بررسی مشکلات وبلاگ های دینی

 بررسی مشکلات مربوط به وبلاگ های دینی، از اهمیت بسزایی برخوردار است و سهم مهمی در شناخت این مقوله و ارائه راهکارهای آن دارد. برخی از این مشکلات عبارت‌اند از:

1. عدم شناخت مخاطب

یکی از مشکلات مشترک وبلاگ های دینی و سایر وبلاگ ها، عدم شناخت مخاطب است؛ عدم شناخت مخاطب بدان معنا است که مدیر وبلاگ و در واقع همان کسی که محتوای وبلاگ را تولید و عرضه می کند، به‌درستی نمی داند که چه کسی و با چه ویژگی هایی مخاطب او خواهد بود و مطالب وبلاگ را خواهد دید. درست است که بازدیدکنندگان هر وبلاگی از نقاط جغرافیایی مختلف و با سطح معلومات و گرایش های گوناگون به آن وبلاگ دسترسی خواهند داشت و محتوای آن وبلاگ را دریافت خواهند نمود، اما در نهایت گروه خاصی از کاربران اینترنت و بازدیدکنندگان، مخاطب نسبتاً دائمی آن وبلاگ، هر چند در محدوده زمانی خاصی خواهند بود. بنابراین، مدیر یک وبلاگ باید هنگام تولید محتوا، گروه مشخصی از کاربران را مخاطب خود فرض نموده و متناسب با همان گروه به ارائه مطالب بپردازد. پرداختن به مسائل مختلف بدون در نظر داشتن مخاطب خاص، موجب از دست دادن بازدیدکنندگان وبلاگ و عدم مراجعه مجدد آنها خواهد شد.

2. کپی برداری از مطالب وبلاگ های دیگر

بسیاری از وبلاگ نویسان به جای تولید محتوا، به بازنشر محتواهای عرضه شده در سایر وبلاگ ها می پردازند. این مسأله در وبلاگ های دینی به‌روشنی احساس می شود و از نقاط ضعف عرصه وبلاگ نویسی دینی است. گاه در پی جستجوی یک موضوع دینی شاهد یک یا چند مطلب هستیم که ابتدا در یک وبلاگ عرضه گردیده و سپس در وبلاگ های متعدد تکرار شده است. تولید محتوای فاخر دینی، مستلزم آگاهی و دانش دینی و نیز ذوق و توان نگارش است و با انجام مطالعات دینی و تمرین نگارش قابل دستیابی است.

3. موضوعات تکراری و موازی

وبلاگ نویسان دینی برای جذب مخاطب باید به موضوعات نو و غیر تکراری بپردازند. آنچه باعث رکود و بی رونقی یک وبلاگ می شود، مطالب تکراری است؛ مطالبی که صدها وبلاگ به صورت موازی به آن پرداخته اند. موضوعات بسیاری وجود دارد که در وبلاگستان کمتر به آنها پرداخته شده است. با تمرکز بر روی چنین موضوعاتی و تولید محتوای مناسب می توان به وبلاگ حال و هوای دیگری بخشید.

4. نوشتن مطالب طولانی و عدم رعایت ایجاز

گستردگی فضای وب، فراوانی وبلاگ ها و تنوع محتواهای اینترنتی، جذب مخاطب اینترنتی را برای وبلاگ نویس سخت کرده است. علاوه بر شیوانویسی و چند عامل دیگر، کوتاه نویسی از راه های جذب مخاطب است؛ چرا که هر چه مطلب کوتاه تر باشد، مخاطب زمان کمتری را برای مطالعه آن از دست می دهد. بسیاری از مخاطبان وب، از مطالب طولانی فرار می کنند. بنابراین، اگر وبلاگ نویس دینی می خواهد مخاطبان خود را از دست ندهد، لازم است تمام همت خود را در نوشتن پست های کوتاه و گویا به کار بندد.

5. ذکر نکردن منابع مطالب

ذکر منبع در نگارش مقاله، کتاب و سایر متون، شرط امانتداری و از اصول و قواعد نگارش است. مطالب عرضه شده در وبلاگ ها نیز در رعایت این قاعده مستثنی نیستند. هرچه مطالب یک وبلاگ مستندتر باشد، قطعاً در جذب مخاطب مؤثرتر خواهد بود. عدم ارجاع به منابع مطالب نقل شده، یکی از آسیب های جدی عرصه وبلاگ نویسی دینی است. گاهی منبع یک مطلب، وبلاگ و یا وب سایتی دیگر و گاه منبع و مأخذ، اثری مکتوب است. در هر حال، ذکر منبع اقدامی شایسته و ضرورری است.

