بانوان طلبه؛‌ از تحصیل در مکتب‌های اجاره‌ای تا راه‌اندازی وبلاگ‌های دینی

پیوند: http://talabeblog.ir/FA/NoteNews-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86%20%D8%B7%D9%84%D8%A8%D9%87%D8%9B%E2%80%8C%20%D8%A7%D8%B2%20%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%20%D8%AF%D8%B1%20%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1

شاید زمانی که موضوع تحصیلات دینی بانوان از سوی امام راحل(ره) مطرح و با جدیت پیگیری شد، کمتر کسی تصور می‌کرد حرکت کسانی که در مکتب‌های اجاره‌ای تحصیل می‌کنند به مرحله‌ای برسد که با راه‌اندازی وبلاگ‌های خود به تبلیغ دین بپردازند. شاید زمانی که با پیروزی انقلاب اسلامی موضوع تحصیلات دینی بانوان از سوی امام راحل(ره) مطرح و با جدیت پیگیری شد، کمتر کسی تصور می‌کرد حرکت کسانی که در مکتب‌های اجاره‌ای تحصیل می‌کنند به مرحله‌ای برسد که با راه‌اندازی وبلاگ‌های خود به تبلیغ دین بپردازند.
باور امام راحل(ره) در مورد تحصیلات دینی بانوان حتی در نظر برخی از علمای تراز اول قم خوش نمی‌آمد با این حال با پیگیری برخی علما نظیر آیت‌الله شرعی که خود نخستین مسئول مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور شد، این مرکز در ابتدای سال 76 زیر نظر شورای عالی حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شد تا علاوه بر ساماندهی تحصیلات دینی بانوان، به توسعه آن بپردازد.
به اعتقاد حجت‌الاسلام و المسلمین محمودرضا جمشیدی که اکنون و پس از آیت‌الله شرعی مدیریت این مرکز را برعهده دارد، راه‌اندازی دفتر فناوری اطلاعات یکی از اقدامات مثبت و دوراندیشانه در اوایل راه‌اندازی مرکز
مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران بوده است که امروز شاهد ظهور برخی از ثمرات آن هستیم؛ ثمراتی که راه‌اندازی وبلاگ برای بانوان طلبه و مدارس علمیه خواهران یکی از آنها است.
مهندس علی طائی‌زاده مسئول دفتر فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران می‌گوید: سامانه وبلاگ مدارس علمیه خواهران که از طریق این دفتر پشتیبانی می‌شود، اکنون به حدود 450 وبلاگ خدمت‌رسانی می‌کند که از میان این وبلاگ‌ها 200 وبلاگ فعال‌تر هستند. فهرست این وبلاگ‌ها از طریق
آدرس اینترنتی www.kowsarblog.ir قابل مشاهده است.
به گفته طائی‌زاده دفتر فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در ابتدا، مدارس علمیه خواهران سراسر کشور را به راه‌اندازی وبلاگ از طریق این سامانه ترغیب کرد و پس از آن با راه‌اندازی مدیریت‌های استانی حوزه‌های علمیه خواهران این مجموعه‌ها نیز به جمع صاحبان وبلاگ‌ها افزوده شدند. اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه خواهران جمع دیگری هستند که صاحب وبلاگ‌هایی در این سامانه شده‌اند، هرچند که در عمل اکثر مطالب وبلاگ‌های مدارس علمیه نیز از طریق طلاب تهیه و بارگزاری می‌شود.
با توجه به اینکه مدارس علمیه خواهران در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شده‌اند، راه‌اندازی این وبلاگ‌ها موجب پدید آمدن ارتباط‌های بیشتر و تبلیغ‌های نوین‌تر در محیط‌های پیرامونی مدارس علمیه با بافت‌های فرهنگی متفاوت به ویژه مناطقی که دارای اقلیت‌های مذهبی هستند، شده است.
مطالب وبلاگ‌های بانوان طلبه و مدارس علمیه خواهران را اخبار، گزارش‌ها، تصاویر، نوشتار مناسبتی، ‌پاسخ به سئوالات، ارتباطات با مراکز و اشخاص مختلف و … تشکیل می‌دهد.
توسعه فعالیت وبلاگ‌نویسی در میان بانوان طلبه علاوه بر آنکه باعث تشویق آنان در برنامه‌های مختلف شده است نوعی رقابت در سایر مراکز حوزوی را فراهم آورده است، تا جای پای خود را در فضای دیجیتال باز کنند و یا توسعه دهند. سامانه وبلاگ مدارس علمیه خواهران پس از داوری در جشنواره رسانه‌های دیجیتال مهرماه سال جاری حائز عنوان شایسته تقدیر شد و در مراسمی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جمهور برگزار شد،‌ مورد تقدیر قرار گرفت.

البته باید توجه داشت که تمام فعالیت وبلاگ‌نویسی بانوان طلبه به مجموعه‌ای که از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران پشتیبانی و رصد می‌شود،‌ محدود نمی‌گردد، برخی از طلابی که دارای وبلاگ‌هایی در سامانه وبلاگ حوزه‌های علمیه خواهران هستند، در فضایی به جز این فضا نیز حضور دارند. همچنین برخی از مدارس علمیه خواهران دارای پایگاه‌های اینترنتی فعالی هستند که مطالب خود را علاوه بر وبلاگ‌ها در پایگاه اینترنتی خود نیز بارگزاری می‌کنند.


دفتر فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز تلاش کرده است تا سامانه وبلاگ خود را به‌روز نگه دارد و مخاطبان خود را حفظ کند و افزایش دهد. طائی‌زاده می‌گوید: طی یک سال گذشته نرم‌افزار مدیریت اطلاعات این سامانه به‌روزرسانی شده و طرح گرافیک صفحه نخست آن با شکل جدید عرضه شده است. تمپلیت‌های مختلفی نیز که برای استفاده وبلاگ‌ها در نظر گرفته شده است به جذابیت این سامانه می‌افزاید. این روند موجب رشد قابل توجه از حیث تعداد بازدید، پست‌های ارسالی و میزان حضور و فعالیت
وبلاگ‌نویسان مدارس علمیه خواهران در فضای اینترنت شده است.
بسیاری از کسانی که زمانی با اصل تحصیلات دینی بانوان مخالف بودند اکنون با مشاهده آثار و برکات این «پدیده مبارک» به این باور رسیده‌اند که حضور بانوان در عرصه دین و تبلیغ دین از اوجب واجبات است؛ آثار و برکاتی که راه‌اندازی وبلاگ‌های دینی بانوان طلبه یکی از آنها است.

  • مدرسه علميه حضرت فاطمه الزهراء سلام الله عليها آمل [عضو] 

    سلام عليكم
    در مورد چگونگی حذف مطلب منتخب،نتونستنم توضيحاتش رو در پست شما پيدا كنم.اگه می شه بيشتر راهنمايی كنيد.
    متشكرم
    مدرسه ی علميه ی حضرت فاطمه الزهراء سلام الله عليها.آمل

    _________

    سلام. لینک زیر را مطالعه بفرمائید
    http://support.womenhc.com/?p=1781&more=1&c=1&tb=1&pb=1

    موفق باشید

  • نظر از: الزهرا (س) نصر
    1390/12/15 @ 08:25:46 ب.ظ

    الزهرا (س) نصر [عضو] 

    ان شا الله بانوان طلبه موفق رو کاروان کاروان ببرند کربلا

  • 5 stars
    مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها))
    نظر از: مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها))
    1390/12/15 @ 10:28:13 ق.ظ

    مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها)) [عضو] 

    ان شالله همیشه شاهد پیشرفت های خواهران طلبه باشیم.

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.