ويژگي هاي يک پست خوب در وبلاگ

وبلاگ ها ساختار خاص خود را دارند، فرهنگي منحصر به فرد دارند و در نوشتن نيز قوانين و عرف هايي براي آنها وجود دارد. اين که چه کسي يا چه کساني روز اول اين قوانين را به وجود آوردند و آنها را باب کرده اند مهم نيست، و اين که چگونه اين ساختارها تغيير مي کنند بحث ديگري است، اما در اين مقاله مي خواهيم به صورت کوتاه به نکاتي اشاره کنيم که مد نظر بازديدکنندگان است و در واقع وبلاگ خوان ها بيشتر با اين نوع نوشتن و اين معيارها خو گرفته اند.

قاعده کلي: وقت کم است!

يک قانون عمومي در مورد نوشتن وبلاگ وجود دارد و آن اين است که خوانندگان وبلاگ شما طبق آمار مشهوري که ارائه شده است به طور متوسط 90 ثانيه در وبلاگ شما مي مانند، پس بايد سعي کنيد تا در اين 90 ثانيه، مخاطب شما هم مطلب به اندازه کافي ببيند و بخواند و هم جذابيت هاي وبلاگ وي را تحت تاثير قرار دهد تا براي بار ديگر به وبلاگ شما مراجعه کند.اين کمبود وقت سبب مي شود تا نهايت تلاش خود را داشته باشيد که با کوتاه نويسي، نوشتن جذاب و استفاده از برخي عناصر و… مدت حضور بازديدکننده را در وبلاگتان بيشتر کنيد.

استفاده از تيتر مناسب

در وبلاگ شما نوشته هاي زيادي وجود دارد و بر طبق قاعده اي که پيشتر گفته شد، وقتي که مخاطب براي مشاهده مطالب وبلاگ مي گذارد کم است، پس احتمال قوي تمام مطالب وبلاگ را نخواهد خواند و از ميان آن ها گزينشي مي کند. در اين بين، اگر مطالب شما تيتر مناسبي را نداشته باشند، مخاطب تا قسمتي از آن را مي خواند و اگر مطلب مد نظر وي نباشد، ممکن است همان 90 ثانيه هم به شما زحمت حضور ندهد و کل وبلاگ را ببندد! اما اگر تيترها را مناسب و گويا انتخاب کنيد، مطلب مورد نظر خود را از آن ميان به درستي انتخاب مي کند و از آن جا که به هدف خود مي رسد، ممکن است بيش از 90 ثانيه مهمان وبلاگ شما باشد و امکان تبديل وي به مخاطب دائم بيشتر شود.فراموش نکنيد که گاه اهميت يک تيتر کمتر از اصل متن نيست و يک تيتر مناسب سبب مي شود تا متن شما خواندني تر شود و از طرفي ديگر يک تيتر نامفهوم و مبهم نه تنها گاه جذابيتي ايجاد نمي کند که سبب رنجش مخاطبتان مي شود.

تقسيم مطلب به پاراگراف هاي کوتاه

سعي کنيد تا حد امکان از پاراگراف هاي کوتاه استفاده کنيد. چند پاراگرف کردن يک مطلب طولاني زمينه خواندن بيشتر و راحت تر آن را براي مخاطبتان فراهم مي آورد. اما در صورتي که احساس مي کنيد نمي توانيد آن را کوتاه کنيد و طبيعتا مطلبي طولاني است، سعي کنيد از ميان تيتر استفاده نمائيد. ميان تيتر گاه سبب مي شود که مخاطبي که از تيتر نوشته شما به صورت کامل به محتواي مطلب پي نبرده است، از طريق خواندن ميان تيترهاي مطلب به سمت نوشته جذب شود. از سوي ديگر ميان تيترها جلوه اي حرفه اي تر به نوشتار و وبلاگ شما مي دهند.

مشخص کردن کلمات کليدي

ممکن است بنا به اقتضا متن شما طولاني باشد و هر چند ميان تيترها کمک شاياني به مخاطب شما در فهم مطالب کليدي متن مي کند، اما نياز دارد تا به دنبال مطلب مورد نظر خود حول محور کلمات مهم آن متن باشد.کلمات کليدي را مي توان به وسيله زيرخط دار کردن آن ها، درشت يا ايتاليک کردنشان انجام دهيد. گاهي هم مي توان از تغيير رنگ استفاده کرد. البته بايد توجه داشت اين تغيير به حدي باشد که حالت غيرعادي در متن به وجود نياورد.

