10 اشتباه مهم سایت ها و وبلاگ های فارسی

یک ضرب المثل قدیمی هست که ” افرادی که از اشتباهات دیگران درس نمی گیرند ، محکوم به تکرار هستند ” . از این یک جمله در همه امورات زندگی می توان استفاده کرد ، اما در دنیای پر رونق اینترنت و وب برای تکرار نکردن اشتباهات دیگران چه راهکارهایی را باید در پیش گرفت ؟

هر روز در وب فارسی بسیاری از سایت ها و وبلاگ های مختلف راه اندازی و ایجاد می شوند و اکثر آنها نیز اشتباهات یکدیگر را تکرار کرده و بعد از مدتی با شکست در سایتشان روبرو می شوند. البته گزینه های زیادی برای این شکست ها می توان ذکر کرد که بعضی هایش به نبود آگاهی در مورد راه اندازی سایت ها بر می گردد و دیگری نیز به پشتکار و هدف فرد مورد نظر.

با توجه به این گفته ها ، پس چه نکاتی را باید رعایت نمود تا سایت یا وبلاگ راه اندازی شده را بتوان سرپا نگه داشته و خودمان موجب شکست آن نشویم ؟

جواب به این سوال را می توان از ابعاد مختلفی مورد بحث قرار داد که در این پست فعلا در مورد اشتباهات رایج و تکراری که وبلاگ نویسان در ایجاد وبلاگ خود و بدون آگاهی با آن روبرو هستند را باز کرده و معرفی می کنیم تا شایع ترین علل شکست یک سایت و مورد اعتماد قرار نگرفتن از نظر کاربران را بازگو کرده باشیم و کمکی در جهت بهبود وضعیت سایت و وبلاگ شما باشد.

شاید شما هم از کاربرانی باشید که روزانه چندین سایت ایرانی را پیدا کرده و دنبال می کنید. در همه این سایت ها ، قالب و پوسته تقریبا یکسان ، محیطی با عناصر گرافیکی زیاد ، مطالب تکراری و غیره روبرو می شوید. در صورتی که در سایت ها و وبلاگ های نمونه و پربازدید کمتر پیش می آید که طراح قالب از عناصر گرافیکی زیاد استفاده کند و تقریبا یک طراح بسیار خوب مبنای کار خود را سادگی ، تمیز بودن ، اصولی و استاندارد قرار می دهد.

اکنون در اینجا نگاهی به اشتباهات تکراری و رایج سایت ها و وبلاگ های فارسی و ایرانی می اندازیم :

1- کپی برداری از سایت های رقیب

اگر شما به عنوان یک مدیر سایت یا وبلاگ در صدد ایجاد مکانی بخصوص برای خود در نت هستید ، پس چرا باید با استفاده از قالب و تم های شناخته شده و حتی مطالب کپی شده سایت های رقیب ، وقت خود و کاربران سایتتان را هدر داده و نه مورد اعتماد کاربران و  نه موتورهای جستجو قرار بگیرید.

شما می توانید با انتخاب قالب و پوسته ساده، قالبی مناسبتر و عالی تر را برای خود طراحی کنید.

اگر می خواهید از مطالب سایت ها و وبلاگ های دیگران استفاده کنید ، حداقل لینک منبع را در اول یا آخر پست های خود ذکر نمایید.

 

2- استفاده از عناصر گرافیکی

واقعا چرا فکر میکنید ، سایت ها باید از لحاظ گرافیکی بسیار سنگین باشند ، به نحوی که با اینترنت پرسرعت هم بسیار آزاردهنده هستند . این کار مطمئنا برای قشر بیشتری از کاربران که از اینترنت Dial-Up استفاده می کنند ، زجرآور است و این کاربران به سرعت از سایت هایی که دیر لود شده و سنگین هستند خارج می شوند.

