طراحی کردن اینفوگرافیک چگونه است؟

تهیه اینفوگرافیک یک مهارت است، طراح اینفوگرافیک باید داستان را به گونه ای بیان کند که بیننده در کمترین زمانِ ممکن مطلب را متوجه شود و اطلاعات باید با استفاده از خلاقیت به صورت دیداری نمایش داده شوند. نمایشی که علاوه برسادگی دارای جذابیتی باشد که در ذهن مخاطب حک شود.

مقدمه:

در اینفوگرافیک قرار است شما یک داستان را تعریف کنید، همه داستان های خوب یک شروع، میانه و پایان دارند، و دارای نتیجه گیری هستند، اینفوگرافیک نیز همین طور است.
در سینما یک قانون هست که می گوید: نشان دهید، نگویید.
در اینفوگرافیک این قانون با قدرت بیشتری عمل می کند چرا که تا جایی که می شود باید از تصاویر به جای متن ها استفاده کنید.
تهیه اینفوگرافیک یک مهارت است، طراح اینفوگرافیک باید داستان را به گونه ای بیان کند که بیننده در کمترین زمانِ ممکن مطلب را متوجه شود و اطلاعات باید با استفاده از خلاقیت به صورت دیداری نمایش داده شوند. نمایشی که علاوه برسادگی دارای جذابیتی باشد که در ذهن مخاطب حک شود.
سعی کنید داده ها و اطلاعات را در عین سادگی تزیین و زیبا کنید. از زیاد صحبت کردن دوری کرده و داستان را بیشتر با تصویر ها، نمادها، شکل ها، هیستوگرام و نمودار نمایش دهید.
نکته: دقت داشته باشید که قسمتی از اینفوگرافیک ِ شما باید دارای وزنِ بصری باشد، و مهم ترین اطلاعات را بزرگ تر و با رنگی خاص، طوری که در ذهن مخاطب بماند نشان بدهد.

قبل از شروع:

قبل از شروع طراحی، اول باید داده ها و ارقام را از منابع معتبر جمع آوری کنید. درستی و معتبر بودن داده ها و اطلاعات یکی از مهم ترین مراحل کار است.
بعد از جمع آوری اطلاعات، باید آن ها را بررسی و تحلیل کنید تا نتیجه کار بدست آید. بعضی مواقع نتیجه و دانش را به شما می دهند و فقط باید آن ها را پیاده سازی نمایید. اما در شرایطی دیگر بدست آوردن نتیجه گیری، اطلاعات و همین طور دانش نیز با شماست. یعنی باید داده ها را به اطلاعات تبدیل کرده و با تحلیل اطلاعات، دانش مربوطه را در قالب نتیجه گیری استخراج کنید.
در مرحله بعدی باید طرح کلی کارتان را در بیاورید. مشخص کنید هر کدام از داده ها، اطلاعات، نمودارها، نمادها و یا تصاویری که می خواهید استفاده کنید کجای طرح قرار بگیرند.
بهتر است قبل از شروع، طرحِ آن را روی کاغذ بکشید و یا از ابزارهایی مانند Balsamiq Mockup، برای درست کردن وایرفرم طرح تان استفاده کنید.
نکته: اگر از تصاویر و علامت استفاده می کنید بهتر است در قسمت بالا گذاشته شوند، نمودار و جدول ها در وسط و نشان دادن آمارها در پایین کار قرار بگیرند.
برای استفاده از آیکون های متفاوت سایت streamlineicons.com را به شما معرفی می کنم.

مرحله اجرا:
برای طراحی اینفوگرافیک، بستگی دارد موضوع شما چه باشد، مثلا طراحی یکسری قوانین، با نمایش گزارشاتِ یک شرکت، متفاوت است. در هر حال، موضوع شما هر چه که باشد باید سعی کنید در اینفوگرافیک سه مورد را به درستی انتخاب و انجام دهید:

