تولید محتوا؛ یک محتوای خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

تولید محتوا

محتوا در دنیای وب، به اطلاعاتی گفته می‌شود که به مخاطب ارائه شده و مخاطب مفهومی را از آن درک می‌کند. تمامی سایت‌های موجود در فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و … چه کوچک باشند و چه بزرگ، محتوا دارند. معمولاً وب‌سایت‌های کوچک فردی را به عنوان نویسنده در اختیار می‌گیرند تا مطالب مورد نیاز آن سایت را بر اساس نوع خدمات و محصولاتی که عرضه می‌کند، تهیه کرده و در سایت خود منتشر کنند. در عین حال سایت‌های بزرگتر ممکن است به یک کارشناس تولید محتوا نیاز پیدا کنند تا بر پروسه‌ی تهیه و تولید محتوا و انتشار آن بر روی وب‌سایت نظارت داشته باشد. عده‌ای هم تصمیم می‌گیرند فرایند تولید محتوا را برون‌سپاری کنند.

در سال‌های اخیر و با افزایش چشمگیر میزان اهمیت محتوای دیجیتال وجود راهبردی برای مدیریت محتوا برای تمامی سایت‌ها بیشتر از گذشته مورد نیاز است. محتوای دیجیتال به اشکال مختلف از جمله متن، کتاب الکترونیک، فایل صوتی، تصویری، اینفوگرافی و غیره ارائه می‌شود.

 

موضوعات مهم در تولید محتوا
شامل مطالب مفید، معتبر و تصدیق شده در زمینه‌های علمی، فنی و … باشد.
در صورتی که ترجمه شده است، بسیار روان نوشته شده باشد.
برای خواننده‌ی سایت جذاب باشد.
نباید کپی باشد.


در چه زمینه‌هایی و چگونه باید محتوا تولید کنیم؟
موتورهای جستجویی مانند گوگل با آخرین تغییراتی که در قوانین خود داده‌اند، منجر به مراجعه‌ی افراد به سایت‌هایی می‌شوند که به صورت مستقیم به سوال‌های آن‌ها پاسخ داده باشند! این موتورهای جستجو برای یک سایت یا وبلاگ کوچک در صورتی که مقاله‌های جامع و کاملی را در مورد یک موضوع خاص نوشته باشد و دستور زبان فارسی و نحوه‌ی صحیح نگارش فارسی را در آن رعایت کرده باشد نسبت به سایت‌های بزرگ‌تر و معروف‌تری که مقاله‌های زیاد اما بدون محتوای خوب و با کیفیت داشته باشد به مراتب اهمیت بیشتر و رتبه‌ی بالاتری قائل می‌شود.
محتوایی که تولید می‌شود باید بر اساس نیازهای مشتریان و با توجه به زمینه‌ی فعالیتِ کسب‌وکار آن‌ها باشد. این محتوا می‌تواند شامل متن، ویدئو، تصاویر گرافیکی و اینفوگرافی باشد. اصولی که محتوانگار در محتوای تولیدی خود آن‌ها را در نظر می‌گیرد.

 

تولید محتوای نامفهوم
بعضی از سایت‌ها برای بازدیدکنندگان خود محتوای باارزش و کاربرپسندی را تهیه می‌کنند و گاهی اوقات هزینه‌های زیادی هم برای انجام این کار تقبل می‌کنند؛ اما یادشان می‌رود که هدف اصلی آن‌ها برای تولید محتوا تبدیل بازدیدکنندگان‌شان به مشتری است.

 

زیاده‌روی تبلیغاتی در تولید محتوا
بعضی سایت‌ها در محتوایی که تولید می‌کنند از توانایی‌ها و مهارت‌های خودشان بیش از اندازه حرف به میان می‌آوردند و این‌کار باعث می‌شود که بازدیدکننده از آن متن بی‌زار شده و به‌راحتی آن سایت را ترک کند. این کار بدترین اتفاق ممکن برای کسی است که بر روی بازاریابی محتوایی حساب ویژه‌ای باز کرده است.