 

3- صرف نکردن زمان کافی برای مدیریت سایت

شاید شما هم بسیاری از سایت هایی را که از موتورهای جستجو به آنها هدایت می شوید را دیده اید و سریعا از آنها خارج شده اید. اینگونه سایت ها یا وبلاگها در حقیقت بدون انگیزه شروع به ایجاد سایت می کنند و هیچ وقت هزینه ای را برای مدیریت و تنظیمات بخش های مختلف سایت خود انجام نمی دهند.  به عنوان مثال با نصب یک اسکریپت جمع آوری مطالب از سطح نت ، پست های بیشماری را وارد سایت کرده و عملا خودشان در مدیریت آن محتواها نقشی ندارند و خودتان می دانید که نتیجه اینگونه پست ها ، مطالبی درهم ریخته و بدون تنظیمات اولیه است. پس چرا شما هم این کار را انجام دهید و بعد از چند ماه و چند سال از راه اندازی سایت خود به علت کم بازدید بودن و غیر اصولی بودن سایتتان ، مجبور به حذف وبلاگ یا سایت خود از سطح نت شوید.

 

4- مطالب و پست های کم اهمیت

مطالبی مورد توجه کاربران و حتی موتورهای جستجو قرار می گیرد که حاوی اطلاعات مفید و آموزشی باشد و بتواند سطح آگاهی و دانش کاربران را بالاتر ببرد . البته این مطالب می تواند برای کاربران بسیار مبتدی و حرفه ای نوشته و منتشر شود. شما به عنوان مدیر سایتتان سعی نمایید از رقیبان و دوستان سایتدار خود تقلید نکرده و روند رو به رشدی را برای سایت خود در نظر بگیرید و این رشد و ترقی در وهله اول با مطالب و پست های ارزنده و کاربردی میسر می شود. فقط به این نکته همیشه توجه کنید که محتوای مطالب پادشاه سایتتان است. پس با مطالب بیهوده و سطحی وبلاگ و سایت خود را هدر ندهید.

 

5- عناوین زرد و فریبنده

فرض نمایید که با جستجو در موتورهای جستجوگر به سایتی هدایت می شوید که عناوینی جذب کننده را منتشر کرده است ، خب شما روی آن عنوان ها کلیک کرده تا به اصل مطلب برسید و با اشتیاق آنها را مطالعه کنید. اما در این لحظه است که با محتوایی پوچ و بی ربط مواجه می شوید. در این لحظه چه احساسی دارید؟ پس شما هم اینگونه رفتار نکنید و در نوشتن عنوان ها و تیترهای مطالب خود با وسواس بیشتری عمل کنید ، به نوعی که تیترهای شما دقیقا با مطالب شما همسان بوده و کاربران را تشویق به خواندن مطلب های بیشتر در سایتتان کند. در این صورت است که کاربر  به شما و مطالب سایتتان کاملا اعتماد خواهد کرد .

6- بروز رسانی نکردن منظم

یکی از حیاتی ترین عوامل سرپا بودن یک سایت ، کاربران و بازدیدکننده هایی هستند که بیشتر از موتورهای جستجو وارد سایت شما می شوند. حالا اگر بخواهید یک سایتدار و وبلاگ نویس خوب و رو به بالا در بین کاربرانی که شما را به عنوان سایتی محبوب می شناسند و در فید سایتتان هم عضو شده تا همیشه از بروزرسانی های مطالب شما برخوردار شوند را در نظر بگیرید و به این موضوع بیندیشید که برای چه مطلب و پست هایی را در سایت خود قرار می دهید؟ بله درسته ، برای کاربران و استفاده آنها . اکنون زمانی را در نظر بگیرید که بدون نظم و روندی معقولانه و فقط به صورت تصادفی ، به سایت خود سرکی کشیده و اگر حالی در توان داشتید به انتشار یک پست نصف و نیمه بسنده کنید. اینجاست که شما مرتکب اشتباهی بزرگ و شکستی سخت برای سایت خود شده اید.

