تصویر، در وبلاگ - اگر با درج عکس در وبلاگتان مشکل دارید این مطلب را بخوانید.

همیشه حرف، کلمه و جمله است که گفتار و نوشتار را می سازند، اما نوشتار در هر رسانه ای که ارائه شود (اعم از روزنامه، کتاب، وبلاگ و …) بدون همراهی مدیا ناقص و خسته‌کننده است. گاهی اوقات حتی می‌توان پیام نوشتار را بدون حضور مدیا، گنگ و ناقص دانست.

 

در وبلاگ به راحتی امکان استفاده از عکس، فیلم و حتی صدا را دارید. اثر گذاری مدیا در این رسانه به اندازه‌ای است که حتی خود مدیا تبدیل به رسانه شده و باعث خلق فتوبلاگ، پادکست و ویدیوکست شده است.

 

 

 

عکس:
بیشترین مدیایی که در وبلاگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و تقریباً پا به پای متن جلو می آید، تصویر است
. اما همه وبلاگ‌نویس ها به شیوه درست انتخاب و استفاده از عکس در مطالب توجه نمی کنند.

 

 

 

اولین گام: پیدا کردن و انتخاب عکس مهمترین مرحله استفاده از این مدیا است. برخی افراد که به لطف دوربین های دیجیتال کوچک و با کیفیت، دست شان باز است. مشخص است که تمامی حقوق این عکس‌ها متعلق به عکاس است و هرگونه استفاده از آن در اختیار وی است.

 

 

 

اما راه حلی که بسیاری از افراد انتخاب می کنند، استفاده از اینترنت و به‌خصوص سرویس جستجوی عکس گوگل است. آیا به این نکته فکر کرده‌اید که از لحاظ قانونی و اخلاقی،  حق کپی رایت هر عکس متعلق به عکاس اش است، که آن را طبق قوانین مختلف حقوق مؤلف در اختیار دیگر افراد هم قرار می دهد. پس شما برای استفاده از عکس در وبلاگ تان، ابتدا باید از حقوق مؤلف آن مطمئن شوید و سپس از آن استفاده کنید.

گام دوم: عکس هایی که در اینترنت می یابید و یا اینکه از روی دوربین عکاسی یا گوشی موبایل تان بر می دارید، معمولاً طول و عرض های متفاوتی دارند و برخی هم حجم های نسبتاً زیاد و نامناسبی دارند. بیننده بینوای وبلاگ چه گناهی مرتکب شده که برای دیدن یک مطلب شما، با این اینترنت کند باید منتظر لود شدن عکسی شود که کیفیت و اندازه اش برای چاپ پوستر هم کفایت می کند.

 

همیشه در نظر داشته باشید که بیننده وبلاگ ممکن است از اینترنتی با سرعت مناسب برخوردار نباشد و یا اینکه از لحاظ مصرف پهنای باند محدودیت داشته باشد. با توجه به سرعت اینترنت و همچنین اصول طراحی صفحات وب، معمولاً حجم مناسب برای یک عکس جهت انتشار در وبلاگ بین ۴۰ تا ۶۰ کیلوبایت است. عکس‌های با حجم بالای ۱۰۰ کیلوبایت هم برای این کار سنگین و نامناسب محسوب می شوند.

 

 

 

در خصوص سایز عکس‌ها (طول و عرض) هم توجه داشته باشید که هرچه اندازه عکس تان بزرگ‌تر باشد، به همان نسبت حجم آن هم افزایش می یابد. علاوه بر این استفاده از عکس هایی با اندازه‌ بزرگ‌تر از عرض وبلاگ تان معمولاً باعث به هم ریختن صفحه و بیرون زدن عکس از صفحه می‌شود که جلوه مناسبی ندارد.

 

البته بعضی از وبلاگ‌نویسان با تعیین طول و عرض عکس با کدهای اچ تی ام ال و یا درون ادیتور وبلاگ، مشکل اندازه را حل می کنند. اما همچنان معضل حجم به جای خود باقی است. بنابراین از این روش استفاده نکنید.

