صحیح نویسی در وبلاگها

وبلاگ شما هرچقدر زیبا و جذاب باشد اما نوشته‌های خوبی نداشته باشد خوانده نخواهد شد. با ما باشید تا دراین باره بیشتر توضیح دهیم.

کم حوصلگی خوانندگان وبلاگ
خوانندگان وبلاگی بسیار کم حوصله هستند! از متن‌های بلند بیزارند و دوست دارند مستقیما سر اصل مطلب بروید. این را می‌توان با میزان لایک‌ها به مطالب مختلف ثابت کرد به این صورت که مینیمال نویس ها (وبلاگ‌هایی که پست‌های کوتاهی منتشر می‌کنند) طرفداران بسیار بیشتری نسبت به وبلاگ‌های بلند در مدت زمان یکسان به دست می‌آورند. در بین مجلات آی تی هم به همین شکل است به همین دلیل سعی می‌کنیم مطالب را تا آنجایی که می‌توان کوتاه و خلاصه منتشر کنیم و خوشبختانه توانسته‌ایم رضایت بسیاری از خوانندگان را نیز جلب کنیم.
همیشه سعی کنید در کنار چکیده نویسی طبقه بندی نوشته‌ها را نیز رعایت کنید. اگر نوشته شما متن نسبتا طولانی است و قادر به کوتاه کردن آن نمی‌باشید از بخش‌بندی و پاراگراف بندی آنها استفاده کنید و برای هر بخش نیز نامی قرار دهید. (مانند همین مقاله که درحال مطالعه آن هستید.) پاراگراف‌بندی باعث می‌شود ترس خواننده از مطالعه متن‌های طولانی از بین برود و بتواند به راحتی در مطلب شما جستجو کند.

 

نوع مرور مطالب وبلاگ
بازدیدکنندگان معمولا مطالب وبلاگ‌ها را بصورت کامل مطالعه نمی‌کنند. نوع مرور مطالب به این صورت است که ابتدا پاراگراف اول را مرور کرده سپس چند خط اول از پاراگراف بعد را مطالعه و به همین شکل در پاراگراف‌های بعد مرور کمتر و کمتر می‌شود. پس باید در استفاده از جملات پاراگراف اول همیشه دقت داشته باشید.

 

هدف شما از تاسیس این وبلاگ چیست؟
سوال بسیار مهمی است که باید از خودتان بپرسید؛ آیا وبلاگتان یک وبلاگ شخصی است یا روی موضوع خاصی متمرکز خواهید شد؟ اگر از کسانی هستید که می‌خواهید آمار بازدید خوبی بدست آورید و هرروز به تعداد مشترکان وبلاگتان افزوده شود موضوع وبلاگتان را مشخص کنید و فقط درباره موضوعات مربوط به هدف انتخابی مطلب منتشر کنید. همچنین موضوع وبلاگ را به مخاطبانتان اعلام کنید. اینکار را می‌توانید با انتخاب قالب مناسب و یا انتخاب نام وبلاگ یا توضیح کوتاه و شعار وبلاگتان انجام دهید.
یکی دیگر از نکاتی که پس از تعیین هدف مهم است شناسایی مخاطبان است. موضوع وبلاگتان برای چه گروه سنی مهم خواهد بود؟ بازدیدکنندگانتان چه علایقی دارند؟ انتظار آنها از شما چه خواهد بود؟

 

استفاده از جداول
خیلی اوقات می‌توان متن بلندی را بصورت جدول یا نمودار نمایش داد. در این مواقع شک نکنید که بهترین کار استفاده از آن است! استفاده از جداول، نمودارها و لیست‌ها متن را جذاب‌تر، قابل فهم‌تر و خواندنی‌تر می‌کند.

 

موضوع اصلی مطلب را فراموش نکنید
در قسمت‌های قبل گفتیم اگر متن طولانی آماده می‌کنید که قابل کوتاه شدن نیست آن را پاراگراف بندی کرده و برای هر بخش عنوانی درج کنید اما مراقب باشید که از موضوع اصلی مطلبتان دور نشوید. بسیار دیده‌ام که مطلبی درباره موضوعی نوشته شده که به هزارویک مورد دیگر هم رسیدگی کرده است! اینکار نه تنها حوصله مخاطب را سربرده و باعث خروج از وبلاگتان می‌شود شما را مانند سخنرانی نشان می‌دهد که در سخنرانی هیچ استعدادی ندارد.

