نصب نرم افزار از طریق کد QR

مقدمه:

چند ماهی از رونمایی نسخه اندروید کوثر بلاگ گذشته است. اگر دقت کرده باشید همراه لینک دانلود تصویری مربعی متشکل از مربع های کوچک سیاه رنگ هم  جهت نصب اپلیکیشن معرفی شده بود. و یا در تقویم ارائه شده برای تب لت و گوشی. برخی کاربران از  ماهیت این تصاویر و چگونگی نصب توسط این تصاویر سوال کرده اند. به این تصویر در اصطلاح کد QRگفته می شود. جهت آشنایی و استفاده از آن با ما همراه باشید.

کد QR چیست؟

کد Quick Response (کد پاسخ سریع)، یک نوع بارکد دو بعدی است که به منظور انتقال اطلاعات از یک ابزار الکترونیکی به ابزاری دیگر طراحی شده است. «کیو آر» از قرار دادن ماژول های سیاه (نقاط مربع شکل) مرتب شده بر روی یک صفحه سفید، با ساختاری مربع شکل و مشبک (grid) تشکیل می شود. بدین ترتیب با استفاده از ماژول ها (نقاط مربع شکل) داده های مورد نظر رمزنگاری شده و در نهایت اطلاعات به شکل «کد کیو آر» قابل ذخیره سازی و انتقال خواهند بود.

 میزان داده قابل ذخیره سازی با استفاده از شیوه رمز نگاری «کیو آر» با نوع داده ای آن (data type) و سطح تعیین شده جهت رفع خطای آن (error correction )، رابطه ی مستقیم دارد.

رمزینه می تواند با استفاده از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های اختصاصی خواندن کد QR خوانده شود، که به طور مستقیم به متن، ایمیل، وب سایت، شماره تلفن و… لینک می شود.

 بنابراین «کد کیو آر» در واقع اطلاعات رمزنگاری شده به شکل یک تصویر است با استاندارد مختص به خود، که پس از خوانده شدن توسط دوربین یا ابزارهای الکترونیکی مشابه، عملکرد خاص خود را خواهد داشت.

 شیوه استفاده از کد QR 

برای دریافت اطلاعات یک کد کیو آر کافیست که  یکی از برنامه های اسکنر بارکد را روی گوشی هوشمند خود نصب کنید. اگر این برنامه ها را ندارید از اینجا دانلود کنید. سپس با این نرم افزار از کد مربوطه عکس بگیرید. گوشی شما به طور خودکار داده‌های کد گذاری شده را رمزگشایی می کند.

 

تهیه شده در سامانه کوثر بلاگ

  • 5 stars
    نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
    1395/11/17 @ 02:27:27 ب.ظ

    مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 

    با عرض سلام و احترام
    ممنون بابت توضیحاتتان ، عالی بود .
    من هم از جمله افراد ناآگاه از نصب این روش بودم .
    سپاس فراوان . خیلی بجا بود .

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.