کارکردهای آموزشی و پژوهشی وبلاگ

کارکردهای پژوهشی وبلاگ

وبلاگ (Weblog) -که به آن بلاگ ( Blog ) نیز اطلاق می شود- ترکیبی است از دو کلمه web به معنای شبکه جهانی و log به معنای گزارش روزانه یا روز نوشت است.وبلاگ ها به طور روز افزونی عمومیت یافته و در تمام محیط وب ریشه دوانده و کارکردهای مختلفی از جمله ثبت خاطرات شخصی ، خبر ، مقالات علمی و هرگونه مطلب قابل نگارشی را دارا می باشند.

وبلاگ امروزه به یکی از پرکاربردترین ابزار انتقال نظرات و اطلاعات در دنیای مجازی به شمار می رود. مدیریت و انتشار سریع و آسان و بدون هزینه بودن از جمله ویژگی های وبلاگ است. وبلاگ‌ها از نقطه نظرات اجتماعی، سیاسی، هنری و … مورد بررسی قرار گرفته اند اما به کارکردهای علمی و پژوهشی آنان چندان پرداخته نشده است.

در این نوشتار به برخی از این کارکردها اشاره شده است.

  • دسترسی به مخاطب بیشتر:

وبلاگ وسیله ای برای دسترسی به مخاطب بیشتر است. برخلاف نشریات علمی و تحقیقاتی که مخاطبانی خاص و محدود دارند، وبلاگ امکان دسترسی به مخاطبان متفاوت و بیش از یک گروه خاص از متخصصان را فراهم می کند و نویسنده را از نقطه نظرهای مختلف آگاه کرده و موجب غنی شدن دانش و اطلاعات می شود. وبلاگ وسیله ای برای ارتباط محقق امروزه با دنیای خارج است.

  • بازخورد سریع و نقدپذیری بالا:
    وبلاگ به شما امکان میدهد تا بازخورد افکار و اندیشه ها خود را بسرعت دریافت کرده و ارتباط متفاوتی با مخاطبان نوشته های خود برقرار کنید. وبلاگ نویسی به شما این امکان را می دهد تا لحظه به لحظه افکار و نظرات خود را در معرض نقادی قرار داده و بنابراین موجبات پویایی اندیشه های شما را فراهم می آورند. وبلاگها برای اشتراک اندیشه ها نوشته میشوند و نه صرفا برای نشان دادن آنها.
  • حفاظت از اندیشه ها
    وبلاگ حافظ اندیشه ها و افکار شماست. در بسیاری از مواقع افکاری بسوی ما می آیند که نمیدانیم چگونه آنها را منتشر کرده و دیگران را در آن سهیم نماییم. گاهی این افکار در قالب کتاب و مقاله نمی گنجد چرا که آنقدر وسیع نیست که بشود به آن متنی این چنینی اختصاص داد و جای دادن آن در نوشته ای دیگر نیز بخاطر عدم همگونی با کل موضوع نیز امکان ندارد. بسیاری از اندیشه ها به همین دلایل فوق هرگز منتشر نمیشوند. امکان نوشتن فوری وبلاگها افراد را قادر می سازد تا فارغ از اسلوبهای نگارش علمی و صرف وقت برای یک نوشته شسته و رفته ، افکار خود را بسرعت منتشر نموده و بنابراین ثبت و ضبط نمایند. در وبلاگ میتوانید خلاصه مذاکرات علمی خود با دیگران را نیز منعکس نموده و بدین ترتیب از فراموش شدن آنها جلوگیری نمایید. وبلاگها موجبات جریان دائمی افکار را فراهم می آورند.
  • دسترسی دائمی:

 با اتصال به اینترنت، در هر لحظه و هر مکان می توانید به وبلاگ خود دسترسی داشته و فارغ از مكان فیزیكی خود مطالب مد نظرتان را می توانید منتشر كنید

  • تمرین نویسندگی:
    از دغدغه ها و مشكلات دانشجویان تحصیلات تكمیلی نوشتن مقاله و پایان نامه است كه ریشه در عدم عادت به نوشتن دارد. با ایجاد وبلاگهای آموزشی، فرد عادت به نوشتن را در خود پرورش میدهد و می تواند آنچه كه در ذهن دارد ابتدا در وبلاگ خود بیان كند و سپس با ارزیابی و پرداخت آن با دیدگاه های مختلف آنرا به متن علمی خود اضافه نماید.
  • ذخیره و بازیابی اطلاعات:

هر وبلاگ این امكان را به نویسنده می دهد كه مطالب خود را آرشیو نماید. این عمل مانند ایجاد یك بانك اطلاعات علمی میباشد. محتويات بلاگ به منزله ی يک بايگانی از فکر ها و انديشه های بلاگ نويسان  بوده که در مقطع های زمانی متفاوتی نوشته شده ودر صورت نياز به اطلاعاتی ویژه می توان با استفاده از مرکز های جستجو  و بر اساس يک کليد واژه خاص به آن ها مراجعه کرد. وجود لينک های بسیار مرتبط با يک موضوع خاص که توسط نویسنده يک بلاگ مشخص می شود ، امکان دنبال کردن وضعيت موجود در رابطه با يک موضوع ویژه را در اختيار علاقه مندان قرارمی دهد .

  • گردآوری منابع:
    از قابلیتهای مهم وبلاگ بكارگیری زبان لینك هاست. منظور از زبان لینك همان اشارات كوتاه به متون یا منابع خاص توسط لینك است كه باعث صرفه جویی در وقت و عدم سرگردانی برای افرادی می شود كه حوزه تحقیقی- آموزشی مشترك با نویسنده وبلاگ دارند.
  • به روز بودن:
    وجود وبلاگهای آموزشی در واقع نمود اعتراض به روش های سنتی است كه معمولا با تاخیر خود را با اطلاعات جدید هماهنگ می كنند. گردانندگان این نوع وبلاگها همواره سعی در بكارگیری اطلاعات جدید و بروز دارند.
  • 5 stars
    ...
    نظر از: ...
    1396/09/27 @ 10:40:07 ب.ظ

    ... [عضو] 

    با سلام
    هفته پژوهش را به همه کوثربلاگی های عزیز تبریک عرض می کنم.
    وبلاگهاتون پربار و پر از پژوهش باشد انشالله

  • نظر از: پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب (س) میناب
    1396/09/27 @ 10:37:50 ق.ظ

    پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب (س) میناب [عضو] 

    سلام از زحمات شماممنون هفته پژوهش رو به شماتبریگ میگم

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.