 

قبل از انتشار مطلب آن را ویرایش کنید
چرا انقدر عجله دارید!؟ پست تان را پس از نوشتن برای یافتن ایرادات تایپی و املایی و همچنین غلط‌های نگارشی و زبانی مرور کنید، اشکال‌ها را ویرایش کنید، جمله‌بندی ها را مرور و اصلاح کنید. خوانندگان دوست ندارند متنی را بخوانند که پر از غلط تایپی و املاییست، این نوع مطالب این حس را به مخاطب القا می‌کند که شما یک بیسواد هستید! دیگر نکاتی که باید در ویرایش متن به آن توجه کنید به این صورت می‌باشد:

 

انتخاب اندازه، رنگ و فونت مناسب برای متن:

بسیاری از وبلاگ‌ها را دیده‌ایم که اندازه متن را آنقدر درشت می‌کنند که برای خواندن یک پاراگراف باید چندین بار صفحه را به پایین ببریم و یا آنقدر ریز می‌نویسند که با ذره بین باید مطالعه‌شان کرد! استفاده از رنگ‌ها هم بسیار مهم است رنگ‌های روشن را با پس زمینه روشن استفاده نکنید. اگر پس زمینه تیره دارید رنگ متن را روشن انتخاب کنید. از تصاویر به عنوان پس زمینه متن استفاده نکنید. انتخاب فونت هم در راحتی مطالعه متن بسیار مهم است. از فونت‌های استاندارد استفاده کنید.

 

چینش متن را رعایت کنید: متن‌های فارسی را راست‌چین کنید. هیچ وقت برای یک متن یا پاراگراف کامل از وسط چین استفاده نکنید. وسط چین کردن متن خواندن آن را بسیار دشوار می‌کند. کافی است خودتان امتحان کنید!

 

از تصاویر درست استفاده کنید: استفاده از تصاویر می‌تواند باعث فهم بهتر مخاطب از موضوع یا تنفس دربین متن‌های طولانی‌تر و… شود اما چه دلیل دارد که بیش از آنکه متنی در وبلاگتان دیده شود تصاویر نامربوط باشد؟ ازآن بدتر انیمیشن‌های لوسی که هیچ ارتباطی با متن شما ندارد! مخاطب شما برای متن نوشته شده به وبلاگتان آمده است نه این جینگولک‌هایی که از هر طرف به وبلاگتان آویزان است!

 

استفاده از دسته‌بندی: وبلاگ شما دارای موضوع خاصی است اما این موضوع زیرمجموعه‌های بسیاری دارد. زیرمجموعه‌های اصلی را انتخاب و به عنوان دسته‌بندی‌های اصلی وبلاگتان استفاده کنید. در این باره بعدا مطلب جداگانه‌ای منتشر خواهم نمود.

 

تست پیش‌نمایش مطلب: پس از طی مراحل قبل و قبل از انتشار مطالب حتما آنها را بصورت پیش‌نمایش در وبلاگتان مرور و بررسی کنید.  با بررسی متن در حالت پیش‌نمایش (یعنی در قالب فعلی وبلاگتان) می‌توانید چینش متن‌ها و تصاویر استفاده شده را مشاهده کنید. بارها پیش آمده که تصویری در متن‌ها استفاده شده است که از اندازه قالب بزرگتر است و باعث به هم ریختن قالب یا تصویر زننده‌ای از مطلب کرده است.

 

امیدوارم از وبلاگ‌نویسی لذت ببرید

  • مریم برزعلی
    نظر از: مریم برزعلی
    1394/08/28 @ 10:46:57 ب.ظ

    مریم برزعلی [بازدید کننده]

    سلام ممنونم از راهنماییتون

  • مریم برزعلی
    نظر از: مریم برزعلی
    1394/08/28 @ 10:42:06 ب.ظ

    مریم برزعلی [بازدید کننده]

    سلام ممنون از راهنماییتون درباره وبلاگ نویسی .من تازه این کارو شروع کردم خوشحال میشم راهنمایی کنید.
    ……………………………
    پاسخ:
    سلام علیکم
    کاربر گرامی دقیقا بفرمایید در کدام قسمت از وبلاگ نویسی نیاز به راهنمایی دارید.
    موفق باشید

  • نظر از: مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم
    1394/08/16 @ 12:34:35 ب.ظ

    مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم [عضو] 

    با سلام
    متشکرم

  • نظر از: رقیه ایزدی یزدان آبادی
    1394/08/13 @ 05:00:08 ب.ظ

    رقیه ایزدی یزدان آبادی [عضو] 

    سلام خیلی ممنون از طالب خوبتون .راستش یه چند روزی بیشتر نیست که وبلاگ درست کردم بهمین خاطر خیلی ناواردم برام دعاکنید

  • زهره مانده گاری اندانی
    نظر از: زهره مانده گاری اندانی
    1394/08/12 @ 08:54:12 ب.ظ

     

    ممنون از راهنمایی هاتون.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.