 

راه حل این است که با استفاده از برنامه‌های ویرایش عکس، حجم و اندازه مناسب را برای استفاده در وبلاگ آماده کنید. البته برخی برنامه‌های کوچک هم هستند که این کار را به صورت دم دستی و سریع برای تان انجام می دهند. اما هیچ کدام مانند فتوشاپ دست تان را در تغییرات باز نمی‌گذارند و کیفیت آن را هم ندارند.

 

بهتر است که یک عرض استاندارد برای عکس‌ مطالب وبلاگ انتخاب کرده و تا حد امکان همیشه از همان اندازه استفاده کنید. تا هم ظاهر وبلاگ یک دست و زیبا‌تر شود و هم مشکل حجم و به هم ریختگی صفحه را حل کرده باشید.

 

برای اینکه اندازه مناسب صفحه وبلاگ تان را بدانید، راحت ترین راه این است که چند عکس با عرض های متفاوت آماده کرده و آن‌ها را در چند مطلب تست قرار دهید. هر کدام را که مناسب‌تر یافتید انتخاب کنید.

 

حال برای تغییر اندازه و حجم عکس، آن را در فتوشاپ باز کنید. از منوی file گزینه save for web and devices… را انتخاب کنید. پنجره ای مانند شکل زیر به نمایش در می آید:

 



 

با باز کردن منوی Preset فرمتی را که می‌خواهید فایل ذخیره شود انتخاب کنید. فرمت های gif و Png حجم پایینی دارند، اما برای استفاده در صفحات وبلاگ معمولاً از فرمت jpeg استفاده می شود. پس از انتخاب فرمت، در قسمت quality می‌توانید کیفیت عکس را انتخاب کنید. این عدد را تا جایی که کیفیت عکسی که در سمت چپ می‌بینید قابل قبول باشد، کم کنید. زیرا هر قدر این عدد کوچکتر باشد، حجم فایل نهایی شما کمتر خواهد بود. بیشتر اوقات استفاده از اعداد ۶۰ تا ۷۰ کاملاً مناسب است.

 

بعد از اعمال هر یک از این تغییرات، می‌توانید حجم تقریبی فایل نهایی را در گوشه پایین و سمت چپ صفحه در زیر عکس ببینید. حال نوبت به سایز عکس می رسد. شما قبلاً اندازه مناسب عکس وبلاگ تان را انتخاب کرده اید. حال باید عکس را به اندازه مورد نظر در آورید.

 

در قسمت Image Size می‌توانید اندازه عکس را بر حسب پیکسل وارد کنید. در جلوی عبارت W عرض عکس را و در جلو حرف H ارتفاع آن را وارد کنید. البته این تنظیمات معمولاً به گونه‌ای هستند که با انتخاب یکی، دیگری هم به طور خودکار تغییر می کند. بعد از اینکه یکی از این اندازه ها را وارد کردید، کلید اینتر را بزنید تا نتیجه را ببینید. معمولاً انتخاب اندازه‌ای بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ پیکسل برای عرض عکس در وبلاگ های مختلف مناسب است. بعد از اتمام تنظیمات کلید save را بزنید، تا در محلی که می‌خواهید و با اسم دلخواه تصویر نهایی را ذخیره کنید.

 

 

 

با این تنظیمات معمولاً حجم فایل نهایی شما کمتر از ۱۰۰ کیلوبایت خواهد بود. اندازه آن هم به گونه‌ای است که صفحه تان را به هم نمی ریزد و همچنین دعای خیر خوانندگان بدرقه راه وبلاگ تان خواهد بود!

 

 

 


 

نکته دیگری که ذکر آن در خصوص آماده سازی عکس‌ها ضروری است، نحوه جداسازی و استفاده از بخش خاصی از تصویر است. گاهی اوقات می‌خواهید فرد یا مکان خاصی را از عکس حذف کنید و تنها بخشی از آن را در وبلاگ تان قرار دهید. برای این کار می‌توانید از ابزار crop در فتوشاپ استفاده کنید. بر روی دکمه کراپ در کادر ابزارهای فتوشاپ کلیک کنید. حال در نقطه‌ای از عکس که می‌خواهید جدا شود کلیک کرده و با نگه داشتن دکمه، موس را حرکت دهید تا بخش مورد نظر انتخاب شود. یک کادر در عکس ایجاد می‌شود که فضای اطراف آن خاکستری است. می‌توانید با گرفتن و کشیدن لبه ها منطقه انتخابی را کم و زیاد کنید. هنگامی که منطقه مناسب انتخاب شد، کلید اینتر را بزنید تا بخش‌های اضافی حذف شوند. حال با روشی که در بالا گفته شد، تصویر را در اندازه و حجم مناسب ذخیره کرده و استفاده نمایید.

