وبلاگ نویسی بانوان طلبه؛ کار فرهنگی دختران برای دختران

پیوند: http://www.talabeblog.ir/FA/TopNews-%D9%88%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF%20%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C%20%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86%20%D8%B7%D9%84%D8%A8%D9%87%D8%9B%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%20%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C%20%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8



ایجاد ارتباط و تعامل و اثرگذاری از طریق هم جنس بهترین راه تاثیر بر طرف مقابل در فضای مجازی است و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با درک این حقیقت در توسعه سامانه وبلاگ خود تلاش می کند


وبلاگ نویسی بانوان طلبه؛ کار فرهنگی دختران برای دختران

سامانه وبلاگ مدارس علمیه خواهران که دفتر فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران پشتیبانی می‌شود، اکنون به حدود 450 وبلاگ خدمت‌رسانی می‌کند. از میان این وبلاگ‌ها 200 وبلاگ فعال‌تر هستند. فهرست این وبلاگ‌ها و وبلاگ های به روزشده از طریق آدرس اینترنتی www.kowsarblog.ir قابل مشاهده است.


فراهم کردن چنین امکانات و فضایی برای حضور مدارس علمیه و طلاب در فضای مجازی و ارائه محتوا از سوی آنان در این فضای بی انتها نشان دهنده وقوف تصمیم سازان حوزه های علمیه خواهران نسبت به اهمیت توجه به فضای مجازی و آثار این توجه بر کل جامعه است.


البته حضور مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و مراکز حوزوی زیرمجموعه این مرکز در فضای مجازی محدود به ایجاد وبلاگ نمی شود. این مرکز از نخستین سال های تاسیس خود، دفتر فناوری اطلاعات را راه اندازی کرده است و از آن پس شاهد برکات راه اندازی این دفتر بوده است. با توجه به اینکه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران از نخستین سال های تاسیس دفتر فناوری اطلاعات خود را تاسیس و از آن پشتیبانی کرده است، اکنون این مرکز توانمندترین مرکز حوزوی در زمینه فناوری اطلاعات به شمار می رود. راه اندازی سامانه آموزش مجازی، کتابخانه تحت وب، تولید محصولات چندرسانه ای مختلف آموزشی، ایجاد سامانه های مختلف مالی، اداری، پژوهشی و آموزشی و حضور در نمایشگاه های مختلف فناوری اطلاعات از جمله فعالیت های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در این راستا به شمار می رود.


محدودیت های طبیعی موجود برای تمام دختران که در میان بانوان طلبه نیز وجود داشته است، موجب استقبال آنان از امکانات مجازی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران گشته است و توسعه روزافزون وبلاگ های طلاب نیز تاییدی بر همین مدعا است. علاوه بر محدودیت هایی که مانع حضور دختران در فضای جامعه می شود، فرصت بیشتر آنان در محیط خانه، حضور بیشتر آنان را در فضای مجازی و اینترنت را موجب می گردد. البته اقتضائات طبیعی رسانه هایی مانند اینترنت را نباید  از یاد برد که می تواند بدون فاش ساختن هویت افراد، پیام آنان را منتشر سازد و از همین رو می تواند مورد استقبال جنس مونث که با سخن گفتن به آرامش می رسد قرار گیرد.


اقتضائاتی که حضور دختران در فضای مجازی را سبب می شود، از یک سو باعث تولید محتوای افزون تر از سوی دختران و از سوی دیگر استفاده فراوان تر دختران از مطالبی که درگیری بالاتر و دغدغه خاطر بیشتری نسبت به آن دارند می گردد. با توجه به اینکه دختران اساسا نه به سربازی می روند و نه نقش نان آور خانه بودن را دارند هم در زمان تجرد و هم در زمان تاهل می توانند به اینترنت توجه بیشتری داشته باشند. توجه به وبلاگ های اینترنتی فارسی زبان غیراداری موید این مطلب است که بسیاری از آنها مطالب مورد توجه دختران را دستمایه اصلی پایگاه اینترنتی خود قرار داده اند. نگاهی به وبلاگ های به روزشده سایت هایی که خدمات وبلاگ ارائه می دهند نشان می دهد مدیر بسیاری از آنها یک دختر است.


در این میان طبیعی است که تبلیغات محصولاتی که دختران را مخاطب دارد، بیشتر در فضای عمومی اینترنت رواج دارد؛ از فروش سی دی های آموزشی نحوه بستن شال و روسری تا لوازم آرایشی و انواع محصولات جدید و ابتکاری که تنها وجهه زیبایی دارند و کار خاصی در زندگی از پیش نمی برند. اینها از میان طیف جوانان، بیشتر دختران را مخاطب خود قرار می دهند. واضح است که در این بین هر روز بر تعداد سایت هایی که اخبار و مطالب عمدتا بی ارزش که تنها جنبه جذابیت برای جوانان و به ویژه دختران را دارد افزوده می شود. این سایت ها تلاش می کنند تا خود را با نیاز طیف دختران و زنان جوان همخوان کنند.


