آشنایی با انواع فایلهای صوتی و تصویری


به احترام درخواست دوست عزیزی که خواسته اند نحوه قراردادن فایلهای صوتی و تصویری در وبلاگها را آموزش دهیم لازم است قبل از آن یک آشنایی مختصر با انواع فایلهای صوتی تصویری پیدا کنید . البته موارد ذیل عمومی ترین انواع فایلها می باشند:

MP3


این فرمت که به عنوان محبوب‌ترین و اصلی‌ترین فرمت پخش موسیقی در اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد، سال‌هاست به عنوان یک استاندارد بین‌المللی در بین تمامی نرم‌افزارها و سرویس‌های پخش موسیقی پذیرفته شده است. این فرمت با حذف بخشی از صداهای موجود در فایل‌های موسیقی که عمدتاً خارج از محدوده شنوایی انسان یا بسیار ضعیف هستند، حجم فایل‌های صوتی را به میزان قابل توجهی پایین می‌آورد و بدین ترتیب می‌توان تعداد زیادی فایل موسیقی را روی حافظه‌های کم‌حجم پخش‌کننده‌ها جا داد. یک فایل موسیقی معمولی با این حجم تقریباً چهار تا پنج مگابایت حجم دارد.

WAV


فایل‌های WAV با پسوند wav. مشخص می‌شوند و تقریباً به ‌وسیله تمام برنامه‌های ویندوزی که امکان پخش صدا را دارند، قابل پخش هستند. بیشتر تلفن‌های همراه موجود در بازار نیز که می‌توانند فایل‌های موسیقی را پخش کنند، می‌توانند از این فرمت به عنوان زنگ‌های پیش فرض استفاده کنند.
از آنجا که این فرمت از هیچ یک از روش‌های فشرده‌سازی اطلاعات استفاده نمی‌کند، حجم فایل‌های آن بسیار بالاست .

WMA


Windows Media Audio یا WMA، فرمت جدیدی است که از سوی مایکروسافت ارائه شده و حجم آن تا نصف همتای MP3 خود می‌رسد.
این فرمت که در ابتدا تنها از سوی خود مایکروسافت و نرم‌افزار پخش موسیقی رسمی ویندوز یعنی Windows Media Player پشتیبانی می‌شد، امروزه از سوی بسیاری از سایت‌های موسیقی به عنوان فرمت اصلی آهنگ‌های قابل دانلود پذیرفته شده است.
کیفیت فایل‌های WMA تفاوت چندان زیادی با آهنگ MP3 ندارد و گفته می‌شود که در حجم‌های خیلی پایین (حجم‌های در حد کیلوبایت) حتی کیفیتی بالاتر از MP3 را ارائه می‌دهد.
یک فایل معمولی موسیقی با این فرمت تقریباً بین دو تا سه مگابایت حجم دارد.
بنابراین در صورتی که پخش کننده شما امکان پخش این فرمت را دارد، بهتر است تمام آهنگ‌های خود را با این فرمت ذخیره و استفاده کنید.


Real Audio/Video

این فرمت که با پسوند‌های ( ra .ram .rm.) شناخته می‌شود، یک فرمت اختصاصی است که به شما امکان می‌دهد موسیقی‌های موجود در اینترنت را به صورت پیوسته بشنوید. به این قبیل از موسیقی‌ها Streaming Audio می‌گویند. برای گوش دادن به این فایل‌های موسیقی به نرم‌افزار Real Audio احتیاج دارید که نسخه رایگان آن از اینترنت قابل دریافت است.


AVI

این فرمت مخفف عبارتAudio Video Interleave است و یکی از معمول‌ترین فرمت‌های صوتی و تصویری در تجهیزات دیجیتالی به شمار می‌رود که از سوی شرکت مایکروسافت ارائه شده است. این فایل‌ها برای پخش به هیچ سخت‌افزار خاص و ویژه ایی نیاز ندارند. به همین خاطر، بسیاری از تولیدکنندگان محصولات چندرسانه‌ای و حتی سازندگان دوربین‌های دیجیتال ترجیح می‌دهند برای دستیابی به بازار بزرگ‌تری از کاربران، از این فرمت به عنوان فرمت پیش فرض ضبط و پخش استفاده کنند.


MPEG

این فرمت معمولاً نسبت به فرمت‌های رقیب همچون AVI و QuickTime کیفیت بالاتری دارد و برای فشرده‌سازی بیشتر فریم‌های تصویر، تنها تغییرات ایجاد شده در فریم‌های پشت سر هم را ذخیره می‌کند.
در این حالت دیگر لازم نیست هر فریم به صورت جداگانه ذخیره‌سازی شود سه استاندارد مهم‌تر MPEG عبارتند از:

MPEG-1 : کیفیت آن اندکی کمتر از کیفیت پخش ویدیوهای معمولی است.

MPEG-2  : کیفیت صدا در آن دقیقاً همان کیفیت سی‌دی صوتی است. این فرمت برای پخش روی استاندارد‌های مهم تلویزیونی مناسب است و به وسیله DVD-Romها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا حجم یک فیلم دو ساعته با این فرمت تقریباً چند گیگابایت می‌شود!

MPEG-4 : از این فرمت برای تصاویر ویدیویی که قرار است از یک پهنای باند باریک عبور کنند و پخش شوند (مثلاً اینترنت یا شبکه) استفاده می‌شود. این فرمت امکان ترکیب با عکس‌ و انیمیشن‌های دو بعدی و سه‌بعدی را دارد .

 

در مطالب آینده نحوه قرار دادن یک فایل صوتی یا تصویری در وبلاگ ، توضیح داده می شود .

موفق باشید .

  • نظر از: مدرسه علميه فاطميه كرمان
    1390/02/24 @ 12:23:46 ب.ظ

    مدرسه علميه فاطميه كرمان [عضو] 

    باسلام و خسته نباشید، چگونه مي توان قسمتی از مطلب را در وبلاگ قراردهیم وبقيه را به صورت ادامه مطلب در صفح ديگر تنظيم كنيم .
    با تشكر

  • نظر از: مدرسه علميه فاطميه كرمان
    1390/02/24 @ 12:19:00 ب.ظ

    مدرسه علميه فاطميه كرمان [عضو] 

    با عرض سلام و خسته نباشيد .
    آيا امكان دارد فايل صوتي را پسوند آن را عوض كنيم كه مثلا با پسوند mp3 فايل باز شود .
    با تشكر
    ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    با استفاده از نرم افزار های تبدیل فرمت میتوانید این کار را انجام دهید
    سرچی در گوگل بزنید نرم افزار های زیادی را به شما معرفی میکند
    معمول ترین و راحت ترین کار استفاده از
    jetaudio
    می باشد

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.