 

گام سوم: حال که عکس مناسب انتخاب و ویرایش شد، باید به دنبال روشی برای استفاده از آن باشیم. وبلاگ شما در سامانه وبلاگ مدارس بر روی یک هاست و دامین اختصاصی قرار دارد، پس مشکلی نخواهید داشت و می‌توانید عکس‌ها را به راحتی آپلود کرده و در مطلب تان قرار دهید.

نحوه بارگذاری عکس و درج آن را از اینجا بخوانید .

  • n.a
    نظر از: n.a
    1401/04/28 @ 07:43:42 ب.ظ

    n.a [بازدید کننده]

    سلام وقت بخیر
    چطور سایز عکس رو بدون استفاده از فتوشاپ میشه استاندارد کرد؟
    هر قالب وبلاگی که میذارم باز هم فقط نصف عکس‌ها قابل نمایشه.

  • 5 stars
    پاسخ از: پشتیبانی کوثر بلاگ
    1401/04/29 @ 08:02:55 ق.ظ

    پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

    با سلام و احترام
    مشابه با راهنمای فوق، در صفحه save for web ، در پایین صفحه کادری بنام image size وجود دارد. ابعاد آن را کمتر از 600 پیکسل قرار دهید.

  • 4 stars
    نظری
    نظر از: نظری
    1400/11/09 @ 02:01:19 ب.ظ

    نظری [بازدید کننده]

    سلام، میشه لطفا راهنمایی کنین… من وقتی تصویری رو حتی با حجم و طول و عرض مناسب هم توی وبلاگ قرار میدم، بصورت کشیده و دراز نشونش میده و فقط توی نسخه موبایل اینجوریه، درحالی که قالب وبلاگم رسپانسیوه. میشه بگین مشکل از کجاست؟

  • 5 stars
    پاسخ از: پشتیبانی کوثر بلاگ
    1400/11/30 @ 12:47:48 ب.ظ

    پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

    سلام و احترام
    لطفاً نام و نشانی وبلاگتان را بفرمائید تا قالب آن را بررسی کنیم.

  • صادق
    نظر از: صادق
    1400/02/01 @ 11:11:14 ب.ظ

    صادق [بازدید کننده]

    سلام ببخشید من عکس هایی که در آرشیو موضوعی میزارم در صفحه اصلی هم نشون میده چیکار کنم که فقط عکس ها در آرشیو باشند و در صفحه اصلی نباشن؟

  • 5 stars
    پاسخ از: پشتیبانی کوثر بلاگ
    1400/11/30 @ 12:47:10 ب.ظ

    پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

    سلام و احترام
    لطفاً نام و آدرس وبلاگتان را اعلام کنید تا بررسی کنیم.

  • مهزیار
    نظر از: مهزیار
    1394/09/08 @ 08:01:45 ب.ظ

    مهزیار [بازدید کننده]

    سلام تورخداگذاشتن عکس وبازی دروبلاگ بلاگ فاهم بهم بگین خیلی برام مهمه اسم تبلتم
    lenovo a33
    ……………………….
    پاسخ:
    سلام علیکم
    کاربر محترم در صورتی که در سامانه کوثر بلاگ وبلاگ دارید برای نحوه درج عکس میتوانید لینک :
    http://support.kowsarblog.ir/?p=5503&more=1&c=1&tb=1&pb=1
    را مطالعه کنید.
    برای درج بازی هم در ابتدا مشخص کنید اجرای بازی به چه نحوی باشد آنلاین یا درج لینک بازی در وبلاگتان؟؟
    موفق باشید.

  • مهزیار
    نظر از: مهزیار
    1394/08/28 @ 01:35:00 ب.ظ

    مهزیار [بازدید کننده]

    اگه میشه فقط آموزش گذاشتن بازی باگوشی اندرویددروبلاگ رابهم بگیدواگرهم شدآهنگ وبازی روولی بازی برام مهم تره ممنون.
    ………………………………..
    پاسخ:
    سلام علیکم
    کاربر گرامی شما میتوانید با قابلیت لینکدهی که در سامانه های وبلاگ نویسی موجود است لینک دانلود بازی مورد نظر را در اختیار مخاطبان وبلاگتان قرار دهید.
    موفق باشید.