۱- چیدمان مناسب و منطقی
۲- انتخاب ترکیب رنگ مناسب
۳- تایپوگرافی

اندازه طرح را تا جایی که می شود طوری انتخاب کنید که ارتفاع آن بیشتر از عرض باشد، که اطلاعات به صورت سلسله مراتبی از بالا به پایین طراحی شوند، البته این مورد بستگی به موضوع شما نیز دارد.
طرح تان باید دارای نظم و ترتیب، و ظاهری منطقی باشد. طوری که بتوانید برای هر قسمت از کارتان دلیل داشته باشید و چیدمان کار با اصول انجام شده باشد.
– رنگ ها باید به دقت انتخاب شوند. البته همان طور که گفته بودم بستگی دارد موضوع شما چه باشد. اما در هر حال باید رنگ هایی را انتخاب کنید که چشم را آزار ندهند، رنگ ها با هم هماهنگی داشته باشند، بیننده با دیدن آن ها خسته نشده و به موضوع طرح تان نزدیک باشند.
همچنین برای انتخاب یک رنگ به رنگ های همسایه آن نیز دقت کنید. به قول آقای جوزف آلبرز: ” رنگ ها، خود را در جریان متناوبی به نمایش می گذارند و وابسته به رنگ های اطرافشان هستند.”
به طور مثال: یک ماشین زرد را در نظر بگیرید. اگر آن را در یک پس زمینه سبز قرار دهیم رنگی که به مخاطب القا می کند با شرایطی که همان ماشین سبز در پس زمینه سفید باشد متفاوت است.

در انتخاب رنگ ها باید دقت و دانش داشت. اما برای طراحی یک اینفوگرافیک اگر شما دانش کافی در مورد رنگ ها را ندارید، می توانید با دیدن نمونه کارهای موفق و با کیفیت، قدرت انتخاب خود را افزایش دهید و همچنین از ابزارهایی که در انتخاب رنگ به شما کمک می کنند استفاده نمایید مانند: color.hailpixel.com
انتخاب پالت رنگ مناسب بسیار اهمیت دارد. در صورت امکان سعی کنید رنگ غالب تاریک و از رنگ های نئون نباشد. این نوع رنگ ها در اینفوگرافیک خوانایی را کاهش می‌دهند همچنین بهتر است برای رنگ پس زمینه از رنگ های سبک استفاده کنید. مثلا: استخوانی، آبی آسمانی، کرم و… بهتر است در یک کار از رنگ های هم خانواده استفاده شود.
– مورد بعدی که در یک اینفوگرافیک بسیار مهم است، تایپوگرافی است.
تایپوگرافی بازی و کار با حروف است، طوری که با تغییر چیدمان، شکلِ حروف و کلمات، اطلاعات را با زبان گرافیک تصویرسازی می کنیم.( با کالیگرافی “خوشنویسی ” فرق دارد.)
تایپوگرافی فنی دیگر است که در صورت نیاز می توانید از هنرمندان در این زمینه کمک بگیرید. ولی توجه داشته باشید که قواعدِ اصلی تایپوگرافی “باید” در کارتان رعایت شوند.
اول آن که در اینفوگرافیک حداکثر از ۲ یا ۳ فونت استفاده کنید. استفاده زیاد از فونت های متفاوت یکپارچگی را از طرح تان می گیرد. همچنین نوشته های داخل طرح باید خوانا باشند.
مورد بعدی، چیدن حروف و اعداد، با فاصله های یکسان است، این نکته تاثیر بسیار زیادی بر ظاهر طرح تان می گذارد.


ابزار کار برای طراحی اینفوگرافیک

برای درست کردن اینفوگرافیک می توانید از ابزارهای ساده مانند: Word و Powerpoint استفاده کنید. اما نرم افزار Illustrator بهترین ابزار برای طراحی اینفوگرافیک است. البته اگر حجم کارتان کم باشد از Photoshop نیز می توان استفاده نمود. ولی پیشنهاد می کنم اگر قرار است کارتان را چاپ کنید از Photoshop استفاده نکنید و از ابزاری استفاده نمایید که Vector تولید کند تا حجم کارتان زیاد نشود.
همچنین می توانید اول نمودارهایتان را در Excel رسم کنید، سپس از آن ها الگو گرفته و در Illustrator طراحی کنید.
در زیر سه نمونه از اینفوگرافیک با موضوعات متفاوت را برایتان انتخاب کرده ام.
با دیدن کارهای متفاوتِ بیشتر می توان مهارت و خلاقیتتان را در طراحی اینفوگرافیک افزایش دهید.

به قلم پریسا رضوی

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.