 

7- رعایت نکردن اصول سئو

چند سالی است که مبحث سئو و بهینه سازی سایت ها با موتورهای جستجو بسیار داغ است. اما در بین سایت های ایرانی بسیار دیده شده است که این اصول را رعایت نکرده و یا سلیقه ای برخورد می کنند. مثلا از تگ ها و برچسب های بیشمار استفاده کرده و یا بک لینک های زیادی را در سایت خود قرار می دهند. اینگونه است که اکنون با روی کار آمدن گوگل پاندا ، سایت های زیادی را می شناسم که مجبور به کم کردن تگ ها و حذف بک لینک ها شده اند.  پس شما هم از این اشتباهات درس گرفته و موجب ناراحتی موتورهای جستجو و قرار گرفتن در لیست سیاه آنها نشوید.

 

8- ارتباط و تعامل نداشتن با کاربران

نمی دانم شما هم به سایت هایی که مطالبی را درج کرده اند و شما به عنوان کاربر سوال یا جوابی را برایشان ارسال کرده اید و مدیر سایت به آنها پاسخی نداده و بی اهمیتی کرده است ، سر زده اید یا خیر ؟ اگر اینطور است که شاید مثل من دیگر این سایت ها را از لیست خود حذف کرده و دیگر گذرتان هم به آنجاها نخواهد افتاد . پس شما دیگر اینگونه نباشید و مطلبی را که درج می کنید و سوالاتی را که کاربران پرسیده و یا جوابی را خواهانند ، بیهوده از کنارش عبور نکرده و تعامل و ارتباط بیشتری با آنها برقرار کنید. چه اشکال دارد که شما از آنها سوال کنید و یا در سایت های رقیب جواب دیگر کاربران را داده و از سایت های دوستان و رقیبان خود نیز کاربرانی را به سمت خود جذب نمایید. پس برای مطالب و کاربرانتان اهمیت ویژه ای قائل شوید .

 

9- نادیده گرفتن تجزیه و تحلیل آمارها

بسیاری از سایت ها و بیشتر وبلاگ ها هستند که از آمارگیرهای بسیار ضعیف استفاده کرده و دلشان را به ارقامی که به صورت تقلبی در آنها وارد کرده اند ، خوش نموده اند. بهتر هست با خودمان صادقانه برخورد کرده و از آمارگیرهای حرفه ای و محبوب مانند Google Analytics یا Getclicky و غیره که بسیار کاربردی و مناسب هستند استفاده کنید . این را بگویم که نادیده گرفتن آمارها و تجزیه و تحلیل نکردن رفتار کاربران در سایتتان می تواند موجب اشتباهات فراوانی برای شما شود. این گونه سایت ها برای این طراحی شده اند که بتوانید سایتتان را مورد تجزیه و تحلیل عمیق قرار داده و با توجه به رفتار کاربرانتان ، مطالب و محتوا و سیاست سایتتان را بهبود ببخشید.

 

10- عناصر داخلی صفحات

بحث در مورد این موضوع بسیار طولانی خواهد شد و در فواصل بعدی به توضیح این موارد هم خواهیم رسید. فقط این نکته را بگویم که منظور از رعایت عناصر داخلی سایت اینست که مثلا :

از فونت های منسوخ شده و درشت استفاده نکنید ، از باکس های Pop-up اذیت کننده استفاده نکنید، از تصاویر حجیم و زیاد و بهینه نشده استفاده نکنید ، از لینک باکس های رنگارنگ و زیاد استفاده نکنید ، از ممنوع کردن کلیک راست روی صفحات وبتان بپرهیزید و اصولی دیگر .

 

خب علل مهمی که موجب شکست یا پیروزی یک سایت یا وبلاگ است را بازگو کردیم که امیدورام از آنها استفاده مفید را برده باشید و اگر مواردی هم شما به ذهنتان می رسد با ما در میان بگذارید.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.