  • مهزیار
    نظر از: مهزیار
    1394/08/28 @ 01:32:43 ب.ظ

    مهزیار [بازدید کننده]

    سلام یک سوال توروخدازودجواب بدین من دیشب توی بلاگ فایک وبلاگ ساختم حالابللدنیستم چطوری بایدبازی آهنگ عکس رابرای دانلودقراردهم میشه زودترکمکم کنیدبرام مهمه
    ………………………………
    پاسخ:
    سلام علیکم
    کاربر گرامی
    شما میتوانید برای اپلود عکس و تصاویر و آهنگ های خود به سایت هایی که امکان آپلود را برای کاربران وبلاگ ها فراهم کرده اند رجوع کنید و تصاویر خود را آپلود کنید و در نهایت آدرسی که به تصویر یا اهنگ شما می دهد را در قمت مربوطه به درج کد جاوا اسکریپت درج کنید.
    موفق باشید.

  • نازی
    نظر از: نازی
    1394/08/21 @ 12:39:17 ب.ظ

    نازی [بازدید کننده]

    سلام من درمیزبان بلاگ وبلاگ دارم آپلودعکسوانجام میدموتمام مراحلشومیرم اماوقتی درج عکسومیزنم گزینه تاییدنداره ممنون میشم کمکم کنید.
    ………………………….
    پاسخ:
    سلام علیکم
    کاربر گرامی چنین چیزی بعید به نظر میرسد شاید چنین مشکلی لحظه ای بوده است شما میتوانید در ساعت دیگری امتحان کنید ودر صورتی که مجددا با چنین مشکلی مواجه شدید با پشتیبانی سامانه میزبان بلاگ تماس بگیرید و مشکل را پیگیری کنید.
    موفق باشید.

  • اشکان
    نظر از: اشکان
    1394/07/05 @ 12:00:20 ق.ظ

    اشکان [بازدید کننده]

    سلام
    خسته نباشین,ببخشین من در بلاگ وبلاگ دارم و وقتی پست میزارم میخوام یه عکس بزارم عکس پایین صفحه یا اخر پست می افته چطور باید عکس را بالای متن در پست قرار داد.
    ………………………………………
    پاسخ:
    سلام علیکم
    کاربر گرامی شما میتوانید برای درج تصویر در بالای متن ارسالیتان مکان نما را در جایی که قرار است تصویر مورد نظر قرار بگیرد ببرید.
    هر کجا کاراکتر چشمک زن قرار بگیرد تصویر مورد نظر آنجا درج می شود.
    موفق باشید.

  • فاطمه
    نظر از: فاطمه
    1394/05/18 @ 09:53:59 ب.ظ

    فاطمه [بازدید کننده]

    باسلام.
    یه سوال چرا وقتی تو وبم عکس میزارم وثبت میشه ولی وقتی وبلاگمو نگاه میکنم عکس ها نیستن و فقط یه ایکون تصویرهست؟
    باچندتاعکس متفاوت امتحان کردم بازم همینجوری شد
    لطفا راهنمایی کنید.

  • پاسخ از: پشتیبانی 2 کوثر بلاگ
    1394/05/20 @ 05:41:03 ب.ظ

    پشتیبانی 2 کوثر بلاگ [عضو] 

    با سلام . در چه سایتی بارگذاری را انجام میدهید؟ باید مطمین شوید لینک تصویر شما صحیح است

  • amir
    نظر از: amir
    1394/04/26 @ 03:13:03 ب.ظ

    amir [بازدید کننده]

    thanks

  • سمیه
    نظر از: سمیه
    1394/04/01 @ 08:58:09 ب.ظ

    سمیه [بازدید کننده]

    سلام.چطوری با گوشی پست جدید بذارم تو وبلاگ؟خواهش میکنم زود جواب بدین دقیق جواب بدین لطفا خیلی واجبه تو رو خدا
    __________
    با سلام
    با گوشی به سختی میشود پست گذاشت باید سرویس دهنده وبلاگتان این امکان را فراهم کرده باشد که فکر میکنم فقط پارسی بلاگ فعلا این امکان را دارد

