتر سایتی را میتوان یافت که این اجازه را به کاربران و خوانندگانش ندهد که کامنت روی مطالب بگذارند، اما مانند هر جای دیگری در فضای نظردهی هم لزوما همه نظرها به خوبی دیده نمیشوند برخی نظرات بسیار به چشم میآیند و برخی نه. این درست شبیه دنیای واقعی ما است که واکنشهای برخی افراد در مقابل یک موضوع بیش از دیگران به چشم میآید. کامنتگذاشتن هر چند به نظر کار سادهای به نظر میرسد اما یکی از مهمترین ابزارهای تعاملی کردن و دموکراتیزه کردن اینترنت است.
بهترین بازخورد را از یک مطلب میتوان از نظرات مربوط به آن گرفت و بگذریم که بعضی سایتها حتی کامنتها را هم خود مینویسند یا صرفا کامنتهای موافق با نظر خود را منتشر میکنند.
اما اگر از این معدود سایتها بگذریم احتمالا میتوان با کمک گرفتن از برخی نکات تاثیر کامنتها را بیشتر کرد. به هر حال نظر، به نوعی بازگوکننده شخصیت فرد و میزان آگاهی او نسبت به موضوع است و چهبسا به پیشبرد یا نفی بحث مطرح شده بسیار کمک میکند.
اولین نفر باشید
در سایتهای پربیننده نوشتن کامنت نخست همواره یک مزیت به حساب میآید. احتمالا شما هم دیدهاید بعضیها حتی این را بهعنوان کامنت مینویسند: نفر اول شدم! با این حال این اول بودن مزیتی است که باید از آن استفاده کرد وگرنه صرف اولین کامنت چیز مهمی نیست. پس اگر نظر مهمی در مورد یک موضوع یا خبر یا مقالهای دارید چه بهتر که بهعنوان اولین نفر آن را مطرح کنید که در این صورت بهخوبی نظر شما به چشم خواهد آمد.
بزن و برو
تاکتیکی که برخی از کامنتگذاران از آن استفاده میکنند بزن و برو است. یعنی به سایتی مراجعه میکنند که سالی یک بار هم به آن سر نمیزنند و یک بحث چالشی را در کامنت مطرح میکنند و سپس دیگر به هیچ وجه سراغ آن را نمیگیرند. توصیه ما این است که سایتهایی را انتخاب کنید که ارزش نظر دادن داشته باشند و حداقل خودتان به آن مرتبا سر میزنید. به این ترتیب میتوانید از نظرات موافق یا مخالف نظر شما که در زیر نظر شما نوشته شده با خبر شوید و به آنها پاسخ دهید. حداقل برای نظر خودتان ارزش قائل شوید و پیامد آن را پیگیری کنید.
ناشناس نباشید
یک تحقیق که اخیرا منتشر شده نشان میدهد اغلب کسانی که در سایتها به صورت ناشناس نظر میگذارند قصد دارند موضوعی منفی را مطرح کنند. در واقع مردم از ترس اینکه مبادا این نظر منفی ممکن است در آینده به نامشان لطمه بزند از درج نام واقعی خود خودداری میکنند. یک دلیل دیگر ناشناس بودن این است که میخواهند از کلمات غیرمودبانهای استفاده کنند که نمیخواهند این کلمات و جملات به نام واقعیشان پیوند بخورد. پیشنهاد ما این است که پشت آنچه میایستید خود واقعیتان را نشان دهید. یا نظر ندهید یا اگر نظر میدهید از نام واقعی خود استفاده کنید حتی اگر تصور میکنید ممکن است در مورد شما تصور بدی بکنند. به هر حال این نظر شما است و این هم شما هستید.
خود را معرفی کنید
همواره خود را در سایتی که کامنت میگذارید کامل معرفی کنید. در بخش لینک به سایت یا وبلاگ یا صفحه پروفایل خود لینک دهید. ممکن است یک نظر باعث آشنایی شما با اشخاص دیگری شود که بر اساس دیدگاه شما مایل به گرفتن ارتباط با شما هستند. این اجازه را به اشخاص بدهید که به سادگی به شما دسترسی داشته باشند. مردم به کامنتهایی که با نام واقعی و اطلاعات حقیقی نوشته شده توجه بیشتری نشان میدهند.
یک بحث جدید ایجاد کنید
برخی سایتهایی که به صورت حرفهای بخش کامنت خود را سامان دادهاند به کاربران اجازه میدهند که زیر کامنت یکدیگر کامنت بگذارند و گاه یک بحث ایجاد شده دهها و صدها کامنت با خود دارد. اگر میخواهید در بحثهای نظرات یک سایت بهتر دیده شوید بحثهای جدید ایجاد کنید. به جای اینکه مجبور شوید نظری روی یک بحث غیرمفید بگذارید و وقتتان را صرف پاسخ دادن به آنها کنید یک بحث جدید ایجاد کنید. این باعث میشود افرادی مانند شما که پیش از این به بحثها وارد نشدهاند هم با بحث شما علاقهمند به نظر دادن شوند. ایجاد یک بحث جدی موثر به مراتب بهتر از شرکت در یک بحث بی ارزش است.
نگاه منتقدانه داشته باشید
این واقعیتی است که کامنتهای منفی مورد توجه قرار میگیرند و به چشم میآیند. این موضوع باعث میشود برخی کاربران با هر چیزی به مخالفت برخیزند تا نظرشان بیشتر با مخالفت دیگران روبه رو شود و بیشتر به چشم بیایند. اینگونه مطرح شدن صرفا یک بازاریابی منفی علیه خود است. اما بین یک نفی نگر و یک نگاه انتقادی تفاوت بسیاری است. داشتن دیدگاه انتقادی روی موضوعات منفی نگری نیست و یکی از بهترین روشها برای پیشبرد بحث است.
هوشمندانه انتقاد کنید
تکنیکی در کامنت نویسی وجود دارد که ساندویچ نام دارد. با یک تعریف شروع کنید ( نان)، یک انتقاد به شکل سازنده مطرح کنید (محتوای اصلی ساندویچ) و سپس با یک تعریف کامنت را به پایان ببرید (باز هم نان). اساس این تکنیک مبتنی بر چگونگی مطرح کردن بحث برای موثر بودن آن است. مشخص است که بهترین نظرات اگر با لحن بد بیان شوند کوچکترین تاثیر سازندهای نخواهند داشت. واقع بینی و نوشتن بدون غرض تاثیر بیشتری روی مخاطبان میگذارد.