6. ناآشنایی با مبانی نگارش

رعایت حداقل های دستور زبان و خط فارسی و توجه به ادبیات وبلاگی، از ملزومات وبلاگ نویسی موفق است. وجود چندین مورد غلط های املایی و انشایی در یک وبلاگ، موجب خدشه دار شدن اعتبار وبلاگ خواهد بود. با کمی مطالعه و تمرین می توان مطالبی به رشته تحریر درآورده و در وبلاگ عرضه نمود که موجب اشتیاق مخاطب برای مراجعه مجدد به وبلاگ باشد.

7. عدم رعایت زبان وبلاگی

زبان و ادبیات حاکم بر وبلاگستان با زبان و ادبیات معمول و متداول در مکتوبات دنیای واقعی، متفاوت است. در دنیای وبلاگ نویسی هرچه محتوای وبلاگ محاوره ای و خودمانی تر باشد، مخاطب ارتباط صمیمی تری با وبلاگ برقرار می نماید. یکی از مشکلات برخی وبلاگ نویسان این است که همان ادبیات حاکم بر کتاب ها یا سخنرانی های رسمی را در وبلاگشان مورد استفاده قرار می دهند؛ در حالی که بیشتر کاربران اینترنت به دنبال فضایی خودمانی و صمیمی در وب می گردند.

8. تخصص نداشتن بیشتر وبلاگ نویسان در موضوعات دینی

وبلاگ های دینی بسیاری یافت می شوند که به دلیل عدم تخصص مدیرانشان، حاوی مطالب و اظهار نظرهای غیرکارشناسی و تفسیرهای شخصی اند. این موضوع، از تهدیدها و آسیب های جدی وبلاگ نویسی دینی است. اگر وبلاگ نویس دینی احساس نمود که درباره موضوع خاصی اطلاعات کافی ندارد و دارای صلاحیت اظهار نظر نیست، بدون تردید باید از وارد شدن به آن موضوع پرهیز کند.

9. پوسته، چینش، محتوا و ظاهر خسته کننده و غیر جذاب

پوسته یا همان قالب، مانند جلد کتاب یا مجله است و ساختار یا همان چینش محتواهای وبلاگ، مانند صفحه آرایی یک کتاب یا مجله می‌باشد که هر دو تأثیر زیادی در جلب نظر مخاطب دارند. بیشتر سرویس های وبلاگ نویسی رایگان، پوسته های متعددی را برای استفاده وبلاگ نویسان تولید کرده اند. همخوانی رنگ های به کار رفته در قالب وب، تطابق محتوای وبلاگ با موضوع آن و استفاده منطقی و صحیح از تصاویر، در زیبایی قالب وبلاگ مؤثرند. وبلاگ نویسان باید با کمی دقت و حوصله و گاه مشورت با طراحان وب، پوسته مناسبی برای وبلاگ خود انتخاب کنند و در صورت نیاز، پوسته مورد نظر خود را ویرایش نمایند.

10. نداشتن اعتبار علمی و پژوهشی محتوای وبلاگی

بسیاری از مدیران وبلاگ های دینی بدون رعایت اصول و قواعد علمی و پژوهشی به تولید محتوای دینی و وبلاگی می پردازند؛ یعنی مدیر وبلاگ بدون مطالعه، دقت و بررسی کافی و بدون ملاحظة زوایای مختلف یک موضوع و صرفاً با تکیه بر اطلاعات سطحی و اولیة خود به انتشار مطالب می پردازد. این آفت، در سایر روش های تبلیغات دینی نیز وجود دارد. عدم رعایت قواعد علمی و پژوهشی در تولید محتوای وبلاگ، باعث خدشه دار شدن اعتبار وبلاگ می شود.

ادامه دارد : پیشنهاد هایی جهت رفع مشکلات وبلاگ نویسی دینی

 

  • نظر از: محبوبه رحیمی
    1394/11/16 @ 03:20:13 ب.ظ

    محبوبه رحیمی [عضو] 

    عالی بود ممنونم

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.