تعریف و تمجید بیش از اندازه باعث شک و شبه در اعتماد مخاطب نسبت به سایت یا شرکت شما می‌شود.
رشد روزافزون مشتریان و توسعه‌ی فعالیت‌ها و توانایی‌های شما می‌تواند از مزایای بازاریابی محتوایی باشد. علاوه بر این رشد سئوی سایت و در نتیجه‌ی آن توسعه‌ی نام تجاری سایت را در فضای مجازی به همراه خواهد داشت.

 

استفاده از عنوان‌های چالش‌برانگیز
اگر به تیتر روزنامه‌ها توجه کرده باشید متوجه شده‌اید که برای روزنامه‌ها اصولاً استفاده از عناوین و تیترهای چالش‌برانگیز یک مزیت محسوب می‌شود. به همین دلیل اعتقادی عده‌ای بر این است که بهترین نویسندگان در زمینه‌ی تولید محتوا افرادی هستند که مانند روزنامه‌نگاران توانایی انتخاب تیترهای خاص را داشته باشند. تیترهایی که توجه مخاطبین را به خود جلب نموده و در آن‌ها برای خواندن ادامه‌ی آن محتوا انگیزه ایجاد کند.

 

رعایت اصول دستور زبان فارسی در نگارش محتوا
مقاله‌ای که تهیه می‌شود باید بدون اشکالات دستوری نگارش شده و به صورتی شیوا و رسا بیان شود تا مخاطب با کمترین چالش مفهوم آن مقاله را درک نماید. عدم وجود اشکالات تایپی، نگارشی و جمله‌بندی و رعایت ساختار اصولی دستور زبان فارسی به مقدار زیادی ارزش و اعتبار آن مقاله را بالا می‌برد.

 

اشتراک محتوا در شبکه‌های اجتماعی
بازاریابی به‌کمک محتوا فقط تا مرحله‌ی تولید نیست! بلکه باید توزیع هم صورت بگیرد. به همین دلیل بعد از تولید محتوا بهترین روش توزیع آن بعد از قرار دادن در سایت این است که بر روی شبکه‌های اجتماعی مدنظر هم توزیع شود تا مخاطبین بیشتری برای آن پیدا شود.

  • 5 stars
    نظر از: tik ban
    1399/08/22 @ 12:40:56 ب.ظ

     

    تشکر بابت این مطلب زیبا و کامل
    اگه میشه نگاهی به محتوا سایت ویرا محتوا به آدرس https://viramohtava.ir/ بندازید و نظرتون رو بهم بگید
    تشکر فراوان

  • نظر از: زكي زاده
    1397/07/24 @ 08:35:32 ب.ظ

    زكي زاده [عضو] 

    سلام .خدا قوت
    مطلب شایسته تقدیر و تشکراست.سپاس
    http://maedeh.kowsarblog.ir/

  • محمد
    نظر از: محمد
    1397/07/18 @ 01:41:16 ب.ظ

    محمد [بازدید کننده] 

    کمک خوبی برای وبلاگ نویسان هستید تشکر میکنم

  • 5 stars
    نظر از: مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود
    1397/07/18 @ 08:35:31 ق.ظ

    مدرسه امام جعفر صادق (ع) شاهرود [عضو] 

    با عرض سلام، ادب و احترام
    بسیار عالی.

    با تشکر از شما

  • 5 stars
    نظر از: دهسنگی
    1397/07/17 @ 12:06:18 ق.ظ

    دهسنگی [عضو] 

    سلام
    ممنون از مطالب زیباتون
    http://kovsar-aliabad.kowsarblog.ir/
    منتظر نگاه گرمتون هستم.
    یاعلی(علیه السلام)

  • 5 stars
    ...
    نظر از: ...
    1397/07/11 @ 01:46:39 ب.ظ

    ... [عضو] 

    با سلام
    خیلی مفید بود
    اما یه نکته:
    چرا اونی که تو.عکس انداختین،دستاش اینطوریه؟؟؟
    انگار از فاصله چند متری نشسته پشت سیستم:))))))

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.