  • حدیثه
    نظر از: حدیثه
    1393/10/09 @ 08:47:29 ق.ظ

    حدیثه [بازدید کننده]

    سلام من هم مشکل دوستای عزیز دیگه رو دارم
    اسکریپ غیر مجاز
    ادرس وبلاگو کجا براتون بنویسم؟
    ___________
    با سلام با نام کاربری وارد سایت شوید تا آدرس شما نمایان شود

  • 4 stars
    مسعود
    نظر از: مسعود
    1393/09/12 @ 09:17:53 ب.ظ

    مسعود [بازدید کننده]

    سلام ببخشید من عکس اپلود میکنم و میزارم توش ولی اینو میگه…
    امکان درج چنین پستی به دلیل وجود اسکریپ یا لینک غیرمجاز وجود ندارد
    لطفا راهنماییم کنید.
    _______
    سلام آدرس وبلاگ لطفا

  • 4 stars
    یوسف
    نظر از: یوسف
    1393/07/07 @ 04:00:42 ب.ظ

    یوسف [بازدید کننده]

    سلام ببخشید من عکس اپلود میکنم و میزارم توش ولی اینو میگه…
    امکان درج چنین پستی به دلیل وجود اسکریپ یا لینک غیرمجاز وجود ندارد
    لطفا راهنماییم کنید.
    _______
    با سلام
    لطفا آدرس وبلاگ؟ این وبلاگ برای کاربران کوثربلاگ پشتیبانی ارائه میکند

  • 2 stars
    مصطفي
    نظر از: مصطفي
    1393/06/13 @ 06:20:53 ب.ظ

    مصطفي [بازدید کننده]

    سلام ميشه. با گوشي اندرويد تو وبلاگ عکس فيلم. اهنگ برنامه. و… بزاريم؟؟کمک. کنيد لطفا

  • غزل
    نظر از: غزل
    1393/05/25 @ 08:42:02 ب.ظ

    غزل [بازدید کننده]

    من تازه کارم بااین حال چیزی نفهمیدم میشه یکم وازح ترراهنمایی کنید؟
    وبلاگی که من درست کردم با(شاخه)ست اگه امکان داره لطفا اموزش دج تصویربا وبلاگ شاخه رو بزارید
    ممنون
    _____
    سلام علیکم
    این آموزش مخصوص کاربران کوثربلاگ و برای همین سامانه ارائه شده است.
    موفق باشید

  • 5 stars
    سعید
    نظر از: سعید
    1392/03/20 @ 12:23:23 ق.ظ

    سعید [بازدید کننده]

    روش درج عکس در وبلاگ با گوشی رو توضیح بدید.
    ________
    روش کار یکسان است. فرقی نمیکند

  • 4 stars
    ملیکا
    نظر از: ملیکا
    1392/02/30 @ 01:28:23 ب.ظ

    ملیکا [بازدید کننده]

    باسلام وعرض ادب.من دارم وبلاگ درست میکنم امابرای گذاشتن تصویردرآن هیچ اطلاعاتی ندارم ونمیدانم چه کنم.میشه لطفابهم کمک کنید؟باآرزوی موفقیت برای شما
    _____________
    با سلام. در این موضوع مطالب زیادی در وبلاگ موجود هست. میتوانید از کادر جستجوی کنار وبلاگ استفاده کنید یاعلی

  • 3 stars
    سعید
    نظر از: سعید
    1392/02/26 @ 11:42:13 ق.ظ

    سعید [بازدید کننده]

    میخواستم بدونم با گوشی هم میشه تو وبلاگ عکس گذاشت؟
    _____________
    بله. به سختی و بستگی به نوع گوشی و امکاناتش داره…

  • 5 stars
    سایه
    نظر از: سایه
    1390/12/28 @ 09:12:46 ق.ظ

    سایه [بازدید کننده] 

    خیلی مفید بود..مرسی!

  • 5 stars
    مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها))
    نظر از: مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها))
    1390/08/07 @ 12:52:23 ب.ظ

    مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها)) [عضو] 

    سلام مطلبتان بسیار مفید بود. ممنونم

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.