حوزه علميهای جهانی در فضای مجازی راهاندازی شود
گروه حوزههای علميه: هر طلبه همانطور كه در فضای حقيقی مبلغ است بايد در فضای مجازی هم به تبليغ دين بپردازد؛ لذا طلاب بايد به نوعی در اين فضا فعاليت كنند كه به زودی بتوانيم حوزه علميهای جهانی در فضای مجازی داشته باشيم.
علی محمدی، مدير مسئول پايگاه خبری، فرهنگی و تبليغی طلبه بلاگ در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) در مورد تبليغ دين در فضای مجازی بيان كرد: فضای مجازی به خاطر ابعاد گسترده و نفوذ شديدی كه در جامعه ايرانی، مخصوصا در ميان خانوادهها و جوانها داشته، بسيار قابل توجه است؛ كشورهای ديگر هم توجه زيادی به اين فضا دارند؛ به طور مثال فضای مجازی يكی از مهمترين رسانههای انقلابهای اخير در خاورميانه بوده است، مصر، بحرين و ديگر كشورهای منطقه كه البته نمونه اين فعاليتها را در كشورهای غربی نيز میتوان مشاهده كرد.
اين كارشناس فضای مجازی عنوان كرد: فضای مجازی بعد زمان و مكان را حذف كرده است و تقريبا بعد مكانی در فضای مجازی وجود ندارد و با اين وسيله ارتباطات بسيار قويتر شده است و امروزه يكی از تاثيرگذارترين و همه گيرترين رسانههای جهانی است و در ميان خانوادهها نيز خوب توانسته برای خودش جايگاهی پيدا كند.
محمدی تصريح كرد: فضای مجازی به علت گستردگیاش قشرهای مختلفی را در خودش جای داده است، از مردم عادی تا دانشجويان و اساتيد و نخبگان و… همه به اندازه نيازی كه دارند از آن استفاده میكنند چرا كه در فضای مجازی همه نوع اطلاعات از اطلاعات عادی گرفته تا اطلاعات تخصصی يافت میشود.
مدير مسئول پايگاه خبری، فرهنگی و تبليغی طلبه بلاگ اظهار كرد: فضای مجازی در حال حاضر فضايی شده است كه گروههای فكری، دينی بسياری هستند كه از اين ابزار برای نشر و بسط انديشهها و تفكرات خودشان بهره میبرند؛ از بزرگترين دين دنيا گرفته تا عرفانهای كاذب و نو ظهور از فضای مجازی به عنوان يك ابزار بسيار عالی برای نشر انديشه های خود استفاده میكنند، بر اين اساس ضرورت استفاده از اين ابزار برای نشر مكتب جعفری روشن میشود.
وی با اشاره به اينكه زندگی در فضای مجازی را میتوان زندگی دوم مردم در نظر گرفت تصريح كرد: فضای مجازی بيشتر از اينكه بخواهد تضارب انديشهها باشد به نوعی زندگی دوم است. در اين فضای جلوههايی از زندگی وجود دارد؛ مثل تجارت الكترونيك، دوستهای اينترنتی، زندگی اينترنتی و … .
محمدی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به وضع موجود حضور طلاب و حوزههای علميه در فضای مجازی بيان كرد: طلبه را بايد از نهاد حوزه در فضای مجازی جدا كرد و به طور كلی میتوان گفت كه طلبهها قبل از نهادهای حوزوی وارد اين فضا شدهاند و كارهای قابل توجهی انجام دادهاند، البته نهاد حوزه كه در سالهای اخير وارد فضای مجازی شده است حركتهايی را شروع كرده است؛ اما هنوز آن چيزی كه از حوزه انتظار میرود محقق نشده است و هنوز نيز طلاب در تبليغ در فضای مجازی بسيار جلوتر از نهاد حوزه هستند.
مدير مسئول پايگاه خبری، فرهنگی و تبليغی طلبه بلاگ اظهار كرد: اگر طلاب در فضای مجازی به عنوان كسی كه جايگاهش تبيين انديشهها و معارف اسلامی است، حضور نداشته باشند كسان ديگری به جای آنها اين كار را خواهند كرد؛ بنابراين آن چيزی كه از اسلام منتشر خواهد شد آن چيزی كه در حقيقت وجود دارد، نخواهد بود چيزی به جز اسلام آمريكايی، اسلام تروريستی و شيعه تندرو معرفی نخواهد شد.
وی ادامه داد: حوزه بايد نقش راهبری برای طلبه داشته باشد نقش پدری و راهنمايی برای آنها داشته باشد، حوزه نبايد به طور مستقيم وارد اين فضا شود بلكه برای بسترسازی در اين فضا بايد برنامه ريزی كند. تنها توقع كسانی كه در اين فضا تبليغ دينی میكنند، اين است كه حوزه از آنها حمايت كند و منظور از حمايت، حمايت مالی نيست بلكه فعالان فضای مجازی نيازمند اين هستند كه حوزه آنها را جدی بگيرد و به رسميت بشناسد و بعد حمايتهای معنوی كند، گاهی تشويق كردن بسيار تاثير گذار است و اين نمونهای از كارهايی است كه نهادهای حوزه میتوانند انجام بدهند.
اين كارشناس فضای مجازی عنوان كرد: به نظر میرسد حوزه تا به حال از طلابی كه به طور جدی در فضای مجازی فعاليت میكنند استفاده نكرده است و بعيد به نظر میرسد كه حوزه توانسته باشد بانك اطلاعات جامعی از طلابی كه در فضای مجازی فعاليت میكنند، جمعآوری كند. حوزه بايد واقع بينانه به سراغ فضای مجازی برود و در مرحله اول اين فضا را بشناسد و برای آشنايی نياز به طلاب فعالی دارد كه سالها در اين فضا كار كردند، حوزه بايد اين طلاب فعال را به عنوان كارشناس دعوت كند و از آنها برای ارائه برنامه مدون برای اين فضا نظر خواهی كند.
وی ادامه داد: تبليغ دينی در فضای مجازی بايد در بين طلاب نهادينه شود و نقش حوزه و سازمانهای مرتبط حوزه برای اين امر مشخص شود، حوزه بايد در اين زمينه مديريت متمركز داشته باشد؛ چرا كه مديريت پراكنده و غير اصولی به شدت به تبليغ دينی در فضای مجازی ضربه زده است و بسياری از طلاب به خاطر همين عدم برنامه ريزی صحيح و متمركز انگيزههای خود را برای تبليغ در اين فضا از دست دادهاند.
مدير مسئول پايگاه خبری، فرهنگی و تبليغی طلبه بلاگ اظهار كرد: تبليغ مجازی هيچ گاه جايگاه تبليغ سنتی را نخواهد گرفت چرا كه منبر رسانه اثربخشی است و تاثير گذاری زيادی در ارتباطهای ملموس، حقيقی و عاطفی در بين مردم دارد، اما نبايد جايگاه تبليغ دين در فضای مجازی فراموش شود؛ چرا كه اهميت آن اگر به اندازه تبليغ سنتی نباشد كمتر از آن نيست.
اين فعال مجازی تصريح كرد: هر طلبه همانطور كه در فضای حقيقی مبلغ است بايد در فضای مجازی هم به تبليغ دين بپردازد؛ چرا كه ما خواسته يا ناخواسته به سمت استفاده روزافزون از فضای مجازی كشيده میشويم و فضای مجازی بخشی از زندگی ما میشود؛ لذا طلاب بايد به نوعی در اين فضا فعاليت كنند كه به زودی بتوانيم حوزه علميهای جهانی در فضای مجازی داشته باشيم.