سامانه وبلاگ حوزه های علمیه خواهران که اکنون به مرحله ای از بلوغ خود رسیده است، ابتدا به منظور اطلاع رسانی و اثربخشی فرهنگی از سوی مدارس علمیه و واحدهای حوزوی زیرمجموعه مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران راه اندازی شد، اما اندک اندک و با نمایان شدن قابلیت ها و اثربخشی های مختلف این سامانه زمینه های فعالیت آن افزون گشت و فعالیت های پیرامونی آن توسعه یافت.


اکنون دفتر فناوری اطلاعات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران خدمات وبلاگ را ویژه اساتید و طلاب علاقه مند نیز ارائه می کند، هرچند که مطالب وبلاگ های مدارس علمیه خواهران نیز از سوی طلاب، کادر و اساتید این مدارس فراهم می شود اما وبلاگ هایی با عناوین و هویت های جدید شکل می گیرد و محتواهایی را با آزادی عمل بیشتری ارائه می کند.


این دفتر به منظور رونق بخشیدن به وبلاگ نویسی بانوان طلبه فعالیت های فراوانی را به انجام می رساند از جمله آنکه هر ماه وبلاگ های برتر را معرفی می کند، هر از چند گاهی بنابه مناسبت های مختلف مسابقه وبلاگ نویسی برگزار می کند. برخی مدارس علمیه و مدیریت های استانی فعال تر نیز اقدام به برگزاری مسابقه وبلاگ نویسی کرده اند و از این طریق شور و شوق وبلاگ نویسی را در میان بانوان طلبه افزوده اند. همچنین سامانه وبلاگ مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در جشنواره رسانه‌های دیجتیال سال گذشته به عنوان طرح شایسته تقدیر معرفی شده است.


با درک فضای فرهنگی موجود که تاثیرگذاری بر مخاطب را از راه حذف ناممکن می سازد، ایجاد ارتباط و تعامل و اثرگذاری از طریق هم جنس بهترین راه تاثیر بر طرف مقابل در فضای مجازی است و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با درک این حقیقت در توسعه سامانه وبلاگ خود تلاش می کند. سامانه ای که اگر آن را جزئی از جنگ فرهنگی بدانیم سربازانش بانوان طلبه هستند. بانوانی که هر روز توانمندیشان در وبلاگ ها بیشتر می شود و با مطالب بهتری به اقناع مخاطبان اصلیشان که همان دختران هستند می پردازند.



  • 5 stars
    نظر از: نماز
    1391/01/23 @ 09:56:25 ب.ظ

    نماز [عضو] 

    خدا قوت و ممنون
    خدا توفیقات بیشترش را نصیبمان کند!

  • نظر از: الزهرا (س) نصر
    1391/01/21 @ 10:21:21 ق.ظ

    الزهرا (س) نصر [عضو] 

    دست شما درد نکنه که فضای وبلاگ نویسی طلاب رو در حوزه ها رواج دادید و شرایط مجازیش رو هم فراهم کردید .
    البته ما امیدواریم در آینده نه چندان دور این تولیدات به عرصه جهانی تبدیل شه مثل سامانه بلاگفا و سایر سرویس های وبلاگی .

  • نظر از: مدیریت استان مازندران
    1391/01/21 @ 09:17:23 ق.ظ

    مدیریت استان مازندران [عضو] 

    با وجود علاقه به حضور در اين مراسمها، مساحت چند 100 كيلومتري مانع از حضور است . جاي ما سبز.

  • نظر از: الزهرا (س) نصر
    1391/01/21 @ 09:04:30 ق.ظ

    الزهرا (س) نصر [عضو] 

    حوزه علمیه الزهرا(س) نصر تهران برگزار میکند :
    اولین نشست کرسی های آزاد اندیشی با موضوع ” ولایت فقیه ”
    با حضور استاد زمان
    تاریخ : جمعه 8 اردیبهشت ساعت 10 صبح
    مکان : میدان انقلاب خیابان 16 آذر ، کافه کراسه
    از تمام طلاب علاقه مند مدارس علمیه تهران و شهرستانها برای شرکت در این نشست دعوت به عمل می آید .
    نحوه ثبت نام : لطفا نام و نام خانوادگی و حوزه محل تحصیل خود را از طریق کامنت در وبلاگ حوزه الزهرا(س) نصر تهران اعلام فرمایید .

    ________

    موفق باشید

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.