حدالامکان مختصر و مفيد

بعضي وبلاگ ها بر اساس نوع و ماهيتشان نمي توانند کوتاه بنويسند، مانند وبلاگ هاي تخصصي که درباره مطلب خاصي مقاله يا مطلب طولاني نوشته اند و قطعا در اين وبلاگ ها بحث 90 ثانيه براي مخاطب مطرح نيست. اما در موارد ديگر تا جايي که برايتان امکان دارد از به حاشيه رفتن بپرهيزيد و به صورت مختصر و مفيد به بيان مطلب بپردازيد.

مستند نويسي

اما از نظر علمي مستند نويسي يکي از اصولي است که باعث مي شود وبلاگ ما هم به عنوان يک مرجع قابل اتکا باشد و هم نوشته هاي ما بيشتر باور شود. البته مستند نويسي بسته به ماهيت وبلاگ متفاوت است. طبيعتا همان انتظاري را که از يک وبلاگ خبري يا پزشکي دراين باره داريم از يک وبلاگ حاوي نوشتار شخصي نداريم.

نداشتن غلط املايي و نگارشي

هر چند در فضاي مجازي بسياري هنجارهاي معمول وجود ندارد و گاه بعضي قواعد را ناديده مي گيريم، اما در مورد بحث چگونه نوشتن در وبلاگ، چه از سبک نوشتار رسمي استفاده کنيم و چه سبک خودماني، مجاز به داشتن غلط هاي املايي و نگارشي نمي باشيم. چرا که در هر حال عملکرد يک رسانه را داريم و از مخاطبانمان انتظار داريم به ما اعتماد کنند، و يکي از عوامل کسب اعتماد مخاطب مي تواند درست نويسي نگارشي باشد. طبيعتا مخاطب هنگامي که مي بيند در نوشته هاي ما غلط هاي نگارشي و ويرايشي به وفور به چشم مي خورد، نسبت به صحت مطالب ما نيز شک خواهد کرد!

  • کاظمی
    نظر از: کاظمی
    1393/01/17 @ 11:59:29 ق.ظ

    کاظمی [عضو] 

    باعرض سلام و خسته نباشید متاسفانه وبلاگ حوزه کریمه اهل بیت هیچ پوسته ای را اجرا نمی کند اگر امکانش هست لطفا راهنمایی کنید
    ___________
    سلام
    وبلاگ مشاهده شد و مشکلی نبود! لطفا تماس بگیرید

  • معاونت فرهنگی
    نظر از: معاونت فرهنگی
    1392/12/10 @ 08:11:12 ب.ظ

    معاونت فرهنگی [بازدید کننده]

    سلام بر شما و خدا قوت
    قصد داریم برای حوزه جدیدالافتتاح علمیه جلالیه معصومیه آستانه اشرفیه وبلاگی در کوثر بلاگ طراحی کنیم ، هر چه سعی کردیم نتوانستیم عضویت را پیداکنیم لطفا راهنمایی بفرمایید
    _________
    سلام
    به مدیریت مدرسه اعلام بفرمائید با دفتر فناوری مکاتبه نمایند

  • جان نثاری
    نظر از: جان نثاری
    1392/12/08 @ 10:49:09 ق.ظ

    جان نثاری [عضو] 

    بسیار سپاسگزار از مطلب مفیدتون

  • نظر از: رحیمی
    1392/12/07 @ 10:13:02 ق.ظ

    رحیمی [عضو] 

    با سلام و تشکر از خدمات و راهنمای های مفید شما
    همواره پیروز و سربلند باشید
    یا زهرا سلام الله علیها

  • 5 stars
    نظر از: ساده به رنگ خدا
    1392/12/07 @ 12:15:17 ق.ظ

    ساده به رنگ خدا [عضو] 

    ممنونیم، استفاده کردیم
    مطلبتون مفید بود، مخصوصا برای تازه کارها

  • الزهرا المرضيه (س) اصفهان
    نظر از: الزهرا المرضيه (س) اصفهان
    1392/12/06 @ 09:25:41 ب.ظ

    الزهرا المرضيه (س) اصفهان [بازدید کننده]

    با سلام و احترام

    ازپيشنهادهاي مفيدي كه در اختيارم گذاشتين ممنون، استفاده بردم …
    با آرزوي بهترين ها براي شما…

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.